Hej.

Jeg har læst det meste her om at opsætte vægge i kælderen. Men jeg er lidt i tvivl om luftspalten. Hvor stor skal den være? I mit kælderprojekt vil der nogle steder være omkring 20 cm luft mellem væggen og reglarne. Dette skyldes, at den nederste del af kældermuren er meget tykkere end oppe ved loftet.

Er det sådan, at risikoen for skimmelsvamp falder, jo større luftspalte man har? Et sted går jo grænsen, og det næsten bliver klassificeret som en indvendig væg. :)
Bør det så betyde, at jeg kunne isolere længere ned? Altså under jordniveau, og måske lade omkring 20 cm være frit ned til gulvet, fordi jeg alligevel har så store rum bagved.

Spørgsmål to er, om der findes nogen mineritgipsplade, der ikke koster en herregård? Har lige gjort badeværelset færdigt, og de plader vil jeg ikke arbejde med eller købe igen pga. prisen... 180 kr./stk. for 600x2400.
Eller er papirgips risikofrit for så stor en luftspalte.

Huset er ikke isoleret udefra, og spørgsmålet er, om det skal gøres eller behøves. Meget tør kælder i øjeblikket.

Ingen svar i 10 år er der virkelig ingen, der kender svaret på dette for det meste undrer jeg mig over det samme hvor stor luftspalte skal man have bag væg i en kælder som man regner op for at opnå tilstrækkelig god ventilation bagved.

L
Problemet med hele spørgsmålet er jo, at det ikke er en anbefalet metode at bruge i kældere overhovedet. Det kaldes for risikokonstruktion at lave regelsystem op mod ydervægge i kældere. Det der sker er, at det bliver koldere mod fundamentet og mere fugtigt, i og med at kold luft ikke kan bære lige så meget damp som varmere luft.

Med det sagt er der sandsynligvis tilfælde, hvor det går alligevel, hvis forudsætningerne tillader det. Det er umuligt at svare præcist på, hvordan luftspalten skal være, da der er flere ukendte faktorer vedrørende fundamentet og dets fugtbelastning.

Eftersom det er en risikokonstruktion, du spørger om, bør man i så fald have aktiv ventilation bag regelsystemet for at kunne ventilere ordentligt samt ingen organiske materialer. Aktiv ventilation medfører jo tekniske problemer. Men det er spørgsmålet, hvor meget ekstra arbejde der er værd at lægge i løsningen, hvis der findes enklere og sikrere metoder.

Det er også fornuftigt at have klart for sig, hvorfor man foretager tiltaget overhovedet?
-Lyddæmpning, f.eks. biorum
-Varmer kælderrum
-Billigere end at isolere udefra
-Noget andet?

L Lenza sagde:
Problemet med hele spørgsmålet er jo, at det ikke er en anbefalet metode at bruge i kældre overhovedet. Det kaldes for risikokonstruktion at lave regler mod ydervægge i kældre. Det, der sker, er, at det bliver koldere mod fundamentvæggen og fugtigere, eftersom kold luft ikke kan bære lige så meget damp som varmere luft.

Med det sagt findes der sandsynligvis tilfælde, hvor det går alligevel, hvis forudsætningerne tillader det. Det er umuligt at svare præcist på, hvordan luftspalten skal være, da der findes flere ukendte faktorer vedrørende fundamentvæggen og dens fugtbelastning.

Da det er en risikokonstruktion, du spørger om, bør man i så fald have aktiv ventilation bag reguleringen for at kunne ventilere ordentligt, samt undgå organiske materialer. Aktiv ventilation medfører jo tekniske problemer. Men spørgsmålet er, hvor meget ekstra arbejde der er værd at lægge i løsningen, hvis der findes enklere og sikrere metoder.

Det er også fornuftigt, at man er klar over, hvorfor man overhovedet gør tiltaget?
-Lyddæmpning, for f.eks. biorum
-Varme kælderrum
-Billigere end at isolere udefra
-Noget andet?
Hej!
I vores tilfælde har vi drænet huset med 2x100 ISO dræn og derudover monteret et Nivell ventileret gulv, og med det tænker vi nu også at ventilere væggene ved at have en luftspalte bag den regulerede væg. Væggen reguleres med stålregler, så krydsfiner og gips. Dette er mig bekendt en meget god og godkendt løsning, hvis man vil indrette en kælder. Nivell er et godkendt system og ikke en risikokonstruktion, og ventilationssystemet kan også ventilere væggene. Men spørgsmålet forbliver dog, hvad størrelsen på luftspalten minimum skal være bag væggen for at få et godt resultat.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.