Biltemas hvide trælim, vandfast, fungerer godt. Har svejset sammen 14 vinkler, der er afvejet på pallerne, som jeg pakker sammen lægterne på, limer og skyder sammen med sømpistolen samt skruer. Vægten = ca. 200 kg. Jo, jeg har fremstillet samme type til garagen tidligere, men da byggede jeg dem i højden og slog dem sammen i hånden med 5'ere. Jeg har 50 mm overspænding på disse, men der bliver ingen svigt, så taget kommer til at blive lidt puklet, men så ser det friskt ud. At købe dette antal bjælker færdige ville være dyrt, samt at transportere dem ville have været et problem. tak for interessen.
Interessant det der!
Jeg har brug for en limtræsbjælke til en carport, har regnet ud at den skal være 66x450 og 7m lang.
Kunne man klappe 10 stk. 45x70 ovenpå hinanden og hvordan ville den i så fald stå sig mod en 'finbalk'?
Jeg har brug for en limtræsbjælke til en carport, har regnet ud at den skal være 66x450 og 7m lang.
Kunne man klappe 10 stk. 45x70 ovenpå hinanden og hvordan ville den i så fald stå sig mod en 'finbalk'?
Bare du ved, hvad du gør, så fungerer det. Har du regnet efter et program på nettet, synes jeg, du skal gå op lidt i dimension. Har du kun 2 opstillinger på 7 meter, stiller det krav til dragen, det er kedeligt, hvis den begynder at hænge ned lidt efter et år. Gå op til 95X450, så er du på den sikre side.injonil sagde:
Den ville sandsynligvis ikke være på niveau med en "finbjælke", medmindre du har styr på træets kvalitet (C30 i yderlagene og C18 i inderlagene på en L40-bjælke), dets fugtindhold, fingersamling, limtype, limmængde, presstryk og presstid. Der er lidt mere bag det end blot at sætte pinde sammen.injonil sagde:
haha, pinde.......... Vi kalder 45X95 for reglar. Men er man mistroisk, skal man absolut ikke lave egne. For min egen del synes jeg der er for meget fleks i færdigkøbte.
Her er mine tidligere limtræsbjælker = model "proffs"

Her er mine tidligere limtræsbjælker = model "proffs"

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
stålbjælke limtræ eller tømmerstamme ??
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Gitterspær har jeg også brug for en limtræsbjælke?
Tømmer vs limtræsbjælke
Limtræbjælke mod trævæg med svejset bjælkesko.
Kraftig limträbalk (vid mer isolering) fördyrar takkonstruktion (plattak)
Tak & Vind