Hej.
Som så mange andre skal jeg indrette rum i kælderen i mit rækkehus. Huset er bygget i 1946, kælderen er 90% under jorden og ikke omdrænet.
Jeg vil sandsynligvis tage udgangspunkt i bogen Husets ABC, Ica bokförlag. Her anbefaler forfatterne, at man bruger stålregler, celleplast og til sidst gips. Så langt, så godt. Men de vil bygge væggen direkte mod kældervæggen, og det er her, I "eksperter" kommer ind. Jeg har nemlig hørt, at der skal være en luftspalte mellem isolering og væg. Hvad siger I? Gør det en forskel, når det ikke drejer sig om organiske materialer direkte mod væggen?
tak for svar
jeppe

Luftspalte er godt, men det skal være betydeligt mere end du har tænkt dig. Jeg synes nemlig, du skal fjerne celleplasten helt. Isolering på indersiden er som at bede om problemer. Isoler udenfor kældervæggen i stedet, eller lad være.

Jeg synes ikke ICAs løsning er god.

Sådan skal du gøre:
http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf

Isoleringen i en sådan løsning reducerer sandsynligvis ikke energiforbruget nævneværdigt, men den giver en varmere overflade på indervæggen, hvilket opleves som varmere/behageligere. (Beskrives formelt med begrebet Riktad Operativ Temperatur, hvilket er teknisk mumbu jumbo. Tænk på hvordan det føles at sidde foran et vindue, det er samme fænomen.)
Vælg en løsning med så lidt isolering som muligt. Og fix så ydersiden.

tak for svarene.
Bostadsrättsföreningen har til hensigt at drænere om inden for en nær fremtid, men indtil da søger jeg en løsning, der gør, at jeg kan indrette kælderen. Må gruble videre.

Prøv da at få igennem, at de isolerer kældervæggen udvendigt.

Ikke kun den tyndeste Isodrän-skive, men mindst 10 helst 20 cm isolering, uanset system for dræning.

MathiasS sagde:
Luftspalte er godt, men det skal være betydeligt mere, end du har tænkt dig. Jeg synes nemlig, du skal fjerne cellplasten helt. Isolering på indersiden er som at bede om problemer. Isoler uden for kældervæggen i stedet, eller lad være.
Der er større risiko for, at der bliver problemer, hvis han ikke tager cellplasten. Cellplast mugner ikke, derimod bagsiden på gips.

kakelmaster sagde:
Det er større risiko for, at der opstår problemer, hvis han ikke tager celleplasten. Celleplast mugner ikke, derimod bagsiden af gips.
Ja det er jo det jeg mener, udskift celleplasten med et luftspalte lige så tyk som celleplasten..... ::)

MathiasS sagde:
Ja det er jo det jeg mener, erstat celleplasten med et luftspalte lige så tykt som celleplasten..... ::)
Har man kun en luftspalte, er der stor risiko for mugvækst på bagsiden af gipsen pga. luftfugtigheden, men man kan erstatte gipsen med mineritplader, men det er kostbart sammenlignet med hvis man først har celleplast og derefter gips på den.

Det er jo ret svært at montere gips i kælderen på fx pladeregler uden at få en luftspalte. Man må jo sørge for at ventilere væggen så løser det sig.

hvordan skal man ventilere væggen på den måde? bore huller i pladen - nede og oppe eller hvordan mener du?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.