Under vores entrétrappe i beton er der et rum beregnet som mad-/kartoffelkælder.
Da jeg i dag skulle slibe af gammel maling og aflejringer, bemærkede jeg, at pudsen sad løst i det ene hjørne og var meget nem at slå ned. Bag pudsen er der letbetonblokke, og der var ca. 5 mm luft mellem blokkene og pudsen. Nogle af letbetonblokkene er helt løse og kunne nok lirkes helt fri, mens andre er helt revnet. Mørtlen mellem blokkene er helt og holdent blevet til sand. Se billeder nedenfor
Skurken i dramaet er som sædvanligt vand, og det skyldes sandsynligvis det lidt småt dimensionerede indgangstag og dets mangelfulde afvanding (afvandingen sker via den lille pind til venstre på billedet, og når det regner, samler vandet sig ofte i en pøl ovenpå trappen) se udefrabilledet:
Jeg antager, at det første man bør gøre, er at fjerne vandet. En ordentlig tagrende og nedløbsrør, der leder vandet væk, ville nok give en klar forbedring, men er det muligt på en enkel måde at gøre noget ved tagstørrelsen? Den nuværende konstruktion er (ganske miserabelt) pladetag på betonplade. Kan man sætte et større tag på uden at skulle bygge betonpladen ud?
Når man først har forbedret fugtsituationen, hvordan reparerer man bedst madkælderen? Bør man udskifte de løse og ødelagte letbetonblokke og mure nye ind med friskt mørtel? Eller er det bedre blot at smøre husfix eller lignende på og pudse dem fast, hvor de sidder?