Jeg har en etplansvilla i tegl fra '74 med indrettet kælder. Loftet i kælderen er originalt og ser ens ud overalt fra fyrrum til hobbyrum. Jeg har planer om at indbygge højttalere i loftet og undrer mig over, hvor nemt det er, og hvor meget indgreb man skal lave, eller om det kræver en "totalrenovering" af loftet, hvis det ikke skal se alt for grimt ud bagefter.
Vedhæfter et billede af loftet nedenfor. "Pladerne" er cirka 120x20cm store.
Mine spørgsmål er vel omtrent følgende:
1. Hvad hedder denne type loft, og kan man finde nye i samme dimensioner for at erstatte en eventuelt ødelagt?
2. Hvordan er pladerne fastgjort? Er de skruet i lægter? Limet? Spikret?
3. Sidder der isolering ovenover dem, eller er det tomrum? Hvis der er isolering, kan man så bare pille den væk, hvor man vil have højttaleren?
4. Er de "spor" i kanterne, så de griber ind i hinanden, eller er det bare maling, der er flydt ind imellem?
5. Nogle tips til, hvordan jeg nemmest kan skære et 20cm stort hul, indsætte en højttaler og trække kablet skjult ovenover loftet hen til en passende væg? Er det muligt at gøre med "kighulskirurgi", eller må jeg tage hele loftet ned?
Vedhæfter et billede af loftet nedenfor. "Pladerne" er cirka 120x20cm store.
Mine spørgsmål er vel omtrent følgende:
1. Hvad hedder denne type loft, og kan man finde nye i samme dimensioner for at erstatte en eventuelt ødelagt?
2. Hvordan er pladerne fastgjort? Er de skruet i lægter? Limet? Spikret?
3. Sidder der isolering ovenover dem, eller er det tomrum? Hvis der er isolering, kan man så bare pille den væk, hvor man vil have højttaleren?
4. Er de "spor" i kanterne, så de griber ind i hinanden, eller er det bare maling, der er flydt ind imellem?
5. Nogle tips til, hvordan jeg nemmest kan skære et 20cm stort hul, indsætte en højttaler og trække kablet skjult ovenover loftet hen til en passende væg? Er det muligt at gøre med "kighulskirurgi", eller må jeg tage hele loftet ned?
120X20 cm. Sandsynligvis ikke Huntonit, da de er i størrelse 120X30 cm. Det kan være en ældre plade af spån eller tretex. Næste gode spørgsmål er så, hvordan er loftet monteret, på regler eller direkte på råspont eller løs panel. Er der plads ovenover, til dine højttalere. Ældre huse kan have et lag med spån/savsmuld i et mellemlag som isolering. Ingen der ved det nu.
S Skopan sagde:
Stefan N sagde:
Tak for svar. Ja det føles som om det er Treetex eller Huntonit eller lignende. Så sporet med skrue/søm i samlingerne. Dvs. føles ikke så enkelt at bare blokke ned en plade.Flöjten5 sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Laga innertak källare framtida badrum
Badrum -
Spackla källare innertak ovanpå plastfärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Mekanisk frånluft enplansvilla med källare med självdrag
Ventilation -
Loft i gammel kælder - hvad skal man gøre?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Laga innertak i källare efter borttagning av vägg
Tak & Vind