I lejligheden jeg bor i på øverste etage, har jeg lige fået tilladelse til at rette op på bjælkelaget. Og samtidig vil jeg forsøge at fixe eventuelle mangler (gulvet blev 11 grader koldt visse steder sidste vinter).
Bjælkelaget ligger med cc på ca. 50, det varierer med typisk 3-4 cm. Det har en blindbund/trossbund, til at bære den 14,5 cm tunge isolering af tegl, ler og mørtel. Og vindpappen på væggene slutter ca. 10 cm inden gulvet starter, så der blæser ind, især i hjørnet.
Og da blindbunden har en luftspalte på et par cm til loftsbjælkelaget, er der gode muligheder for den kolde luft at blæse "frit".
Den ene væg er af tegl, og den anden er en del af bliktaget, så hvor der er bliktag er der dobbelte brædder med vindpapp imellem, som dog ikke går hele vejen ned til gulvet.
Så til spørgsmålene:
- Burde jeg benytte lejligheden til at sikre, at der er vindpapp hele vejen ned til gulvet?
- Hvorfor har man en luftspalte, er det fordi man er bekymret for fugt?
- Burde man ikke kunne fylde luftspalten med noget, der isolerer lysere lyde som ikke det tunge lag håndterer?
- Burde jeg overtale foreningen til at lægge noget andet end den gamle tunge isolering tilbage, som burde være fantastisk til at håndtere trinstøj m.m.
det mærkelige er, at vindpap på væggene stopper nogle centimeter før gulvet, og vi havde sidste vinter 11 grader på dele af gulvet. Flere naboer har tilsyneladende samme problem. Men på den anden side går bjælkelaget hele vejen til teglstenen uden vindpap...
Det blæser vel ikke så meget hverken gennem tegl eller plader, men det skader jo ikke at forsegle. Det var sjældent de gjorde ting unødigt, så luftspalten har garanteret et formål, kan i øvrigt være at undgå at din isolering falder ned hos naboen, men jeg ville lade spalten være.
Jeg ville nok rette bjælkerne, købe diffusionsåben pap og lægge i hvert gulvbjælkefag, så fylde fagene med stenuld. Hvis du vil være overdreven, kan du også lægge et lag pap ovenpå isoleringen, inden du lægger gulvet, og så lade pappen gå lidt op ad væggen.
Ja hvis du har træk i gulvet og vil isolere, så absolut isolering. Isoleringen ånder, det er plasten udenfor isoleringen som plejer at blive brugt for at forhindre fugtvandring. Vil man fjerne trinlyd, kan du måske lægge et par lag gips i bunden, gips dæmper lyd godt. Du behøver jo ikke have isoleringen mere end en meter (eller 60-80 cm) ind fra væggen i øvrigt, hvis du vil lægge din gamle blanding tilbage igen.
Ler blev tidligere brugt til at tætne f.eks. etageadskillelser med, dvs. tilsvarende vindpap, men gnaver-sikkert.
Formentlig er det revner i murstensvæggen og/eller sprækker i glasulden, som man ser stikke ned fra kipkælderen, der gør, at kold luft kommer ind.
Så, præcis som leby siger, læg vindpap i bunden på etageadskillelsen, og fyld op med glas- eller stenuld, (det isolerer bedst). Det er tilstrækkeligt at gøre fra inderkanten på dine vægge og udad, eller hvis det er uisolerede ydervægge, ca. 50 cm ind. Resten af rummene kan du sagtens lægge tilbage den gamle massive og lydisolerende fyldning. Glem dog ikke også vindpappen her. Sørg for at overlappe og tætne (tape) vindpap på væggene også. Hvis det er muligt, bør du også tætne alle sprækker, samlinger, rørgennemføringer osv., hvor der kan være træk. Selv meget små sådanne. Når vinden blæser, er mikroskopiske revner/sprækker nok til, at det kan trække meget koldt. Det ville være trist at opdage næste vinter, at det kun blev 95% tæt, når vægge, gulve, lister, maling og tapet er på plads igen...
Et par/dobbelte gipspladestykker under ulden, til lydisolering, er ikke dårligt. Jeg anbefaler tætning rundt om alle kanter for at sikre lydisoleringen. Med trælister rundt omkring bliver det sandsynligvis en tand mere stille, (inkl. tætning). Mindste luftsprække, og lyden slipper igennem.
Du kan bytte brædderne mod osb, hvis du vil. Det er ikke så fugtigt, at det kan påvirke gips, det behøver du ikke at bekymre dig om. Tape, hvad som helst der er beregnet til at sidde længe. Der findes speciel tape beregnet til taping af dugsamlinger i byggemarkedet, som er billig og god.
EPS ville sikkert også fungere, men det er snasket og lidt dyrere... Desuden ved man jo aldrig, hvilke huller det løber ned i, måske havner det hos naboen.....
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.