Kan man få et lekmandsforståeligt svar på, hvor meget en regel af trykket træ kan holde til?
Jeg undrer mig over, hvor meget et bræt på 45x220, 4500 langt (stillet på "højden"), kan klare vægtmæssigt.
Hvis jeg altså fastgør det i hver ende, hvor mange kilo kan jeg så placere på det i midten, før det begynder at bøje... og hvornår knækker det?
(Billede A)
Et andet spørgsmål...
Hvis jeg tager to brædder (de samme som ovenfor), på ca. 3 meter. Fastgør det ene på den ene side, det andet på den anden side... mod hinanden så de mødes. Hvordan fastgør jeg dem bedst i midten (hvor de så samles), for at de kan klare så meget vægt som muligt?
(Billede B)
Nej, en almindelig regel kan man ikke vide, afhænger af hvor i stammen reglen er savet fra, hvor mange knaster, etc.
Behøver du at vide bæreevne er det limtræsbjælke som gælder.
Hvis man kender fastgørelse og trykfordeling og bruger klassificeret træ C24, f.eks. så er det absolut muligt at beregne det, men jeg har ikke fundet nogen formel...
Trykket 45x220 er normalt C24 klassificeret. Dvs fuldt muligt at beregne knækstyrke og nedbøjning ved en given belastning. Forslagvis som frit oplagt bjælke.
Beregne kan jeg ikke huske, hvordan man gør, men teorien bag.
Trykimpægneret 45x220 er normalt C24 klassificeret. Dvs. fuldt muligt at beregne knækstyrke og nedbøjning ved en vis belastning. Forslagsvis som frit oplagt bjælke. Beregningerne kan jeg ikke huske, hvordan man gør, men teorien bag.
Ja, mit gæt var jo, at man kan regne det ud.
...men lige nu har jeg kun fået bekræftet, at man nok kan regne det ud.
Ok, men det var jo netop det, jeg undrede mig over, om nogen kunne hjælpe mig med.
:/
For at kunne lave en beregning, skal man kende træets kvalitet, klimaet hvor reglen befinder sig (inde, ude, udsat for regn) samt belastningens varighed. Billede B er ikke at anbefale.
Angående A) så vil den begynde at bøje allerede af regelens egenvægt, så spørgsmålet er, hvor mange millimeter nedbøjning du kan acceptere? 5mm/7mm/10mm?
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med udregning dog
Mit spørgsmål om B var, hvordan man bedst fastgør...
Mit problem er, at jeg vil lægge et lille tag, kun for at beskytte mod regn (f.eks. plastik).
Jeg vil have taget over et hjørne på min træterrasse, ca. 3x4 meter.
De steder, jeg har mulighed for at fastgøre en bjælke, er til en stolpe i kanten af terrassen og en husmur (træ).
Afstanden mellem disse er ca. 6-7 meter.
Jeg vil helst undgå en stolpe midt i træterrassen...
Det betyder, at taget ville ligge på den fjerneste halvdel af bjælken (set fra husmuren).
Kan man lave en konstruktion i henhold til det vedhæftede billede (set oppefra), hvor de sorte linjer er fastgørelser.
Angående A) så kommer den begynde at bøje allerede af reglenes egenvægt, så spørgsmålet er, hvor mange millimeter nedbøjning du kan acceptere? 5mm/7mm/10mm?
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med udregning dog
Edit: Sorry, 2:er på bolden
Vil jo så klart have så lidt bøjning som muligt, da jeg tænker lægge et enkelt plasttag på halvdelen af strækningen.
For spændvidder på 6-7 m er det limtræ eller stålbjælke, der gælder (ikke mindst fordi almindelige regler maks findes i 5,2 m længde). Du kan ganske vist sikkert bygge en fagværkskonstruktion, men den vil ikke blive lille og nydelig...
Du skal ikke sammenspænde to regler på midten, det vil ikke fungere.
Også understøtningspunkterne skal tages i betragtning. Når du siger stolpe, hvad mener du så?
ja det billede begriber jeg ikke en jota af.
Tag et foto og forklar hvordan og hvor du har tænkt dig taget.
Men der findes jo limtræsbjælker, som er betydeligt bedre til store spændvidder. Det er uanset snebelastningen på taget, som vil dimensionere din regel.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.