Hvad gør en limtræsdrager i kippen for gavn? Bærer spær ikke i sig selv? Jeg tænker på en A-spær. Der findes sikkert et indlysende svar, hvis nogen vil være venlig at forklare...

Hej!
Jo spærbukkene bærer sig selv.. Men det afhænger jo af, hvordan de er dimensioneret.
Og om man vil veksle af, så ikke al last havner på sidevæggene.
Der kan være mange grunde til, at man lægger en rygningsbjælke. Man skal se tegningerne for at forstå.

limtræsbjælke har man i stedet for spær

Jeg kommer have en bjælke i mit byggeri.. Men det er ikke i stedet for spær og ikke for at afstive taget, men gulvet mellem stueetagen og overetagen vil hænge i bjælken for at undgå en søjle i stuen. Spændvidden bliver nemlig 7x8m, og jeg vil ikke have et tykkere gulv end 220. Der kan altså være andre grunde til at have en bjælke end netop at afstive taget i stedet for spær.

Overetagen vil blive delt med en væg, og inde i væggen vil bjælkerne sidde, som gulvet vil hænge i. Så i stedet for at have en bjælke nedad, vil jeg have den opad, hvor jeg slipper for at se den. Og bjælken vil netop ligge mellem kip og hanebjælken.

Men spørgsmålet kan jo være, hvilken dimension har din kip bjælke...

Senest redigeret:
Limtræsbjælke i kip bruger man, hvis man ikke vil have nogen loftsbjælker mellem langsiderne, altså helt åbent til kip. Uden kipbjælken ville taget falde sammen, selvom hvert tag holder det modsatte tag oppe, men sidevæggene ville blive presset udad af vægten. Med kipbjælken ender al vægten i stedet på gavlene, som bør forstærkes kraftigt, især hvis man skal have mange vinduer i gavlene. En A bjælke har derimod disse bjælker, og så behøves ingen kipbjælke.
/CC

Nja..... Naturligvis går det at kombinere de forskellige metoder..
det er ikke sort og hvidt enten bjælke eller spær..
Kig her http://www.takstolsfabriken.se/
vælg spær/offertforespørgsel og A-spær... så kommer der et billede op
og en rød tekst...

Det er muligt at kombinere. I garagen har jeg almindelige svenske spær i den ene halvdel af garagen over porten og kip-bjælke i den anden halvdel.
/CC

• Synes
Annie_78
  • Laddar…
Jeg har en limtræsbjælke som bærer af "de konstiga" tagspær i vinklen på huset. Se billedet.

• Limtræsbjælke understøtter komplekse tagspær i husvinkel, vist på 3D-model.
Tak, så er jeg på banen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.