Hvad er den mindste tykkelse en betonvæg kan have, så den kan bære sin egen vægt og ikke vælter ved et vindpust eller hvis nogen støder til den?
Forudsætning med lige og plant underlag samt en højde på cirka ~2,4 meter og ikke behøver at bære andre etager osv.

spikplanka spikplanka sagde:
Hvad er den mindste tykkelse en betonvæg kan være, så den bærer sin egen vægt og ikke vælter af et vindpust eller hvis nogen ved et uheld støder til den?
Forudsætning med lige og plant underlag samt højde på cirka ~2,4 meter, og at den ikke behøver bære andre etager osv.
Så en 2.4 m høj mur, eller er der noget i toppen, der støtter den op (tagstol eller lignende)
For en 2.4 høj mur vil jeg sige, at hvis den bare er lige, kræves der en ret tyk mur for at få det stabilt.

Jeg ville nok i hvert fald satse på et dobbelt værk, hvis det er af tegl, så en dobbelt teglstens tykkelse. Så kan man desuden "vægge ind" teglen på kortsiderne.

Er det en støbt mur, kan den måske blive tyndere, armeringen vil jo hjælpe med at holde den oprejst også: Så ca. 10 cm kunne måske være tilstrækkeligt.

Fandt en engelsk side: Der anbefaler man 9-25 cm tykkelse

https://www.dimensions.com/element/...,both residential and commercial construction.

• Synes
spikplanka
  • Laddar…
Forudsætningerne er med spær mm som stabiliserer. Støbning på stedet. Tænkte at det er mest garanteret at blokere lyd.

• Synes
  • Elsker
Anonymiserad 618974 og 1 anden
  • Laddar…
spikplanka spikplanka sagde:
Förudsättningarna är med takstol mm som stabiliserar. Gjutning på plats. Tänkte att det är mest garanterat att blockera ljud.
For lydblokering er vel en tynd hård betonvæg ikke bedst? Hård beton kan sprede lyd meget godt (som alle, der har boet i lejlighed desværre ved).

Jeg så en tegning af en lydisolerende trævæg, hvor alle vertikale regler lå overlappende, som virkede effektiv dog.
Lydisolerende væg med gule murstensblokke lagt i et forskudt mønster.

Senest redigeret:
R
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Maj for lydblokering er vel en hård betonvæg ikke bedst? Hård beton kan sprede lyd meget godt (som alle der har boet i lejlighed desværre ved)

Jeg så en tegning af en lydisolerende trævæg, hvor alle vertikale regler lå omlagt, som virkede effektiv dog.
[billede]
For lydisolering/blokering er beton overlegent til træ.

https://www.acuslat.com/blogs/acoustics-blog/concrete-vs-wood-which-is-more-soundproof

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Det gælder lyd udefra i lave frekvensbånd pga refleksioner i omgivelserne skabes maksimalpunkt på stedet..

Almindeligt forekommende tykkelse lejlighedsskildevæg i beton i nyproducerede lejligheder er 180mm. Det dækker både konstruktion, brand og lydkrav.

Tilsvarende letvæg hvis der ikke foreligger noget bæreevnekrav plejer at være en fuldisoleret dobbeltstolpekonstruktion 70x2 med to lag gips pr. side.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Höghus Höghus sagde:
Historisk byggede man s-formede mure for at øge bæreevnen og spare materialer.

/Höghus

[link]
Der kom lidt mere information til, som gjorde mit indlæg lidt unødvendigt. 😃

/Höghus

A
Höghus Höghus sagde:
Det kom lidt mere information, som gjorde mit indlæg lidt unødvendigt. 😃

/Höghus
Jeg syntes det var interessant og så frem til næste tråd: "Hvordan ville du møblere..."

• Haha
Höghus
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.