På vores 1-planshus har bjælkerne på loftet hængt ned sig op til 6 cm. Huset er bygget i begyndelsen af 30'erne og huskroppen er meget lille. En større tilbygning vinkelret mod den eksisterende huskrop blev lavet i midten af 70'erne.
Det aktuelle rum med hæng i loftet er husets bredde = 5 m og 4 m på den anden led. I forbindelse med at de tidligere ejere byggede huset ud, tror jeg, at de har været på loftet og fjernet støtterne til spær og beklædt hele indendørsloftet med panel. Formodentlig har de fjernet støtterne til spær for at få det nemmere at bevæge sig på loftet. Alt andet de har gjort på huset er meget amatøragtigt og tyder på stor uvidenhed, så jeg er ikke overrasket, hvis det er sådan. Jeg hørte en kommentar i forbindelse med, at vi købte huset, som kan tolkes som, at tidligere ejere så, at ydertaget sank, og derfor er der nu simple støtter mellem gulv og tagryg. Det ses på ydertaget, at det svajer mod husets midte, men det har været sådan i 45 år.
Det var et dødsbo vi købte af, og jeg er bevidst om, at vi må tage det som det er. Det om baggrunden. Skitsen viser, hvordan det hænger.
Min tanke på foranstaltning er at gå ind på den midterste bjælke, pumpe den op og så fastgøre den i en ekstra spærrifølge skitse. Fra den spærregner jeg også med at kunne støtte ydertaget op. Kræfterne vil ende i hhv. enderne på gulvbjælken og resultere i trækkræfter i dens længderetning.
Jeg har endnu ikke åbnet loftsgulvet og målt dimensioner på gulvbjælken.
Min tanke er at rette op og forstærke, så det holder "evigt" og jeg har tænkt at gøre, hvad der er nødvendigt men ikke mere. Taknemmelig for synspunkter på denne løsning.
Jeg tror, at årsagen primært er for lang spændvidde i forhold til bjælkedimensionen. Det kræver ret kraftige bjælker for at klare 5 meter. Har det desuden været fugtigt, kan det have bidraget til en varig deformation. Jeg synes, din løsning er unødigt kompliceret og tror, at der findes enklere varianter. Enten en forstærkning af hver bjælke eller en bjælke i rygningens retning over eller under bjælkelaget. Alt afhænger af gulvbjælkerens dimensioner (jeg gætter på 3x7 tommer) og hvordan du anvender pladsen på loftet. Fjernede støtteben har mest effekt på spærremmenes højben.
Hvordan er det i stueetagen? Det mest almindelige ellers er jo, at spinkle tagspær bygges på bærende indervægge, som måske er væk? Din idé om forstærkning gør jo ikke sagen værre, men hvis tagspæren er spinkel, så bidrager den ikke til særlig meget andet end tagspærens egen bæreevne. Det er alligevel samme vægt den bærer, og stolpen presser jo også nedad. Hvis mellemetagens vægt er større, så vil stolpen i stedet trække taget nedad og belaste enderne forkert, hvis det også er spinkelt der.
Jeg tror, at årsagen primært er for lang spændvidde i forhold til bjælkedimensionen. Det kræves ret kraftige bjælker for at klare 5 meter. Har det desuden været fugtigt, kan det have bidraget til en bestående deformation. Jeg synes, din løsning er unødvendig kompliceret og tror, at der findes enklere varianter. Enten en forstærkning af hver bjælke eller en bærende bjælke i rygningens retning over eller under bjælkelaget. Alt afhænger af gulvbjælkerne dimensioner (jeg gætter på 3x7 tommer) og hvordan du bruger pladsen på loftet. Fjerner du støtteben, har det mest effekt på spærkonstruktionernes højben.
Tak for svaret, jeg ville så åbne gulvet på loftet og samtidig, som jeg pumper hver bjælke op, også skrue-limme en ny bjælke, formodentlig 2"x7", til hver eksisterende bjælke. Sandsynligvis er den 3"x7" som du skriver. Det bliver samme løsning, som du foreslog til gulvet i den udbyggede del, hvor det gyngede og var ustabilt på grund af for lange spænd med for spinkle bjælker.
Så kommer jeg til et opfølgningsspørgsmål, gulvet på loftet er 1"x4" fer og not og ligger egentlig mere eller mindre løst fast med nogle dykkere her og der. For at øge stabilitet ville det vel være bedre at skrue-limme 22 mm gulvspån i stedet? Fungerer det lige så godt som gulvtræ på et loft, der er tørt men uopvarmet?
Hvordan er det i stueetagen? Normalt er det jo sådan, at svage spær kan være understøttet af bærende indervægge, som måske er fjernet? Din idé om at styrke gør det ikke værre, men hvis spærene er svage, bidrager de ikke meget til andet end spærenes egen bæreevne. Det er alligevel den samme vægt, de bærer, og støtten presser jo også nedad. Hvis det så er mellemdækningens vægt, der er større, vil støtten i stedet trække taget nedad og belaste enderne forkert, hvis det også er svagt der.
Tak for svaret. Stuevæggene er ydervæggene, og der har ikke været nogen mellemvæg i det pågældende rum. I den anden halvdel af den gamle huskrop er der derimod en mellemvæg, som gør en forskel. Ydervæggene i den gamle huskrop har solide dimensioner på reglarne og er beklædt med 1" planker på begge sider samt plader på indersiden og panel på ydersiden.
Når jeg måler op indvendigt loft vha. laser, er højden rundt omkring i yderkanten stort set den samme, og højdekruven er ret ens rundt omkring, jo tættere jeg kommer på rummets centrum. Det tyder på, at jeg vil kunne få cirka 6 cm dyk, når jeg forstærker bjælkerne.
Fortsættelsen er så at lave nedforing til nyt indvendigt loft, og når jeg skruer 2"x2" i loftet på hver bjælke og derefter fastgør regler 1"x4" i disse, får jeg yderligere styrke og stabilitet til bjælkekonstruktionen.
Det er bedst at vente, indtil vi kender bjælkerne dimensioner, men hvis mit gæt er korrekt, er en skruebundet spånplade utilstrækkelig som foranstaltning.
Nu er der sket lidt, for jeg har fået hjælp. Konstruktionen er lavet af 2”x8” uhøvlet med c/c mellem 75 og 80 cm. Hele spændet er 5 meter. Ved hjælp af indlæggene her om, at min idé ikke var så smart, har jeg tænkt om.
Vi har åbnet gulvet i to længder diagonalt mod bjælkerne på hver side af skorstenens mur og tømt spånet ud. Der er ganske jævnt fordelte afstande mellem det, vi har åbnet, og til ydervæggene. Der planlægger vi nu at kortlægge mellem hver bjælke, efter vi har pumpet op indertaget fra boligets etage, og så lægger vi dobbelte 2”x9” længde 4 meter ovenpå kortlingerne mellem ydervæg-bjælken og bjælken, som er lagt på støtte i skorstenens mur (den ligger også lige ovenpå en skillevæg). Der forbinder vi hver tvillingbjælke med lange tagås beslag ned i de eksisterende loftsbjælker.
Gulvet på loftet/ indertaget på boligetagen, vil ikke kunne hænge ned igen. Vi må tage ulejligheden ved at løfte fødderne på loftet, når vi skal over de stående 2”x9” tvillingbjælker på den halve del af loftet, men det er et opbevaringsloft, og jeg synes, ulejligheden er en lav pris for at løse problemet.
Det havde selvfølgelig været bedre at åbne hele loftsgulvet og lægge flere bjælker ind, men et sted må det være godt nok. Har de kunnet leve med et hængende indertag i 90 år, så kan jeg leve i 10-20-30 år med synlige bjælker på loftsgulvet.
Og med denne løsning får jeg også en stabil løsning, som jeg kan bruge til at støtte bjælkerne i ydertaget, det som jeg nævnte i det første indlæg.
Jeg har taget imod jeres synspunkter og er taknemmelig for synspunkter på løsningen, som jeg har beskrevet ovenfor.
Nu er det gjort som jeg beskrev ovenfor, og det blev meget godt. Bjælkerne pumpede vi op så meget jeg tror det gik uden at risikere skader andre steder, hvilket betyder at nu hænger det kun ned ~ 2-3 cm i stedet for som tidligere 6 cm. Det er nok det ligeeste tag i dette hus
Tak for gode synspunkter
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.