Hej! Jeg har lige fjernet tapet fra et par vægge i kælderen. Tanken er at male væggene i stedet. Desværre er væggen ikke glat og pæn som jeg havde troet, men det ser ud til, at der engang har siddet strukturtapet på, og der er nogle rester tilbage. Jeg tror også, der er gammelt spartelmasse tilbage. Spørgsmålet er, hvordan jeg går videre nu. Mine tanker er:
1. Bredspartle direkte på væggen (usikker på type spartelmasse)
2. Banke alt spartelmasse/strukturtapet osv. af og slibe for derefter at male
3. Slibe alt væk for derefter at male
4. Sætte en plade op på væggen og male på den
Er der nogen, der kan give tips til den bedste måde at håndtere væggen på? Jeg tror, væggen er lavet af en form for puds.
Kælderydervægge bør ikke spartles, men skal pudses. I dit tilfælde kan du bruge C-brug 1mm, som påføres med stålbræt og derefter filtres ud. Al maling slibes bort inden, og løst brug bankes af. Væggen males derefter med silikatmaling.
Tak for svaret. Dette er dog en indervæg. Gør det nogen forskel for dit svar?
Hvis kælderen er veldrænet og ikke har nogen fugtproblemer, ville det også være muligt at lime renoveringsgips med gipsmørtel direkte på indervæggen og derefter male på det efter spartling. Selv spartling direkte med husfix kunne fungere.Tegelhus-67 sagde:
Er der dog den mindste risiko for tilskydende fugt, bør alt udføres i mineraliske materialer og med diffusionsåbne farver.
Klik her for at svare