Hej,

Jeg har en del problemer med trinstøj fra lejligheden ovenover min. Det er en lidt ældre lejlighedsbygning, men trinlydene er desværre ret påtrængende. Jeg synes, det er svært at finde god information om det er muligt at dæmpe trinlydene ved at sætte et lydisolerende loft op. Jeg forstår, at det, i og med hvordan trinlyd spreder sig, vil være umuligt at slippe helt af med lydene. Min overvejelse er så, om et lydisolerende loft er en rimelig investering i forhold til pris og effekt.

Tænker noget i stil med følgende:

https://gds.se/hus/innertak/gipstak/gipstak-bygg-ett-gipstak-som-stoppar-ljud

Al hjælp er utroligt værdsat.

Tak!

R
Ser lidt dyrt ud, tjek akustiktak, selvfølgelig er det et ikke-målningsbart produkt og ikke glat som et loft, men det fungerer.

BirgitS
Hej og velkommen til forummet!

Er det et generelt problem i huset eller kan det være naboen ovenpå, der har lavet en upassende renovering og fjernet lydisolerende materiale, da de har skiftet gulv?

Et nedhængt loft med bærende konstruktion og lydabsorberende plader hjælper desværre ikke, da dets funktion er at regulere rumakustikken.

Det bedste er, at foranstaltningen udføres i lejligheden ovenfor, men det er ofte ikke praktisk gennemførligt. Princippet, som vises i linket, er korrekt, dvs. at man hænger et tungt gipsloft ned med et luftspalte. Det system, der vises, kortslutter dog det gamle loft med det nye. Der bliver en vis reduktion, eftersom de metalprofilerne flekser.

Der findes dog mere effektive løsninger, såkaldte hængelofter, hvor det nedhængte hviler på elastiske fjedre (sylomerer), som ikke kortslutter lofterne. Disse skal beregnes i forhold til lasten, så de arbejder inden for deres dynamiske område. Det er vigtigt at lade en spalte mod væggene og tætne med akustikfugemasse.

At lave huller til spots, som beskrevet på den linkede side, ødelægger isoleringen. For at vide præcist hvilken konstruktion du har brug for, bør du hyre en akustiker, som måler både luftlyd- og trinlydsisolering. Som en lille vejledning kan jeg nævne, at 3 lag gips med 200 mm luftspalte er ganske almindeligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.