13,601 læst ·
34 svar
14k læst
34 svar
Lugt i hus trods ventileret gulv
Kommer blive et langt indlæg for at beskrive alt..
Vi har købt et hus fra 70'erne. Huset er et sutterrænet hus med en halvtrappe mellem etagerne. Begge etager ligger på plade på jord. Huset har haft indstøbte regler, men alle er blevet revet op, og et nivellerende gulv er installeret i hele huset. Mekanisk udsugning.
Vi mærkede ved inspektionen en svag lugt og påpegede dette for inspektøren. Han sagde, at det var gamle tapeter og møbler, der kunne afgive lugten. Dumme som vi var, stolede vi på det, købte og flyttede ind. Vidste intet om lugtproblem dengang.
Væggene er indefra tretex (nogle gange med gips udenpå), råspånt, isolering, asfaboard, isolering (ingen luftspalte, hvad det ser ud som) og mursten.
Syllen står på syllpapp og så ikke imprægneret ud, hvad jeg kunne se.
Ganske snart opdagede vi, at tøj lugtede.
Ikke mug, men indelukket. Vask med eddike får lugten til at forsvinde.
Folk, der har været hos os, som er følsomme over for mug, mærker ikke noget, og det sætter sig ikke i tøjet med det samme, det kan tage et par dage i huset, før man begynder at mærke det.
Nogle siger, når man virkelig spørger, at de føler lidt gammel lugt, nogle mærker intet.
Vi har haft en "ekspert" her, han sagde, at han ikke mærkede nogen ubehagelig luft, kun lugt fra et gammelt hus med sod og mados. Et område på 2 kvm (garderobeskab under trappen) fandt han lugt efter jeg havde diskuteret med ham et stykke tid, at der er det nok en ubehagelig lugt jeg mærker.
Det er mod fundamentmuren op mod anden del af huset, ca. 1,20 høj. Der er muret med letbetonblokke og regler direkte imod. Har revet det væk og alt materiale undtagen brædderne. Trods det lugter det. Det er helt tørt, ingen fugt.
Kørt med ozonrenser og mugrensning, lugter stadig.
Mistænker, at det sidder i letbetonen, nogen der har erfaring med det?
Jeg mistænker, at det er denne lugt, der spreder sig i huset.
Vi har tænkt at udskifte alle overflader, inklusive loft, i huset, da vi vil fjerne tretex og vævloft, men vi er bange for, at lugten kommer tilbage.
"Experten" testede også funktionen på nivellsystemet med en røgpen. Gulvventilerne trak ikke nogen røg ned. Når vi åbnede spjældene helt og kørte på højeste hastighed, så man, at røg blev suget ned under gulvet. Er det nødvendigt? Noget man kan reklamere som skjult fejl, eller skulle man have testet funktionen før?
Man mærker ved udblæsningen, at det lugter dårligt.
Har installeret 2 tilluftsventiler yderligere, da de, der var på nederste plan (70 kvm), vendte mod en udestue og var af mindre model.
Vi har renoveret et rum nu, og når man går ud fra det om morgenen, møder man en anden lugt (rummet malet for ca. 2 måneder siden), dog har vi følt en meget svag lugt i tøjet, der hænger derinde.
Hvordan ville I gå videre med dette?
Overvejer at udskifte alle overflader, også brædderne, eller spærrmale dem.
Sætte ventileret måtte på hele fundamentmuren mod etage 2 for at ventilere eventuel lugt fra betonen væk.
Se om jeg kan finde nogle utætheder ved gulvet for at øge funktionen på nivellsystemet.
Taknemmelig for hjælp og erfaringer omkring dette!
Vi har købt et hus fra 70'erne. Huset er et sutterrænet hus med en halvtrappe mellem etagerne. Begge etager ligger på plade på jord. Huset har haft indstøbte regler, men alle er blevet revet op, og et nivellerende gulv er installeret i hele huset. Mekanisk udsugning.
Vi mærkede ved inspektionen en svag lugt og påpegede dette for inspektøren. Han sagde, at det var gamle tapeter og møbler, der kunne afgive lugten. Dumme som vi var, stolede vi på det, købte og flyttede ind. Vidste intet om lugtproblem dengang.
Væggene er indefra tretex (nogle gange med gips udenpå), råspånt, isolering, asfaboard, isolering (ingen luftspalte, hvad det ser ud som) og mursten.
Syllen står på syllpapp og så ikke imprægneret ud, hvad jeg kunne se.
Ganske snart opdagede vi, at tøj lugtede.
Ikke mug, men indelukket. Vask med eddike får lugten til at forsvinde.
Folk, der har været hos os, som er følsomme over for mug, mærker ikke noget, og det sætter sig ikke i tøjet med det samme, det kan tage et par dage i huset, før man begynder at mærke det.
Nogle siger, når man virkelig spørger, at de føler lidt gammel lugt, nogle mærker intet.
Vi har haft en "ekspert" her, han sagde, at han ikke mærkede nogen ubehagelig luft, kun lugt fra et gammelt hus med sod og mados. Et område på 2 kvm (garderobeskab under trappen) fandt han lugt efter jeg havde diskuteret med ham et stykke tid, at der er det nok en ubehagelig lugt jeg mærker.
Det er mod fundamentmuren op mod anden del af huset, ca. 1,20 høj. Der er muret med letbetonblokke og regler direkte imod. Har revet det væk og alt materiale undtagen brædderne. Trods det lugter det. Det er helt tørt, ingen fugt.
Kørt med ozonrenser og mugrensning, lugter stadig.
Mistænker, at det sidder i letbetonen, nogen der har erfaring med det?
Jeg mistænker, at det er denne lugt, der spreder sig i huset.
Vi har tænkt at udskifte alle overflader, inklusive loft, i huset, da vi vil fjerne tretex og vævloft, men vi er bange for, at lugten kommer tilbage.
"Experten" testede også funktionen på nivellsystemet med en røgpen. Gulvventilerne trak ikke nogen røg ned. Når vi åbnede spjældene helt og kørte på højeste hastighed, så man, at røg blev suget ned under gulvet. Er det nødvendigt? Noget man kan reklamere som skjult fejl, eller skulle man have testet funktionen før?
Man mærker ved udblæsningen, at det lugter dårligt.
Har installeret 2 tilluftsventiler yderligere, da de, der var på nederste plan (70 kvm), vendte mod en udestue og var af mindre model.
Vi har renoveret et rum nu, og når man går ud fra det om morgenen, møder man en anden lugt (rummet malet for ca. 2 måneder siden), dog har vi følt en meget svag lugt i tøjet, der hænger derinde.
Hvordan ville I gå videre med dette?
Overvejer at udskifte alle overflader, også brædderne, eller spærrmale dem.
Sætte ventileret måtte på hele fundamentmuren mod etage 2 for at ventilere eventuel lugt fra betonen væk.
Se om jeg kan finde nogle utætheder ved gulvet for at øge funktionen på nivellsystemet.
Taknemmelig for hjælp og erfaringer omkring dette!
Satte sig ikke i tøjet hvad vi noterede. Ser ud til at Tretex meget let bliver "luktinficeret". I vores hus handlede det nok om tidligere ejeres levevaner, dårlig ventilation, langtidskogning i køkkenet og rygning.
Nivellgulvet skal være godkendt fra en kyndig fra nivell... Har du papir på det? De som boede før os havde lavet et ventileret gulv sagde de, men det var løgn... de havde ikke gjort det ordentligt.... bare sat en ventilator ned og isoleringen lå stadig direkte på pladen så der blev ingen ventilation. Har et firma fjernet de tryktømmer? Eller har en privatperson gjort det? Har I papir på det også?
Der ligger nivellgulv med isolering og ordentlig ventilator. Installation ser korrekt udført ud, og firmaet har lavet flere gulve tidligere. Justeringsprotokollen har vi dog ikke modtaget.
Men vi kan se, at der stadig ligger nogle lægter tilbage, som ikke er fjernet, da jeg rev lidt (2 stykker). De er på steder, hvor det er svært tilgængeligt. Ved ikke om der ligger noget tilbage under indervægsryklerne.
Jeg har dog boret lidt i de indstøbte lægter, jeg har set, og de ser tørre ud, lugter ikke så slemt. Jeg mener, at nivellgulvet burde ventilere lugten væk. Der står dog i mundtlige oplysninger fra ejeren i tilstandsrapporten, at man har haft problemer med lugt fra indstøbte lægter, men at det er blevet udbedret. Dog svært at bevise, at lugten kommer fra gulvet...
Men vi kan se, at der stadig ligger nogle lægter tilbage, som ikke er fjernet, da jeg rev lidt (2 stykker). De er på steder, hvor det er svært tilgængeligt. Ved ikke om der ligger noget tilbage under indervægsryklerne.
Jeg har dog boret lidt i de indstøbte lægter, jeg har set, og de ser tørre ud, lugter ikke så slemt. Jeg mener, at nivellgulvet burde ventilere lugten væk. Der står dog i mundtlige oplysninger fra ejeren i tilstandsrapporten, at man har haft problemer med lugt fra indstøbte lægter, men at det er blevet udbedret. Dog svært at bevise, at lugten kommer fra gulvet...
Vores var ikke våde overhovedet... Og ofte er de ikke det. Det er cuprinolen, der nedbrydes med tiden, som lugter, og måske har de været våde og så blevet tørre. Vi fik tip om at tjekke, om der ikke ligger en regel under reglerne. Indstøbte... I bør nok fjerne alt trykimprægneret for at være sikre. Det råd har vi fået og skal fjerne det allersidste nu, selvom vi egentlig ikke tror på det. Har en lille smule tilbage under vores badeværelsesgulv nede, og det badeværelse gjorde vi i stand for ca. 4 år siden.M Matteg01 sagde:Der ligger nivelleringsgulv med isolering og ordentlig ventilator. Installationen ser korrekt udført ud, og firmaet har lavet flere gulve tidligere. Indreguleringsprotokollen har vi dog ikke fået. Dog kan vi se, at der ligger nogle regler, der ikke er fjernet, når jeg har revet lidt (2 stykker). Det er på steder, hvor det er svært tilgængeligt. Ved ikke om der ligger flere under indervæggene. Jeg har dog boret lidt i de indstøbte regler, jeg har set, og de ser tørre ud, lugter ikke så slemt. Jeg mener, at nivelleringsgulvet burde ventilere lugten væk. Dog er det i mundtlige oplysninger fra ejeren skrevet i inspektionsprotokollen, at man har haft problemer med lugt fra indstøbte regler, men at det er løst. Dog er det svært at bevise, at lugten kommer fra gulvet...
Jeg ville nok have set over ventilationen i huset. Der findes ventilationsdon med varmegenvinding, disse går om vart andet. Når den ene suger ud, blæser den anden ind og viceversa. Mest seriøst ville det jo være at installere en rigtig FTX.
Hvordan "tretexsanerede" du huset? Udskiftede du al tretex med andet materiale eller gjorde du det på en anden mindre besværlig måde? Overvejer selv om vores tretex bidrager til lugt i hjemmet, dog er alle indervægge på entreplanet i tretex, så det er meget arbejde hvis de skal udskiftes.hscn sagde:
Har revet al Tretex og erstattet det med renoveringsgips.
Renoveringsgipsen, 6mm, er lidt dyrere men meget lettere at arbejde med sammenlignet med almindelig 13 mm. Den er også mere fleksibel, hvor væggene ikke er helt lige eller konvekse/konkave som de er i gamle huse.
Renoveringsgipsen, 6mm, er lidt dyrere men meget lettere at arbejde med sammenlignet med almindelig 13 mm. Den er også mere fleksibel, hvor væggene ikke er helt lige eller konvekse/konkave som de er i gamle huse.
OK, tak for tip. En ret omfattende renovering/saneringhscn sagde:
Men
"Gulvventilernes trak ikke noget røg ned. Når vi åbnede spjældene helt og kørte på højeste hastighed, så man, at røg trak ned under gulvet. Man kan mærke ved udsugningen, at det lugter dårligt."
Er det ikke her, du har dit problem?
Jeg antager, at for at Nivell skal fungere, skal der være en tynd 'hinde' af luft, der trækker over hele pladen og ud på den anden side med jordfugten.
Trettexen er jo ikke så sjov, men at den skulle lugte, hvis den ikke er blevet våd, ved jeg ikke. Men jeg har jo ikke så følsom næse
"Gulvventilernes trak ikke noget røg ned. Når vi åbnede spjældene helt og kørte på højeste hastighed, så man, at røg trak ned under gulvet. Man kan mærke ved udsugningen, at det lugter dårligt."
Er det ikke her, du har dit problem?
Jeg antager, at for at Nivell skal fungere, skal der være en tynd 'hinde' af luft, der trækker over hele pladen og ud på den anden side med jordfugten.
Trettexen er jo ikke så sjov, men at den skulle lugte, hvis den ikke er blevet våd, ved jeg ikke. Men jeg har jo ikke så følsom næse
Det er ganske godt beskrevet på Nivells hjemmeside:
https://www.nivellsystem.se/produkter/ladda-ner-34603390
jeg spekulerede på et hus med betongplade på jord uden plast under og læste på ganske ordentligt. Det er vigtigt at man får korrekt flow og at der ikke er noget i vejen for luftstrømmene. Er det et stort hus, skal man dele ind i zoner.
Du kunne tage et hul og måle fugtindholdet nær betonen.
https://www.nivellsystem.se/produkter/ladda-ner-34603390
jeg spekulerede på et hus med betongplade på jord uden plast under og læste på ganske ordentligt. Det er vigtigt at man får korrekt flow og at der ikke er noget i vejen for luftstrømmene. Er det et stort hus, skal man dele ind i zoner.
Du kunne tage et hul og måle fugtindholdet nær betonen.