så var det tid igen med 20 stykker limtræ, 13.5 meter lange og 315X95. Træet holder K24. En del skruer er blevet indkøbt hos Biltema
6X180 mm = meget høj kvalitet, sikkert samme stål som i armeringsjern:D
IMG_0600.jpg
IMG_0596.jpg

Senest redigeret:
Flot.
Kan vel fylde på med lidt spørgsmål: hvad har du for lim? Hvordan sørger du for, at bjælkerne bliver lige? Hvad vil de veje, når de er færdige?

Mikael_L
Må man lægge en bestilling på en bjælke, hvis behovet dukker op?
:D :D :D

Jeg er lidt imponeret, var det ikke dig, der lavede forspændte limtræsbjælker tidligere?

Biltemas hvide trælim, vandfast, fungerer godt. Har svejset sammen 14 vinkler, der er afvejet på pallerne, som jeg pakker sammen lægterne på, limer og skyder sammen med sømpistolen samt skruer. Vægten = ca. 200 kg. Jo, jeg har fremstillet samme type til garagen tidligere, men da byggede jeg dem i højden og slog dem sammen i hånden med 5'ere. Jeg har 50 mm overspænding på disse, men der bliver ingen svigt, så taget kommer til at blive lidt puklet, men så ser det friskt ud. At købe dette antal bjælker færdige ville være dyrt, samt at transportere dem ville have været et problem. tak for interessen.

• Synes
Antti Säisä og 1 anden
  • Laddar…
Interessant det der!

Jeg har brug for en limtræsbjælke til en carport, har regnet ud at den skal være 66x450 og 7m lang.

Kunne man klappe 10 stk. 45x70 ovenpå hinanden og hvordan ville den i så fald stå sig mod en 'finbalk'?

injonil sagde:
Interessant det der!

Jeg har brug for en limtræsdrager til en carport, har regnet ud, at den skal være 66x450 og 7m lang.

Ville man kunne samle 10 stk. 45x70 oven på hinanden og hvordan ville den i så fald klare sig mod en 'finbalk'?
Bare du ved, hvad du gør, så fungerer det. Har du regnet efter et program på nettet, synes jeg, du skal gå op lidt i dimension. Har du kun 2 opstillinger på 7 meter, stiller det krav til dragen, det er kedeligt, hvis den begynder at hænge ned lidt efter et år. Gå op til 95X450, så er du på den sikre side.

A
injonil sagde:
Ville man kunne stable 10 stk. 45x70 oven på hinanden, og hvordan ville den i så fald måle sig mod en 'finbjælke'?
Den ville sandsynligvis ikke være på niveau med en "finbjælke", medmindre du har styr på træets kvalitet (C30 i yderlagene og C18 i inderlagene på en L40-bjælke), dets fugtindhold, fingersamling, limtype, limmængde, presstryk og presstid. Der er lidt mere bag det end blot at sætte pinde sammen.

haha, pinde.......... Vi kalder 45X95 for reglar. Men er man mistroisk, skal man absolut ikke lave egne. For min egen del synes jeg der er for meget fleks i færdigkøbte.
Her er mine tidligere limtræsbjælker = model "proffs"
DSCN1407.jpg
DSCN1404.jpg

Senest redigeret:
Ja, nok bedst at gå op i dimension som du siger Saturnus. Skal læse lidt i dine oprindelige indlæg om egne limtræsbjælker, inden jeg går i gang...

Smukt arbejde! Smukke farvekombinationer og flot finish!

injonil sagde:
Jo, nok bedst at gå op i dimension som du siger Saturnus. Skal læse lidt i dine oprindelige indlæg om egne limtræsbjælker inden jeg går i gang...

Flot arbejde! Smukke farvekombinationer og fin finish!
Tak injonil, jeg hører at du har god smag;)

"Ny ryddet"
baksidanspalje.jpg

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.