Skal jeg matche nedbøjningen på spærret på den regel, der sidder øverst på gavlspidsen i billedet?

Spærrene har ca. 10mm nedbøjning i midten, skal jeg sætte reglen så den følger samme form eller skal jeg sætte den lige? hvordan gør snedkeren?

håber I forstår hvad jeg mener, det er jo bare et kosmetisk spørgsmål
En taggavslutning med træbjælker og isolationsmateriale, med fokus på en bjælke nær gavlspids og tagstol, ovenfra set.

I det mindste har jeg meget svært ved at forstå, hvad du mener. Det er også et tricky perspektiv på fotoet.

Hvad er din tanke, isolere mod ydertaget eller sætte regel mod gavl for at sætte vægplader i?
Det er forskellige teknikker, hvis du skal have den til væggen, så spiller det ingen rolle med disse 10 mm.
Hvis du har tænkt dig at sætte den til taginddækning som panel eller plader, ville jeg sætte den uden bøjning, hvis taget buer lidt, kan man ikke se det, men hvis det buer i et hjørne mellem forskellige materialer, ser man det mere.
Sæt den lige, følg ikke bøjningen.

Mvh P-A

prøver at forklare bedre,

Nedbøjning spær RØD

Rette eller matchende regel: BLÅ

45x45 tværgående med isolering: GUL
En loftkonstruktion med røde, blå og gule linjer, der markerer træbjælker og isolering, vises for at diskutere rette og bøjede bjælker.

så skal der jo på med spredt og gips på vægge samt loft.

Hele loftet har jo en noget buet overflade på grund af den lille nedbøjning, så spørgsmålet var jo om jeg skal benytte lejligheden til at matche den blå regel for at få de gule tværgående rette eller lade den blå regel være ret?

Jo, jeg forstod dig rigtigt, svaret er det samme, sæt den "blå" direkte.

Jeg ville have sat den blå lidt længere nede end de eksisterende regner, derefter ville jeg have rettet op, sat nye, lige, mod spær, derefter lægten.

Det ville jeg have gjort, hvis det var mere end dine 10 mm, hvis det stemmer, er det ikke meget skævt/hængende.

Når du sætter lægte, gips, eventuelt andet overflademateriale, så er disse få millimeter forsvundet.

Mvh P-A

ps
Det vigtige er at sætte reglen uden bøj mod gavlen, ellers kan man se bogen, fleksibiliteten i det andet tag vil ikke kunne mærkes specielt, det ligger præcis i nærheden af de byggestandarder, som en håndværker har efterladt som godkendt arbejde.

Jeg ville have skruet regel i regel, rettet op fleksibiliteten..... Måske!

ds.

Tak for svaret!

bliver lige da så får resten være som de er, har siddet træpanel direkte på tagspærene før og aldrig tænkt på at de er lidt nedbøjede.

man skal jo blive færdig en dag også :D

• Synes
Pagno
  • Laddar…
hmm, mit seneste indlæg ændredes bøjen til bogen, tror at du forstår alligevel.
mv P-A

P Pagno sagde:
hmm, mitt senaste inlägg ändrades böjen till boken, tror att du förstår ändå.
mvh P-A
jodå forstod det! :D

Men skadet som man er, så efter lidt googling på justerskrue så bliver det en tur til byggemarkedet nu alligevel så man kan sove godt fremover :geek::)

• Synes
Pagno
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.