1,810 læst ·
3 svar
2k læst
3 svar
Limtræ fastgørelser mod hinanden spørgsmål
Jeg er i gang med at bygge et hus.
Huset er 7 meter bredt og et 1,5 plans hus.
Mellem etagerne er der 220mm med indfældet limtræsbjælke i midten for mere stivhed i gulvet. Bjælken er 270*115.
På den ene gavl hviler bjælken på en limtræssøjle i væggen, men på den anden gavl har vi et vinduesparti, så belastningen bliver taget op via en anden bjælke oven over partiet, den bjælke er 90*315.
270*115 bjælken kan ikke stå oven på 315 bjælken, men kommer i samme højde, så den skal fastgøres med en bjælkesko eller gode beslag.
Nu til mit spørgsmål, hvor køber man kraftige beslag til sådan noget, eller hvordan løser man samlingen af disse to.
Taknemmelig for tips mvh Fredrik
Huset er 7 meter bredt og et 1,5 plans hus.
Mellem etagerne er der 220mm med indfældet limtræsbjælke i midten for mere stivhed i gulvet. Bjælken er 270*115.
På den ene gavl hviler bjælken på en limtræssøjle i væggen, men på den anden gavl har vi et vinduesparti, så belastningen bliver taget op via en anden bjælke oven over partiet, den bjælke er 90*315.
270*115 bjælken kan ikke stå oven på 315 bjælken, men kommer i samme højde, så den skal fastgøres med en bjælkesko eller gode beslag.
Nu til mit spørgsmål, hvor køber man kraftige beslag til sådan noget, eller hvordan løser man samlingen af disse to.
Taknemmelig for tips mvh Fredrik
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Er 115x270-bjælken 7m lang? Det lyder lidt langt, hvis det er tilfældet.
Vigtigt ved fastgørelsen til bjælken i gavlen er, at fastgørelsen holder bjælken fra at vride sig. Er der ikke mulighed for at få en H-profil, hvor du kan lægge den op på underflangen?
Vigtigt ved fastgørelsen til bjælken i gavlen er, at fastgørelsen holder bjælken fra at vride sig. Er der ikke mulighed for at få en H-profil, hvor du kan lægge den op på underflangen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis huset er 7 m bredt, hvor langt er det? Dvs hvor lang er limtræsbjælkens spændvidde? Hvis 115x270 bjælken skal erstatte en hjärtvägg, er dimensionen alt for spinkel. Der er noget, der ikke stemmer, eventuelt kun i beskrivelsen. Den slags problemer skal man dog ikke støde på, når man bygger nyt. Det bedste er at tage et skridt tilbage og tænke om. Man skal have en klar idé om den bærende konstruktion, før man går ind i detaljer.
Jeg brugte.
Konstruktionsskrue Essve Et-T 8,2X220mm
Da jeg monterede mine limtræsbjælker mod hinanden, brugte jeg ikke et eneste beslag eller bjælkesko.
Det er vigtigt at skrue i skrå vinkel, så skruen passerer så mange årringe som muligt.
Konstruktionsskrue Essve Et-T 8,2X220mm
Da jeg monterede mine limtræsbjælker mod hinanden, brugte jeg ikke et eneste beslag eller bjælkesko.
Det er vigtigt at skrue i skrå vinkel, så skruen passerer så mange årringe som muligt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Limträbalk mot takbalk
Altan & Uteplats -
Udskifte limtræsbjælke med stålbjælke
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bytte limtræsbjælke mod stålbjælke
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Såga ur takstol mot limträbalk
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
"intet tværsnit klarer valgt belastning" Skifte limtræ mod Tagrygbjælke i gitterværk (stål) hjælp!
Byggematerialer & Byggeteknologi