Hej, jeg er ved at bygge et skur op mod garagen, og jeg har problemer med, hvordan jeg skal fastgøre bjælken mod facaden, limtræsstolpe går jo men helst vil jeg undgå det.
Er der nogen, der har viden om, hvordan man evt kan løse dette?

Byggeri af et skur ved siden af en hvid facade, med en træbjælke støttende mod væggen. En trækonstruktion med isolering i et skur under opbygning; træbjælker, loft og vægstruktur ses, samt en flaske med blå væske.

Jeg antager, at du tænker at bruge en limtræsbjælke som hanebjælke, der i sin indre ende skal være understøttet på garagevæggen på en eller anden måde? For at det skal være muligt uden en særskilt stolpe, skal der være en regel bag garagens panel, som du kan bruge til fastgørelse af en eller anden form for vinkelbeslag.

Hej og Tak, ja jeg skal have åbent op til kip, og derfor er der behov for en bjælke, der bliver bærende i tagkonstruktionen. Hvad tænker I om en kort limtræsbjælke ca. 60 cm mellem reglerne i garagen, som man fastgør bjælken til taget?

Det kan sikkert fungere, men den skal beregnes, også med hensyn til fastgørelsen.

Ok,,skal forske i, hvordan man beregner, og hvad der kræves. Tak

Hvis du taler om, hvor stort opbevaringstaget skal være, og hvilken hældning det skal have, kan jeg hjælpe dig.

Mange tak! Lageret er 5,30 x 2,70, og taget bliver jo noget større. Hældningen vil jeg have samme som garagen, som du ser på billedet. Jeg ved ikke hældningen, men kan finde ud af det. Jeg tænkte først på at have tagsten, men måske bliver plade lettere, så det måske hjælper med bæreevnen.

Hældningen ser ud til at være over 30 grader, i så fald er den af interesse. Den største tagbelastning er sne, så plade eller tegl spiller ingen rolle.

Ok, tak, lærerig aften.

Hvis jeg sætter en kort limtræsbjælke mellem reglarne i garagen og så stiller limtræsbjælken på den og så en til kort limtræsbjælke bagved som holder den i enden "svært at forklare" måske holder

Lasten på nockbalkens ende kan blive op mod 7 kN dvs ca 700 kg. Det er ikke dimensionen på den bjælke du sætter mellem garagevæggens reglar som er vigtig, men dens fastgørelse. Hvad der er muligt afhænger af, hvordan det ser ud på garagevæggens inderside.

Hej og Tak! Limtræsbjælken jeg bruger er 45x270, både som mønningbjælke og "bærende bjælke" i garagen, så jeg tror det holder, spørgsmålet er om reglarne i garagen holder 45x140? Vedhæfter billeder af hvordan jeg har tænkt, hvor limknekten sidder, tænkte jeg at sætte en bjælke som "låg".

Limtræbjælke fastgjort mellem trærammer i garagekonstruktion, med ekstra stykke træ ovenpå som støtte. Limtræskonstruktion med tværbjælker i garageprojekt, spændt med en tvinge.

Det allerbedste ville være, hvis den korte limtræsbjælke kunne hvile i begge ender på en ekstra 45x95 regel, som går hele vejen ned til sylen og som ligger an mod de eksisterende stående regler. Tværbjælken behøver egentlig ikke at være så kraftig, men eftersom du har et sådant stykke tilskåret, er det ingen ulempe.

J justusandersson sagde:
Det allerbedste ville være, hvis den korte limtræsbjælke kunne hvile i begge ender på en ekstra 45x95 regel, som går hele vejen ned til syllen og som ligger an mod de eksisterende stående regler. Tværbjælken behøver egentlig ikke at være så kraftig, men da du har et sådant stykke tilskåret, er det ingen ulempe.
Ok. Kan ikke sætte en bjælke ned til syllen, og så er løsningen vel stadig en limtræssøjle udenpå garagevæggen.

Hvis det ikke er muligt at få stolper ned til syllen, kan du nøjes med at fastgøre limtræet i de omkringliggende regler. Dels to kraftige vinkeljern nederst, dels et antal kraftige skruer gennem de stående regler. Sammenlagt skal skruerne kunne klare 700 kg + marginal, dvs mindst 1000 kg i last tværs af længderetningen. Franske skruer bliver nok bedst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.