943 læst ·
3 svar
943 læst
3 svar
Limtræssøjle til aflastning af bærende væg.
Skal slå på plads en limtræsøjle, som skal være en del i aflastning af en væg (420 cm). Afstanden fra gulv til tømmeret, som søjlen skal bære er 200 cm. Hvor lang bør søjlen kappes til? Længere end afstanden fra gulv til loft ved jeg, men hvor meget længere?
Så undrer jeg mig også over, om nogen ved, hvor mange skruer det er passende at bruge i hver tømmerstamme i de hulplader, jeg har, som skal fastgøres for at øge bæreevnen i de to tømmerstammer, der går i loftet. Spændvidden er altså 420 cm.
Så undrer jeg mig også over, om nogen ved, hvor mange skruer det er passende at bruge i hver tømmerstamme i de hulplader, jeg har, som skal fastgøres for at øge bæreevnen i de to tømmerstammer, der går i loftet. Spændvidden er altså 420 cm.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Hmm, nu blev jeg i tvivl...Sofia-Magdalena sagde:
Skal slå på plads en limtræssøjle som skal være en del i aflastning af en væg (420 cm).
Afstanden fra gulv til tømmeret som søjlen skal bære er 200 cm. Hvor lang bør søjlen skæres til? Længere end afstanden fra gulv til loft ved jeg, men hvor meget længere?
Derefter undrer jeg mig også om nogen ved hvor mange skruer der er passende at bruge i hver tømmerstok i de hulplader jeg har som skal fastgøres for at øge bæreevnen i de to tømmerstokke som går i loftet. Spændvidden er altså 420 cm.
"Hvor lang bør søjlen skæres til? Længere end afstanden fra gulv til loft ved jeg, men hvor meget længere?"
Du kan vel ikke få en støttestolpe ind der er højere end du har plads til!?
Nogen eller nogle millimeter kan du måske "presse på plads", men ikke meget mere end det, eller hvordan mener du?
Hvis du skærer den til så den passer præcis, så skal den jo sidde præcis (på mm altså). Hvis det er vigtigt på millimeterne så havde jeg stemplet op konstruktionen et par mm, savet søjlen lidt for stor, og derefter sænket den horisontale bjælke på plads og målt op at alt er ok, så kan man jo justere hvis det behøves høvles af nogen mm til osv
Men "slår du den på plads" - så sidder den der sen, eller i hvert fald risikerer at blive skadet hvis du skal slå den ud igen senere, og et præcist mål på en 2 m lang bjælke er nok umuligt at få til på "afstand" - det må du/tømreren måle jer til på stedet ville jeg sige; Og selv da kan det være svært at få præcis, men sådanne træstrukturer er jo sjældent på mm præcis heller...
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Rent generelt bør den jo ikke være for kort forstås, eftersom bjælken måske da hviler på noget andet, eller falder ned (og ikke bliver lige).Sofia-Magdalena sagde:
Men "passende" lang er jo svaret, og det må man jo ved hjælp af måling og erfaring gøre på stedet. Der findes ingen rigtig formel for det ville jeg sige.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Aflastning regler for åbning af ny trappe
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvordan fordele punktlast fra limtræsøjle på eksisterende fundament?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Tips på anslutningsdosa med dragavlastning för tre kablar?
El -
Första altanbygget, fundering kring skarv samt avlastning betongplatta.
Altan & Uteplats -
Korrekt dragavlastning på sockerbit för anslutning av armatur
El