Jeg har en bæk i hver ende af grunden. (2 hektar med skov og engareal) Den ene er der vand i hele året (bortset fra den ekstreme sommer vi husker). Den anden bliver udtørret hver sommer og er ikke engang markeret på kort. Jeg vil "stjæle" lidt vand fra den og fylde et planlagt lille vandreservoir til vanding/dam. Men er der nogen, der har bygget en levada (en rende) af trykimprægneret træ på en strækning af 100 m gennem skov? Faldhøjden bliver nogle meter. Jeg elsker min idé, men hvor god er den? Skal jeg vælge gamle tagrender i stedet? Og virker jordspyd? Det burde være nok til at støbe fundament/slæbe sokler gennem skoven bliver vel overdrevet. Eller hvad? Er der nogen, der har gjort noget lignende?

Senest redigeret:
JEGS JEGS sagde:
Jeg har en bæk i hver ende af grunden. (2 hektar med skov og eng) Den ene er der vand i hele året (bortset fra ekstrem-sommeren vi husker) Den anden bliver udtørret hver sommer og er ikke engang markeret på kort. Jeg vil "stjæle" lidt vand fra den og fylde et planlagt lille vandreservoir til vanding/dam. Men er der nogen, der har bygget en levada (en rende) af trykimprægneret træ over en strækning på 100 m gennem skoven? Faldhøjden bliver nogle meter. Jeg elsker min idé, men hvor god er den? Skal jeg vælge gamle tagrender i stedet? Og fungerer jordspyd? Det burde være tilstrækkeligt for at støbe fundament/slæbe piller gennem skoven, virker lidt overdrevet. Eller? Nogen, der har gjort noget lignende?
Hvorfor ikke slange?

• Synes
JEGS
  • Laddar…
F fiskbuggaren sagde:
Hvorfor ikke slang?
Ah! Tænkte ikke engang på slang. Det er klart nemmest. Ikke lige så cool men... (face palm)

Har ca 150 m overflødig gulvvarmeslange liggende. Hvordan tror I, den reagerer ude i naturen? Bliver den skør og revner hurtigt? Bør den eventuelt dækkes mod UV-lys? En vandslange af bedre kvalitet har jo sådan beskyttelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.