Hej!
Gør om mit opholdsrum til musikstudio, har postet en hel del tråde om det i dette forum.

Har fået op et loft, der dækker halvdelen af loftet. Den ene side hviler på konsoller.

Jeg indser, at jeg har regnet forkert på vægten, som konsollerne vil bære. Jeg troede først, at de ville bære 26 kg per konsol, men indser nu, at de vil bære 48 kg per konsol.

Konsollerne sidder i væggen med 10 mm letbetonplugs med en trækbelastning på 30 kg. To plugs per konsol så i alt 60 kg. 12 kg margen, er det nok?

Det er porøs letbeton i væggene, anvender træskruer 6x60 mm.

Bør jeg forstærke konstruktionen?

Lidt billeder:
En træbjælke holdes oppe af sorte metalbeslag i et hjørne af et rum med vinduer, del af et musikstudieprojekt.
Den ene side. Regel 170x45. 4,25 m lang.

Loft med træbjælke understøttet af konsoller, set fra stuen. Lampen hænger i midten af loftet.
Den anden side.

Trækonstruktion af et halvfærdigt loftsprojekt i et rum med to stole og et bord. Synligt er træregler og konsoller fastgjort til væg.
Færdige loftet. Skal fyldes med stenuld.

Trækonstruktion af loftsramme med synlige bjælker og metalbeslag i en stue, der bliver ombygget til musikstudio.
I profil.

Vægten fra taget havner yderst på konsollen. Længden på bjælkerne gør, at de hviler på forkanten af konsollerne. Dette betyder, at du får et moment, som skal opfanges af skruerne i væggen. Lastens momentarm er omtrent lige så lang som skruernes afstand, hvilket betyder, at trækbelastningen i den øvre skrue bliver omtrent lige så stor som vægten, der ligger på konsollen. Altså var du på grænsen allerede inden du opdagede vægtforøgelsen. En enkel foranstaltning er, at du deler nogle mindre sømplader og stikker dem ind under bjælken længst inde mod væggen oven på konsollen. Da havner lasten tættere på væggen, og så mindskes/forsvinder momentet og dermed trækkraften i den øvre skrue. Tværkraften kan klare skruerne uden foranstaltning.

Ok tak så meget for svaret!

Mener du, at reglenes nedbøjning gør, at den presser på konsollernes ydre kant?

Jeg ved, at jeg savede reglen så tæt på rummets bredde som muligt for at få kraften så langt ind på konsollerne. Kan ikke huske præcist, men reglen blev omkring 1-5 mm kortere end væggen. Kan tjekke mere præcist senere i aften, da jeg ikke er i lejligheden før da.

Bliver der en nedbøjning alligevel? Skulle jeg have haft en grovere regel?

/Jens

Og din løsning, mener du, at reglen skal svæve over konsollens ydre kant? Forstår jeg dig ret da?

• Synes
bossespecial
  • Laddar…
Det er ingen store laster, så reglen er absolut ok. Det bliver lidt af naturen, at lasten ender langt ud på konsollen uanset. For at undgå dette plejer man at have en mellemstykke, som jeg beskrev, for at kunne styre, hvor lasten skal ende.

• Synes
JensHaglof
  • Laddar…
Fedt! Tak for svaret!
Jeg kom i tanke om et spørgsmål til. Hvis skruerne kan klare tværkraften, hvad er risikoen? Det jeg er bange for er, at taget på en eller anden måde falder ned. Kan pluggen komme ud? Eller bryder pluggen ligesom gennem væggen nedad?

Hvis jeg indsætter en regel, bør jeg så ikke skrue den ydre skrue helt ind? Så reglen svæver?
/Jens

Eller mener du, at reglenes nedbøjning risikerer at trække den øverste plug lidt ud, og at denne lille udtrækning gør, at tværkraften bliver mindre, og at konsollen pludselig hviler på nederste skrue? Og at det fører til, at loftet kan kollapse ind?
Tænker højt nu.

Konsolskruerne klarer den vertikale trykkraft fra bjælken hver for sig. Hvis du lægger et mellemlæg under bjælken som beskrevet længst inde mod væggen, har du jo elimineret trækkraften på den øverste skrue, når bjælken bøjer ned, eftersom bjælkens underside, som du selv siger, "svæver" over konsollens yderende.
Alternativet kan jo være at gøre konsollen svagere og mere eftergiven med bjælkens bevægelser ved at kappe den skrå afstivningsplade på konsollen.
På billedet ses jo en af bjælkerne afstivet af en 45x45 fastgjort i væggen hele vejen ned til gulvet: det er jo optimalt.

Ok! Tak for svar!
Indser, at jeg havde forstærket reglen lidt. Dette for at den ikke skulle bevæge sig sidelæns.
Byggekonstruktion med træbjælker, en sort metalbeslag og en sølvfarvet vinkelbeslag sikkert fastgjort i hjørnet af en væg.
To 6 mm plugs, husker ikke tykkelse og længde på skruen.
Hjælper disse? De tager vel lidt belastning fra den øverste skrue i konsollen?
Eller bør jeg bruge spærpladen alligevel?

Hvis jeg gør det, er det så bare at løsne skruerne i konsollen noget og derefter løfte op på reglen og skubbe spærpladen ind? Hvor bred bør spærpladen være?

/Jens

De skruerne hjælper desværre ikke. Brug en spærplade, typisk 60mm bred, del den på midten og læg stykkerne oven på hinanden længst ind mod væggen(y)

Pladevinklen behøver du egentlig ikke have, eftersom lægten er låst i konstruktionen. Det, som tidligere er blevet foreslået, handler om at shimse op under enderne af lægten, så lasten kommer så tæt på væggen som muligt. Den shims behøver ikke være bredere end lægten. Så vidt jeg kan bedømme fra billederne, tror jeg dog ikke, at det er nødvendigt.

Tak for svar alle sammen!

Lidt tanker der opstod. Bliver trækkræften virkelig 48 kg på den øverste skrue? Burde regelns stivhed ikke tage lidt af det? Er det ikke sådan, at hvis man hænger 48 kg på konsollens yderkant, svarer det til 48 kg træk i den øverste skrue? (Tænker højt nu, har virkelig ingen anelse)

For regelns nedbøjning kan vel ikke være så grov, at hele dens vægt, plus resten af taget som konsollerne skal bære, ender yderst på konsollen?

Hvis det havde været en stålbjælke, ville der vel ingen nedbøjning ske f.eks. Så opstår der intet træk i pluggen. Sammenlignet med en gummibjælke, hvor ekstrem nedbøjning sker. Så bliver det maksimalt træk. Burde reglen ikke være i midten af disse? Dvs at en vis nedbøjning sker, hvilket gør, at kun en del af de 48 kg ender på konsollens yderkant?

Tænker højt nu, har ingen anelse eller styr på dette. Bare noget der slog mig!

Absolut så kan du bruge reglen som modhold ved hjælp af skruerne, der sidder gennem konsollen ind i reglen.
Dit eksempel med gummibalken gør det hele meget tydeligt. Samme princip gælder egentlig dine reglar, bare at nedbøjningen bliver meget lille. Med uendeligt stiv balk og perfekt horisontale ophæng bliver det som du beskriver.

• Synes
Björn Melander
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Absolut så kan du använda regeln som mothåll med hjälp av skruvarna som sitter genom konsolen in i regeln.
Ditt exempel med gummibalken gör det hele meget tydeligt. Samme princip gælder egentlig dine reglar bare det at nedbøjningen bliver meget lille. Med uendeligt styvbalk og perfekt horisontale opbakninger bliver det som du beskriver.
Ok tak!
Vil bare spørge for at være sikker: Ville du være bange for at sidde under dette tag? Altså som det er nu, uden sømplader under reglarne? Eller ville du have været sikker først når du har placeret dem nedenunder? Er der en risiko for, at taget falder sammen? At den øverste plug bliver trukket ud? Eller gælder det tungere konstruktioner?

Er der nogen grund til, at du har valgt konsoller og ikke bjælkesko til at fastgøre reglarne i? Med bjælkesko får du ingen problemer med, hvor kraften tager i væggen, og du får en skjult montering, da de ikke stikker ud under reglarne.

0010148A.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.