Jeg er i gang med at rette et loft op med spredt panel. Er nået til murstokken nu og undrer mig over, om jeg skal holde en bestemt afstand mellem det spredte og murstokken? Har forsøgt at ringe til skorstensfejeren, men alle har lang fri og svarer ikke. Har googlet helt vildt, men det er svært at finde information om lige dette. Der ser ud til at være mange vilkårlige svar i forskellige tråde, men der må vel alligevel findes en bestemmelse for, hvad der gælder?

Jeg sætter også dampspærre i loftet. Kan man tape denne fast til murstokken?

Note: det eksisterende loft i dag er brædder, der ligger op ad murstokken, oven på dette kuttrerspån. Jeg overvejer at fjerne spånet til noget mindre brændbart… Men brædder, er det tilladt ved en brandsikringstjek?

Tak og godt nytår!

De reglerne siger er, at det må blive højst 80 grader Celsius mod omkringliggende bygningsdele. Skorstensfejerne plejer at kræve, at der er mindst to stens tykkelse mellem røgkanal og yderside. (Dvs. to sten på bredden.) Desuden skal det være tæt med heldækkende puds på ydersiden.

Det er altså ikke noget problem at have træ eller andre normale byggematerialer direkte mod ydersiden af skorstenen, forudsat at den er korrekt bygget. Men man kan jo undgå de mest letantændelige materialer.

• Synes
goosen
  • Laddar…
E Eld sagde:
Det reglerne siger er, at det må blive højst 80 grader Celsius mod omgivende bygningsdele. Skorstensfejerne plejer at kræve, at der er mindst to stens tykkelse mellem røgkanal og yderside. (Dvs. to sten på bredden.) Desuden skal det være tæt med heldækkende puds på ydersiden.

Det er altså ikke noget problem at have træ eller andre normale byggematerialer direkte mod ydersiden af skorstenen forudsat, at den er rigtigt bygget. Dog kan man jo undgå de mest letantændelige materialer.
Okay tak for svar. En side af skorstenen er ikke pudset (den var tidligere indklædt i træpanel). Jeg tænkte at opbygge med stålskelet og gipse den side, er det ok?

Jeg ville pudse den først for at sikre, at den er tæt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.