4,613 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Limtræbjælke mod trævæg med svejset bjælkesko.
Jeg har en 9 m lang limtræsbjælke 115 * 630, som skal monteres mod en tømmervæg. Dimensionerende last i ophæng er 56 kn. Min tanke er en svejset bjælkesko i grov dimension, som boltes fast i tre tømmerstokke, enten med store træskruer eller gennemgående bolte. At indfælde bjælken i tømmervæggen er ikke muligt i dette tilfælde.
1. Er dette en løsning, der holder?
2. Findes der andre alternativer? (en søjle under bjælken er umulig på grund af en dør.
1. Er dette en løsning, der holder?
2. Findes der andre alternativer? (en søjle under bjælken er umulig på grund af en dør.
Well, nu har vi smitt till balkskoen, i 8 mm plade med 400 mm høje sider.
7 st huller på hver side bjælke for gennemgående 16 mm "gevindstang" i tømmervæg. Selve fastgørelsen af bjælken i skoen består af 10 mm fransk skrue, 4 st på hver side. Sammen svejset på førsteklasses vis.
Nu er jeg ikke bekymret for balkskoen, men snarere for at tømmervæggen ville være for svag...... men det er det næppe.
Er der nogen, der tror, at dette ikke holder?
Giv et andet forslag, ellers ryger den op på væggen inden for to uger.
7 st huller på hver side bjælke for gennemgående 16 mm "gevindstang" i tømmervæg. Selve fastgørelsen af bjælken i skoen består af 10 mm fransk skrue, 4 st på hver side. Sammen svejset på førsteklasses vis.
Nu er jeg ikke bekymret for balkskoen, men snarere for at tømmervæggen ville være for svag...... men det er det næppe.
Er der nogen, der tror, at dette ikke holder?
Giv et andet forslag, ellers ryger den op på væggen inden for to uger.
Præcis som du skriver, så vil tømmervæggen nok kollapse, før den balksko giver efter. 14 stk. gennemgående M16 er enormt veltiltaget. Men helt rigtig tænkt, er man usikker og bygger selv, så er overdimensionering det bedste.
Er bare tømmeret sundt så burde det absolut ikke være nogle problemer! Det bør det også være i den højde, du har måske allerede testet at stikke en kniv ind i tømmeret på forskellige steder langs væggen? Så opdager man hurtigt om det er godt eller dårligt,
Tømmeret er stenhårdt.... dufter godt, friskt igennem....
Hvis jeg nogensinde bygger nyt fra bunden, bliver det tømmer eller sten.
Begge dele er holdbare og herlige byggematerialer.
Hvis jeg nogensinde bygger nyt fra bunden, bliver det tømmer eller sten.
Begge dele er holdbare og herlige byggematerialer.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Limträbalk mot takbalk
Altan & Uteplats -
Udskifte limtræsbjælke med stålbjælke
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bytte limtræsbjælke mod stålbjælke
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Krävs det fuktspärr vid montering av innervägg mot ytter timmervägg
Isolering -
Såga ur takstol mot limträbalk