Hej! Jeg har læst på forummet i et stykke tid og er nu i gang med min første renovering herhjemme. Har fået supergod information og inspiration gennem forummet indtil nu.

Jeg havde tænkt mig at male om i stuen (ejerlejlighed bygget i 1960'erne med gamle slidte tapeter i 4 lag). Den eksisterende tapet var i en tvivlsom fastgørelsestilstand, så jeg besluttede mig for at fjerne den med tapetfjerner (vanddampsvariant) for at kunne starte forfra og få jævne, fine vægge.

Væggene under tapetet viste sig at være noget, som jeg formoder er gipsmateriale. Nogle steder var det i dårlig stand med revner, og nogle steder bulede det også ud og kunne nemt fjernes. Tykkelsen på det fjernede lag varierer mellem 3-4 mm til ca. 10 mm.
Væg med fjernet tapet i stue fra 1960'erne; blottet gipsmateriale med skader og sprækker vises; ubehandlet tapet ses til venstre, vindue til højre. Væg med fjernet tapet viser underliggende beton og gips i dårligt stand med sprækker og ujævnheder. To stykker fjernet gipsskive holdes i hånden, viser forskellige tykkelser fra en væg.

I hjørnerne af rummet er der stort set ikke noget materiale overhovedet (det grå er underliggende beton, venstre i billedet er tapet, der endnu ikke er fjernet)
En afskallet væg med delvis fjernet tapet afslører underliggende gips med synlige sprækker og udbuling nær et hjørne.

Hvad er det for et produkt, de har brugt, og hvordan fylder jeg bedst hullerne for at afhjælpe det opståede problem? Tykke lag med spartelmasse mod betonvæggen? Noget cement? Flydende gips?

MVH Daniel

Ser ud som gipsplade.
Måske nemmest at få ned den plade du har bearbejdet og sætte op en ny plade.

• Synes
Röksvamp
  • Laddar…
Tak så meget. Gipsskive tror jeg ikke, at det er. Så antager jeg, at det havde været samme tykkelse hele vejen. Materialet går fra 0mm i hjørnerne til ca. 1cm, hvor det er som tykkest, og der er heller ingen samlinger. Daniel

Bedste svar

Det er spartelmasse. Fjern det, der sidder løst, og derefter fylder du med gips og afslutter med et lag spartelmasse.

• Synes
Röksvamp
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.