Hej!
Jeg skal begynde at renovere kælder. Og for at gøre det så glidende som muligt. Med støbning og afløb osv. Så skal jeg fjerne et par vægge for at åbne op så meget som muligt. Er der nogen, der har nogle tanker omkring disse ting. Om det overhovedet er muligt?

Se billederne.

Tanken er, at den grønne væg skal væk helt. Og erstattes med en solid limtræsbjælke. Vil helst undgå en stolpe i midten. Længde 4,9 m. Som jeg tyder tegningen, bærer den etagedækket på stueetagen. Og der står et køkken. Den bærer ikke noget andet?
Overvejelser om dimension på limtræ? Kan skjule den oppe i loftet ca. 20 cm og fastgøre etagedækket i bjælkesko, dog er lofthøjden kun 2 m. Forhåbentlig kan man sænke pladen lidt, men det ved man jo ikke før. Idéer?

De blå skal også væk på en eller anden måde. Tanken er en limtræsbjælke fra ydervæg mod skorsten 2 m. Men ikke på den anden led. De er, hvad jeg kan se, ikke bærende.

De røde streger er gamle vægge, som ikke længere eksisterer.

Taknemmelig for alle idéer.

• Tegning af hussektion med markerede vægge: grøn pil viser væg, der skal fjernes; røde linjer indikerer ikke-eksisterende vægge. Mål angives i meter.
  • Plantegning af øvre etage med markerede vægge, der skal fjernes. To røde linjer indikerer de eksisterende vægge, der planlægges fjernet under renovering.
  • Plantegning af kælder med markerede vægge og rum som venterum, veranda og stue; diskuterer fjernelse af vægge til renoveringsprojekt.
  • Kælderplan med markerede vægge; grøn pil peger på væg foreslået fjernet, mens blå pile peger på områder med planlagte ændringer.
Hej og velkommen til Byggahus forum!

For at kunne beregne denne type problemer kræves der tegninger med mål. Information om husets byggemetode og byggeår har også betydning for vurderingen.

J justusandersson sagde:
Hej og velkommen til Byggahus forum!

For at kunne beregne denne type af problem kræves der målsatte tegninger. Info om husets byggemetode og byggeår har også betydning for vurderingen.

Mange tak!

Og desværre findes der ikke andet end disse tegninger. Huset er jo et såkaldt år 1909 hus. Så ingen ved hvor gammelt det er.

Det er tilstrækkeligt, hvis du målsætter de eksisterende tegninger. Længde og bredde på huset samt hjertevæggens placering. Sandsynligvis er huset tilbygget gennem årene, garage i kælderen var ikke så almindeligt før 1909. Fortæl også, hvilket slags materiale der er i kældervæggene og i bjælkelaget mellem kælder og stueetage.

Hej! Undskyld det sene svar, men det blev en rejse til varmere breddegrader.

Kældertegning med mål, viser rum til tørring, vask, varme og garage. Angiver vægtykkelser og gulvbjælkelag. Pile og mål i forskellige farver.
Nu har jeg noteret nogle mål, håber det hjælper.

Når det kommer til væggene, er det betonhulsten 200x190x400mm på de vægge, der er bredere på tegningen. Og 120x190x400mm på de smalle vægge ifølge tegningen.

Gulvbjælkelag er 230x80mm varierer lidt, føles som om det er hjemmesavet. CC 600mm.

Vi taler om aflastning af den væg, der er 4,9 m lang. Den laveste limtræsbjælke, der kan komme på tale, er 215x315. Det er også muligt at anvende smallere men højere varianter.

J justusandersson sagde:
Vi taler om afveksling af den væg, som er 4,9 m lang. Den laveste limtræsbjælke, der kan komme i betragtning, er 215x315. Det går fint at bruge smallere, men højere varianter også.
Ja, det er den, det drejer sig om.
Havde været mere bekvemt med limtræ med tanke på vægten. Skal stæmme op ordentligt. Og rive nogle sten, så man ser, hvor højt man kan fælde den ind.
Tak for tips!

J justusandersson sagde:
Vi taler om aflastning af den væg, som er 4,9 m lang. Den laveste limtræsbjælke, der kan komme på tale, er 215x315. Det går fint at bruge smallere men højere varianter også.
Ser ud til, at det vil bygge for meget ned. Hvad er alternativet i HEA? 200?
Mvh

HEA 200 er et godt alternativ.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.