Hej
Jeg skal begynde at banke trommer i kælderen igen, og dette gavner jo også mine naboer i det tilstødende hus, da de får glæden ved at lytte til mine mesterlige præstationer helt gratis.
Men jeg vil ikke have, at de skal høre mig alt for meget, da de ikke engang betaler for optrædningen, så derfor ville jeg høre, om der er nogle enkle måder at lydisolere på, så det ikke høres udad lige så godt.

Det er et ca 4x3m kælderrum. Gulvet er en betonplade med laminatgulv, som jeg har lagt et tykt tæppe på. Væggene er stenblokke/betonblokke med enkel gips. Et styk 2-lags kældervindue fra 60'erne (vil gerne beholde lysindfaldet).
Der er ikke plads til meget mere i rummet end trommerne, men jeg har dog stadig en bogreol fyldt med gamle bøger, som tilsyneladende skal dæmpe ret godt.

Jeg har to idéer, som I gerne må kommentere på, om de er smarte eller helt værdiløse. Prioriteten her er enkelt og billigt. Orker ikke overarbejde noget kompliceret.

1. Sætte en ekstra glasskassette i vindueshullet. Typisk sætte på en selvklæbende fugebånd og så bare presse den ind foran det eksisterende vindue. På Glasgiganten.dk koster en 70x50cm kassette 500 kr, som så dæmper 31dB. Alternativt kan man slippe endnu billigere, hvis man kan finde et brugt 70x50cm vindue på f.eks. Genbrugscenteret. (Har modulmål 80x60 på det eksisterende).

2. Lydisolere væggene ved at hænge tykke gardiner op på skinner, som jeg stabler glasuld bag, som jeg allerede har til overs derhjemme. Typisk som det bliver (enkel skitse i Paint). Gardinerne holder glasulden på plads, så jeg slipper for at lave regler.
Skematisk tegning viser plan for lydisolering med gardin, glasuld, gips og betonvæg.

Modtager gerne tips.

Nogen der har nogle tanker?

Inden vi giver nogle, et par spørgsmål:
Er det altså flerfamiliehus?
Hvis ja, hvad du gøre for indgreb i kælderen?
Hvordan ser ventilationen ud?
Er det et rum med en enkelt dør?

ricebridge ricebridge sagde:
Inden vi giver nogle, et par spørgsmål:
Er det altså en flerfamilieejendom?
Hvis ja, hvad du gøre af indgreb i kælderen?
Hvordan ser ventilationen ud?
Er det et rum med en eneste dør?
Nej, det er et eget hus, men naboens hus starter ca. 7-8 meter væk, og de kan høre ind i deres køkken, når jeg har spillet før. (Ikke noget de har været generet af, men jeg foretrækker alligevel at larme mindre)

Ventilationen er kun en lukket vægventil (har affugter i kælderen)
En dør til rummet, overvejer at hænge et gardin på en skinne over døren, eller en anden lydabsorbent på døren

Køb et par baller isolering og stil i hjørnerne.

Læg faldunderlag (de som ligger på legepladser) på gulvet. Stil derefter trommesættet på et par krydsfiner ovenpå.

Fyld ventilen med noget tæt.

Derefter ser du og naboen hvor langt dette rækker.

Ser det ud til at virke, kan du gøre det pænere senere. Isoleringen kan du enten genbruge eller returnere.

• Synes
naikon
  • Laddar…
Z z_bumbi sagde:
Køb et par baller isolering og stil i hjørnerne.

Læg faldsikringsmåtter (de der ligger på legepladser) på gulvet. Stil derefter trommesættet på et par plader ovenpå.

Fyld ventilen med noget tæt.

Så ser du og naboen hvor langt dette rækker.

Virker det kan du pynte op senere. Isoleringen kan du enten genbruge eller aflevere tilbage.
Gode ideer, tak! Skal undersøge de måtter, du nævner. Ellers tænkte jeg at lægge tre lag af resterende tæpper på gulvet, jo mere masse jo bedre tænker jeg.
Isolering har jeg allerede til overs, så det tænkte jeg som sagt at stable op på væggene. Skal huske at fylde hjørnerne også så.

Havde helt glemt at proppe ventilen, smart!

N naikon sagde:
Nej det er eget hus, men naboens hus begynder ca. 7-8 meter væk, og de kan høre ind i deres køkken, når jeg har spillet før. (Ikke noget de har været irriteret over, men jeg foretrækker stadig at spille lavere)

Ventilationen er bare en lukket vægventil (har affugter tændt i kælderen)
En dør til rummet, overvejer at hænge et gardin på en skinne over døren samt nogle andre lydabsorberende materialer på døren
Mja, ventilation må der jo være, ellers bliver det hurtigt besværligt i et lille rum. Så det er lidt af en afvejning.

Jeg vil anbefale dig at læse dette indlæg, som jeg skrev for nylig:
https://www.byggahus.se/forum/threads/oisolerade-innervaeggar-ljudisolera.517137/post-5742685

Mja, ventilation må jo være, ellers bliver det hurtigt besværligt i et lille værelse. Så det er lidt af en afvejning.

[link]
Tak, skal læse!
Angående ventilation så har jeg jo bare lukket døren, når jeg spiller. Når den er åben, kommer der godt med luft ind.

Mja, ventilation må jo være til stede, ellers bliver det hurtigt besværligt i et lille rum. Så det er lidt af en afvejning.

[link]
Synes du, det er en nogenlunde god idé at sætte en ekstra glaskassette ind og tætne rundt, for at kunne bevare lysindfaldet?
Eller er det eneste fornuftige også at fylde vindueshullet med glasuld+plywood?

Uden at vide så meget om lydisolering, synes jeg det er betænksomt af dig at indsætte en ekstra glaskassette, 31dB dæmpning må vel stadig give en mærkbar forskel, hvis der lækker meget lyd ud tidligere. Du virker som en god nabo 👍. Lidt overkill at tilstoppe dit eneste vindue helt med isolering, synes jeg.

Spontant synes jeg, at din idé om isolering på væggene er ret god. Det vil jo i det mindste give lidt bedre akustik for dig selv ved at dæmpe de værste lydreflekser fra væggene. Man ved jo, hvordan det lyder at spille i et rum med hårde vægge sammenlignet med isolering. Og det vil jo også dæmpe en del udad.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
N naikon sagde:
Synes du, det er en nogenlunde god idé at sætte en ekstra glaskassette i og tætne rundt, for at kunne bevare lysindfaldet. Eller er det eneste fornuftige også at stoppe vindueshullet med glasuld+plywood?
Ja. Nej.

D Dr.E sagde:
Uden at vide så meget om lydisolering synes jeg det er betænksomt af dig at sætte en ekstra glaskassette ind, 31dB dæmpning må da give en mærkbar forskel, hvis der lækker meget lyd ud tidligere. Du virker som en god nabo 👍 Lidt overkill at tætne dit eneste vindue helt med isolering synes jeg.

Spontant synes jeg din idé om isolering på væggene er ret god. Det må i hvert fald give lidt bedre akustik for dig selv ved at dæmpe de værste lydreflektioner fra væggene. Man ved jo, hvordan det lyder at spille i et rum med hårde vægge sammenlignet med isolering. Og det vil sikkert også dæmpe noget udad.
Tak, hvor venligt sagt! Jo, jeg forsøger at vise så meget hensyn som jeg kan. Selvom naboerne synes det er helt OK, kan man stadig komme til at have en dårlig dag med hovedpine, så ønsker man måske ikke at høre mig banke løs. Jeg er selv ret lydfølsom og kan blive irriteret af alle mulige lyde

Ja. Nej.
Perfekt, så forsøger jeg at kigge efter en ekstra rude at sætte ind.
Hvad synes du om ideen med gardiner med glasuld stablet bagved langs væggene? Vil det hjælpe mod at lyd lækker ud, eller vil det kun dæmpe lyd inde i rummet?

Hvis man googler på lydisolering, så synes det at være en hel videnskab, og de fleste synes at sige, at det er meget dyrt at isolere, og at der absolut ikke findes nogen billig løsning, der hjælper. Nogle skriver, at det ikke hjælper at hænge tæpper/gardiner/dyner op, men at de skal være specifikt lydisolerende. F.eks. findes der lydisolerende tæpper, men de koster jo en formue
https://www.amazon.se/Audimute-ljudabsorberande-ark-ljuddämpande-ljudisolerande/dp/B07ZQN747S/
Så findes der også en hel række af produkter, når man googler på "akustikpanel". Typisk denne https://www.bauhaus.se/akustikpanel-ek-18x600x2400mm
Men hvis jeg skal gætte, så er disse mest designet til kontorer og måske ikke direkte trommer
"MLV", mass loaded vinyl synes også at komme op som forslag netop til trommer. Typisk dette
https://www.amazon.se/Advanced-Acoustics-ljudisolerande-matta-Tunn/dp/B00BSBMFBM
Men spørgsmålet er, om det ikke skal bygges ind i væggen, eller om det fungerer at bare hænge det

Ja, næ, køb ikke en masse mirakelprodukter, der lover total støjdæmpning, og når man så skal reklamere dem for, at de ikke gør det, så skyder forhandleren skylden på ”handhavandefejl” i det omfang, denne ikke allerede er forsvundet.

Stålregler med almindelig kommunal glasuld og derefter tykt og fint stof udenpå lyder som et godt sted at starte. Specielt da det også vil gøre lydmiljøet for dig derinde mere udholdeligt. Og en ekstra rude som du skriver, bør du helt klart satse på, den kan gøre en stor forskel.

Derefter er det trial and horror, der gælder…

• Synes
naikon
  • Laddar…
Ja, nej, køb ikke en masse mirakelprodukter som lover total lyddæmpning, og så når man skal reklamere dem for at de ikke virker, så skylder forhandleren på "brugerfejl" i det omfang denne ikke allerede er gået op i røg.

Stålreglar med almindelig kommunal glasuld og så tykt og fint stof udenpå det lyder som et godt sted at starte. Specielt da det også vil gøre lydmiljøet for dig derinde mere udholdeligt. Og en ekstra rude som du skriver skal du helt klart satse på, den kan gøre stor forskel.

Derefter er det trial and horror der gælder…
Fedt, tak for al info! Så ved jeg omtrent hvordan jeg skal gribe det an. 👍

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.