Hej!
Jeg skal montere en 160 cm bred hemseseng og har brug for lidt hjælp angående bæreevnen.
Sengen skal monteres i en kortside og en langside samt i loftet i det ene hjørne (de sider der ikke støder op til nogen væg, se billede nedenfor).
Kortsiden skal monteres i en betonvæg, så der bliver det nemt at få det til at sidde. Også reglen, der monteres i loftet, fastgøres i et betonloft, så det bliver nok heller ikke noget problem der.
Det er langsiden, der er lidt et ømt punkt. Der består væggen af gipsplader og metalregler. Hvordan skal jeg fastgøre denne side for at få det så stabilt som muligt?
Kan man fastgøre ting direkte i metalreglen, jeg forstår, at det ikke bliver lige så stabilt som at fastgøre i en træregel, men er det bedre end en ekspanderende plug?
Hvordan fastgør I tunge ting i en gipsvæg?
Tak!
(billede nedenfor viser hvordan sengens konstruktion ser ud)
Jeg skal montere en 160 cm bred hemseseng og har brug for lidt hjælp angående bæreevnen.
Sengen skal monteres i en kortside og en langside samt i loftet i det ene hjørne (de sider der ikke støder op til nogen væg, se billede nedenfor).
Kortsiden skal monteres i en betonvæg, så der bliver det nemt at få det til at sidde. Også reglen, der monteres i loftet, fastgøres i et betonloft, så det bliver nok heller ikke noget problem der.
Det er langsiden, der er lidt et ømt punkt. Der består væggen af gipsplader og metalregler. Hvordan skal jeg fastgøre denne side for at få det så stabilt som muligt?
Kan man fastgøre ting direkte i metalreglen, jeg forstår, at det ikke bliver lige så stabilt som at fastgøre i en træregel, men er det bedre end en ekspanderende plug?
Hvordan fastgør I tunge ting i en gipsvæg?
Tak!
(billede nedenfor viser hvordan sengens konstruktion ser ud)
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 indlæg
Kan du ikke sikre den i loftet med en regel også i det hjørne, der er mod væggen? Eller en regel, der står på gulvet tæt op ad væggen.
Jo, det kunne man gøre.it-snubben sagde:
Men hvor holdbart er det, hvis man fastgør den med ca. 10 stk. gipsanker?
Og hvor holdbart er det, hvis man lykkes med at finde stålreglerne og skrue en grovgænget skrue ind i disse?
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 indlæg
At finde plåtreglarna er ikke svært. Brug en magnet til at lokalisere skruerne, som holder gipsskivorna. Men hvor godt holder en plåtregel til den last? En anden medlem har sikkert mere erfaring med tungere ophængninger på gipsvægge med plåtreglar. Der findes måske allerede en skruvariant til sådan noget også.
Jeg havde aldrig turdet hænge en seng op i en gipsvæg med stålreglar, jeg ville have monteret ben (45*70 eller 45*95) ned til gulvet, skruet disse mod gipsen og derefter malet dem i samme farve som væggen, alternativt bygget en hel ekstra "væg" på 45mm dyb langs hele sengen og gipset den.
Føles som at en stolpe ned til gulvet i hjørnet som sidder mod gipsvæggen er det eneste som man ville stole helt og fuldt på. Eftersom det er en 160´s seng så antager jeg at man kan forestille sig 2 personer i den, måske endda nogen aktivitet som kan tænkes øge belastningen yderligere?!
Klik her for at svare