I min forrige tråd hjalp I mig med ventilationen, som blev et varmt emne i min renoveringsansøgning til bestyrelsen. Jeg ønskede at bygge en lige væg for at ændre min lille 1-værelses lejlighed til en 2-værelses, efter mange ubehagelige mails, ting, jeg blev kaldt, samt 5000 kr for teknikere og erklæringer, godkendte de det til sidst - hvad en lettelse, tænkte jeg (havde fejl fortsæt læs...)!
I tegningen som ventilationsteknikerne lavede, havde de krydset en væg af, som holder op den nuværende "ventilationskasse", hvilket jeg opfattede, at den ikke er nødvendig. Tænkte dermed måske rive væg A for at frigøre opbevaringsplads, når man bor så småt. Udover det, så findes der en anden væg B på cirka 10 cm, som virker til at indeholde noget mystisk i sig, pga sin form (se billede nedenfor). I en del af den væg tænkte jeg placere soveværelsesdøren.
Når man banker på begge vægge, lyder det blødt som en gipsvæg. Jeg bestilte etage-planer fra bygge- og stedtjenesten og der eksisterede ikke engang væg B (se billede nedenfor), og det fremgår ikke, om væg A er bærende. Jeg tog både en tømrer og en elektriker derud (koster penge), de vidste ikke, hvad der var i væggen (ingen el i hvert fald), vi mistænkte vandrør og kiggede på VVS-planen, fandtes ikke noget der. Begge håndværkere henviste til at spørge foreningen - de må vide det.
Selvfølgelig lytter jeg til eksperterne og stiller et generelt spørgsmål til foreningen, men så bryder helvede løs!!! Jeg bliver igen gjort til grin, og de ubehagelige svarene triller ind "hvordan skal vi vide, hvad du har i dine vægge", osv. Nu truer de med at trække ansøgningen tilbage. Derudover kræver de nu, at jeg får en bygningsinspektør derud, denne ansøgning har kostet mig enormt mange penge uden lige. Jeg har troet, at lovgivningen siger, at ikke-bærende vægge må man ændre på, og det mere er en formalitet at informere foreningen.
Kan I venligst hjælpe mig, er væggene bærende? / Ked af kylling
I min forrige tråd hjalp I mig med ventilationen, som blev et varmt emne i min renoveringsansøgning til bestyrelsen. Jeg ville bygge en lige væg for at lave om min lille 1-værelses til en 2-værelses, efter mange ubehagelige mails, ting jeg blev kaldt samt 5000 kr for teknikere og udtalelser, så godkendte de endelig - hvad skønt tænkte jeg (havde forkert fortsæt læs...)!
I tegningen, som ventilationsteknikerne lavede, havde de krydset for en væg, der holder op den nuværende "ventilationsboks", hvilket jeg opfattede, at den ikke behøves. Tænkte dermed måske rive væg A for at frigøre opbevaringsplads, når man bor så småt. Udover det er der en anden væg B på cirka 10 cm, der virker til at indeholde noget mystisk i sig, pga sin form (se billede nedenfor). I en del af den væg tænkte jeg placere soveværelsesdøren.
Når man banker på begge væggene, lyder det blødt som gipsvæg. Jeg bestilte etageplaner fra byg- og stedetjenesten, og der eksisterede ikke engang væg B (se billede nedenfor), samt fremgår det ikke, om væg A er bærende. Fik både tømrer og elektriker ind (koster penge), de vidste ikke indholdet (ingen el i hvert fald), vi mistænkte vandrør og kiggede på VVS-tegningen, fandtes intet der. Begge håndværkerne henviste til at spørge foreningen - de må vide det.
Selvfølgelig lytter jeg til eksperterne og stiller et generelt spørgsmål til foreningen, men så bryder helvede løs!!! Jeg bliver gjort dum igen, og de ubehagelige svar falder ind "hvordan skal vi vide, hvad du har i dine vægge", osv. Nu truer de med at trække ansøgningen tilbage. Udover det kræver de nu, at jeg tager en bygningsinspektør, denne ansøgning har kostet mig enormt mange penge uden lige. Jeg har troet, at regelværket siger, ikke-bærende vægge må man ændre på, og det er mere en formalitet at informere foreningen.
Kan I venligst hjælpe mig, er væggene bærende? / Ked af det kylling
[billede]
[billede]
Tænk på at det ikke er din lejlighed, derfor at de er interesserede.
Hvordan ved jeg, om de er bærende? Bestyrelsen ved åbenbart ingenting, skal det virkelig være sådan? Hvilken faggruppe kan man kontakte for hjælp.
En bygningsingeniør/konstruktør løser det der for dig.
Nu ved jeg ikke, hvor i Sverige du har lejligheden. Men gå ind på sbr.se, så kan du sikkert finde nogen i din nærhed.
En byggingenjör/konstruktør løser det der for dig.
Nu ved jeg ikke hvor i svearike du har lejligheden. Men gå ind på sbr.se så kan du sikkert finde nogen i din nærhed.
Ved du hvor meget jeg kommer til at skulle trykke ud ? Bor i Stockholm
Hvordan ved jeg om de er bærende? Bestyrelsen ved tilsyneladende ingenting, skal det virkelig være sådan? Hvilken erhvervsgruppe kan man kontakte for hjælp.
Hvorfor skulle "bestyrelsen" som er dine naboer vide mere om konstruktionen af din lejlighed end du selv som bor i den?
Kycklingen sagde:
Hvordan ved jeg om de er bærende? Bestyrelsen ved tilsyneladende ingenting, skal det virkelig være sådan? Hvilken erhvervsgruppe kan man kontakte for hjælp.
Vil bare påpege, at bestyrelsen er dine naboer som udfører opgaven som frivilligt arbejde (med eller uden symbolsk honorar). Ofte får nye uerfarne medlemmer den idé, at det er en eller anden erhvervsgruppe, og har urimelige forventninger, som om det var et fuldtidsarbejde. Jeg ville tage de mere tekniske diskussioner med viceværten, hvis I har en ekstern sådan. De plejer at kunne skaffe en konstruktør, der kan undersøge. På din egen regning naturligvis.
Da du bor i Stockholm, ville jeg begynde med at logge ind på Stadsbyggnadskontoret og finde konstruktionsplanerne for ejendommen og specifikt for dit etage. Men baseret på de planer og foto, du har lagt op, finder jeg det næsten udelukket, at en bærende væg inde i din lejlighed ikke skulle være af beton. Da der mangler liste ved væg B, undrer jeg mig over, om det ikke er noget, der er blevet bygget senere, af en tidligere ejer.
Det er kompliceret at bygge om, hvis man ikke arbejder professionelt med sådan noget, må man selv finde ud af, hvad der gælder, uanset om det er bærende vægge eller ventilation. Samtidig lærer man noget ved hvert projekt
Min datter flyttede hjemmefra i foråret, hun er også ved at lære om bærende vægge og hvordan hun skal finde ud af det. Hun har også lært, at forskellige vægge kræver forskellige måder at hænge billeder op på. Og at bestyrelsen ikke ved så frygtelig meget mere end hende.. Indtil videre tror hun i hvert fald, at mor kan
Ved du hvor meget jeg kommer til at skulle betale ? Bor i Stockholm
Med tanke på timelønnen som entreprenører har i sthlm, så ville jeg ikke blive overrasket over +1000kr/h. Men det ved sikkert andre bedre.
Det er umuligt at sidde her med de underlag ovenfor og sige med sikkerhed, om væg b er bærende eller ej. Enten prøver du at finde K-tegninger og deler.
Dog ville jeg være restriktiv med at stole 100% på nogen, som du ikke ved, om de har den nødvendige viden og erfaring.
Deraf sbr.se.
Det her er en god sammenstilling fra en af forumets eksperter: hvis ikke andet viser det hvilke kundskaber man skal have for at afgøre om en væg er bærende eller ikke.
Hvad siger regelværket omkring ikke-bærende vægge skal jeg virkelig hyre en konstruktør som skal give en udtalelse for at rive 10 cm væg?
Så kunne hverken bestyrelsen, eksterne forvaltere eller tegningerne på bygge/pladstjeneste sige om det er bærende væg. Er det virkelig sådan at ingen ved det? Lyder meget mærkeligt, kan forstå at bestyrelsen ikke ved det men forvalteren så? Eller ingen har styr på bærende vægge når man bygger i Stockholm?
Hvad siger regelværket omkring ikke-bærende vægge, skal jeg virkelig hyre en konstruktør, der skal give en udtalelse for at rive en 10 cm væg ned?
Derefter kunne hverken bestyrelsen, eksterne forvaltere eller tegningerne hos byg/kontortjenesten sige, om det er en bærende væg. Er det virkelig sådan, at ingen ved det? Lyder meget mærkeligt, jeg kan godt forstå, at bestyrelsen ikke ved det, men forvalteren? Eller har ingen styr på bærende vægge, når man bygger i Stockholm?
Men, hvorfor åbner du ikke bare væggen og ser efter?
Det er jo ofte muligt at se, om en væg er bærende, hvis man ser, hvordan den er bygget.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.