Inspireret af indlæg #11 i denne tråd vil jeg lydisolere væggen mellem køkkenet og badeværelset. Min plan var at erstatte spånpladen på køkkensiden med dobbeltgips opført på egne stående 45x45, forskudt nogle millimeter fra badeværelsespladen. At gøre væggen tykkere er desværre ikke på tale, vi har brug for køkkenpladsen (bevidst om kompromiset med slutresultatet).

Da jeg har revet køkkensiden ned, finder jeg en masse "kortlingar" af dimension 45x145, som volder mig problemer. Helst vil jeg rive dem væk, alternativt udskære dem for lettere at kunne opstille køkkenvæggen, men jeg er usikker på, hvad de egentlig tjener for et formål? Ødelægger jeg nogle ønskede egenskaber ved væggen, hvis kortlingarna ryger eller udskæres?

/Patrik

• Vægribbet med spånplade, synlig isolering og træstivere samt rørføring, delvis revet, materialeaffald på gulvet.
At lave dobbelt regelkonstruktioner, som er uafhængige af hinanden, er en anerkendt metode til lydisolering. Normalt er det bedre at bruge isolering med større volumentæthed end glasuld. Kortlingerne gætter jeg på er for at kunne hænge køkkenskabe op i lidt forskellige højder. Det er vel ikke et helt moderne hus?

Præcis, huset er bygget 1980. Det er en rimelig hypotese, jeg formodede, at kortlingarna var tænkt som fæster.

Angående isoleringen: Væggen er jo ret tynd (45-reglar). Er det virkelig værd at vælge en "tungere" isolering? Bliver forskellen udover dobbeltgips, separate reglar og lufttætning alligevel mærkbar?

Når du skal fylde rummet mellem reglarne (som ved 45 mm) tror jeg, det er bedre at bruge en isolering med større volumen vægt end glasuld. Tænk på, at det kræver forskellige typer af foranstaltninger, for at lydisoleringen skal have effekt over hele frekvensområdet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.