28,044 læst ·
57 svar
28k læst
57 svar
Lydisolering - dobbel gipsplader har ikke hjulpet
Hej
Dobbelt gipsplader på den ene væg i min stue har ikke hjulpet mod naboens støj. Det har reduceret lidt, men det er stadig ekstremt lytt. Væggen vender mod naboens stue. Hvad kan være galt?
Skal man prøve at sætte yderligere dobbelt gipsplader på de allerede eksisterende dobbelt gipsplader?
Dobbelt gipsplader på den ene væg i min stue har ikke hjulpet mod naboens støj. Det har reduceret lidt, men det er stadig ekstremt lytt. Væggen vender mod naboens stue. Hvad kan være galt?
Skal man prøve at sætte yderligere dobbelt gipsplader på de allerede eksisterende dobbelt gipsplader?
hvor meget plads har du at bevæge dig med? Som personen ovenfor har skrevet, så skal du få til luft og isolering. Måske noget sådant her, hvis du har mulighed.4 4cyberspace sagde:

Hvad mener I med hvor meget plads? Det er en stue. Det må bygge ud en del, hvis det kræves for at få det stille.
Det var ikke mig, der gjorde arbejdet, men håndværkere. Jeg vil spørge dem, der gjorde det. Så de ikke bare satte gipsplader op, for så mener I, at det ikke bliver godt?
Det var ikke mig, der gjorde arbejdet, men håndværkere. Jeg vil spørge dem, der gjorde det. Så de ikke bare satte gipsplader op, for så mener I, at det ikke bliver godt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
To ting har betydning, når du skal vælge isoleringsmetode. 1) Hvordan ser den lejlighedsskelende væg ud, og 2) hvilken slags støj kommer fra naboen? En grundprincip er, at det, man isolerer med, skal være så adskilt som muligt fra væggen.
Ved bare, at det er en tynd væg lavet af letbeton med næsten ingen lyddæmpende evne. Støjen er skrig, bump, snak osv.
Jeg skal høre med håndværkerne, hvordan det blev gjort. Hvis det kun er gipsplader opsat, skal man så tage dem ned og indsætte isolering, eller skal man sætte to nye gipsplader på de eksisterende, men med isoleringsmateriale i stedet? Læste, at mineraluld kan anvendes.
Jeg skal høre med håndværkerne, hvordan det blev gjort. Hvis det kun er gipsplader opsat, skal man så tage dem ned og indsætte isolering, eller skal man sætte to nye gipsplader på de eksisterende, men med isoleringsmateriale i stedet? Læste, at mineraluld kan anvendes.
Okay tak, godt at få tips om dette. Dog når man læser rundt på nettet, synes mineraluld jo at blive lovprist som lyddæmpende, isolerende etc. Men elefantmåtte er endnu bedre?T tergo sagde:
Hvis den opsatte væg ikke har hjulpet meget overhovedet, må noget være gået glip af eller udeladt, hvis jeg forstår korrekt. For noget burde sådan en væg gøre mod lyden. Og kun gipsplader hjælper ikke meget.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 indlæg
Er der tale om støj i konstruktionen, hjælper det ikke at isolere væggen. Så må man bygge et rum i rummet ligesom et lydstudie. Det lyder som om, at de som har tegnet huset, ikke har tænkt på lydisolering. Jeg hørte om et nybygget rækkehus i Täby, som de skulle save fra hinanden på grund af lydisolering. Jeg ved ikke, hvordan det gik. Så det sikreste er at vælge en bolig langt væk fra naboer, men det er selvfølgelig ikke en mulighed for alle.
Huset er bygget i 40'erne, så det her med lydisolering er nok ikke eksisterende. Altså, jeg kan høre, når naboerne taler, så lydtæt er det. Og det føles som om lyden går direkte igennem væggene. Dobbelt gipsplader hjalp næsten ikke af en eller anden grund.imported_Benno sagde:
Er det støj fra bygningsstrukturen, så hjælper det ikke at isolere væggen. Så skal man bygge et rum i rummet som et lydboksstudie.
Det lyder som om dem, der har tegnet huset, ikke har tænkt på lydtæthed. Hørte om et nybygget rækkehus i Täby, som de skulle save ad på grund af lydtæthed. Ved ikke, hvordan det gik.
Så det sikreste er at vælge bolig langt fra naboer, men det er selvfølgelig ikke en mulighed for alle.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Letbeton er et uegnet materiale i lejlighedsskelvægge. Det har for lav volumenmasse. Svært at få det til at opfylde dagens normer. Det bedste er at bygge en ny væg lidt foran den eksisterende, som ikke har nogen berøring med den samme, og som desuden skaber en lille luftspalte. Regelstruktur plus isolering plus gips. Meget god isolering er markplader, der har høj volumenmasse. 50 mm tykke ville jeg teste.
Okay, at bygge en helt ny væg lyder dyrt og omfattende. Det bygger også meget ud tænker jeg. Jeg vil prøve at finde ud af hvilket isoleringsmateriale der lyddæmper allerbedst, nogen nævnte elefantmåtte ovenfor eller markskiver som du skrev. Det burde gøre noget med lydisoleringen synes jeg, sammen med gipsplader.J justusandersson sagde:Letbeton er et uegnet materiale i lejlighedsskelvægge. Det har for lav volumen vægt. Svært at få det til at opfylde nutidens normer. Det bedste er at bygge en ny væg lidt foran den eksisterende, der ikke har nogen berøring med den samme og som desuden skaber en lille luftrum. Regelstolpe plus isolering plus gips. Meget god isolering er markskiver, som har høj volumen vægt. 50 mm tykke ville jeg teste.
Kan tilføje, at det ikke er lige så lydhørt vertikalt i huset som det er horisontalt mellem lejlighederne.
Alternativet er måske at høre med en virksomhed, der arbejder med lydisolering.
Medlem
· Stockholm
· 2 226 indlæg
Ny væg er måske en smule, men ikke urimeligt, dyrere end blot at sætte mere gips på den eksisterende. Den nye væg har ingen bærende funktion. Hvis du virkelig hører så meget som det lyder til, sørg for at der ikke er nogen helt åben vej for lyden, som for eksempel lækage gennem elbokse, ventilation eller kabel-tv.4 4cyberspace sagde:Okay, bygge en helt ny vej lyder dyrt og omfattende. Det bygger sig også rigtig meget ud tænker jeg. Jeg vil forsøge at finde ud af hvilket isoleringsmateriale der dæmper lyd bedst, nogen nævnte elefantmåtte ovenfor eller markplader som du skrev. Det burde gøre noget med lydisoleringen synes jeg sammen med gipsplader.
Kan tilføje at det ikke er lige så lydt i højden i huset, som det er sidelæns mellem lejlighederne.
Alternativet er måske at høre med et firma der beskæftiger sig med lydisolering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At sætte isoleringsmateriale direkte på letbetonvæggen giver ikke meget. Tænk på, at hele væggen fungerer som en højttalermembran. En ny væg med 45 mm regler bygger ud 10+45+12=67 mm. Det er ikke så slemt. Huset har betonbjælkelag, så dæmpningen i højden er meget bedre. At hyre et lydisoleringsfirma giver naturligvis et godt resultat, men til en betydeligt højere omkostning.