Nu begynder overvejelserne omkring carportbyggeriet foran garagen. Det bliver 6 stk. 115*115 mm limtræstolper på hver side, som holder hver sin 225*115 limtræsbjælke, derpå bliver det sadeltag med færdige spær. Alt er allerede udregnet og klart. Stolperne kommer til at stå på fundamenterne med palleskiver imellem.
Skal olie, grunde og male stolperne inden de kommer op. Vel der så... Hvordan fastgør jeg de inderste stolper mest hensigtsmæssigt i facaden på garagen? Som man ser på et af billederne, så er der en stående regel indenfor, dog forskudt fra centrum på stolpen. Skal man satse på at fastgøre stolpen i reglen, eller "er det nok" at den sidder i panelet? Tænker mig stolpe, panel, spær, regel, vi er jo oppe på ca. 160-170 mm inden stående regler ens fra yderdelen af stolpen. Skal man bore hul til skruer, eller skal man køre grove træbor lige ind? Eller er det nok med typer af profiler, der holder stolpen på hver side inde i panelet?
Boltne til stolperne i fundamentet, typ galvbelagte 6-kant med møtrik?
Når først stolperne er oppe med limtræsbjælkerne, hvordan ville I andre stabilisere begge sider, inden spærene kommer på? Skråstivere direkte over? Eller skråstivere ned på jorden? Føler at jeg vil have dem der hele tiden, indtil råbrædderne ligger på taget, og man har ordnet stationære skråstivere.
Skråstiverne som jeg skal have permanent senere, ville jeg gerne se nogle eksempler på, hvis nogen har

Sender med lidt billeder af de tænkte stolper, facaden på garagen og hvor den kommer til at være.