1,881 læst ·
2 svar
2k læst
2 svar
Leca og flydespartel til etageadskillelse i træ (lydisolering)
Bor på en gammel gård fra 1800-tallet hvor en overetage blev bygget omkring 1970. Gulvet mellem etagerne består af bjælker, der kan ses fra underetagen. På disse ligger spontet træ, 28 mm tror jeg. Derefter er der 45 mm isolering og lægter, og endelig et spontet undergulv på 22 mm. Dette giver altså et mellemgulv på ca. 10 cm med 45 mm isolering. To små børn, der løber på overetagen, kan høres tydeligt, hvis vi siger det sådan.
Er i gang med at renovere et af rummene og skal bryde det øverste spontede gulv op og fjerne lægter og isolering. Dette mest på grund af, at det hælder generende meget til den ene side. Tanken var at bygge det op lignende igen, bare mere lige. Vil ikke bygge tykkere bjælkelag.
Nu er jeg begyndt at overveje alternativ udfyldning. Har forstået, at man vil have lidt vægt i konstruktionen for at dæmpe trinlyd? Har tidligere brugt lecakugler blandet med flydespartel i forbindelse med udfyldning af et betonbjælkelag. Det blev hårdt og stift som bare den. Måske kan det også fungere her? 5 cm sådan blanding bliver ca. 22 kg/m². Bekymrer mig ikke for holdbarheden, da der er vægge under det rum, der renoveres.
Eller EPS-beton? Har aldrig selv brugt det. Vægtmæssigt lignende leca/flyt, men bliver det lige så hårdt? Kræver vel egentlig også et lag flydespartel?
Skal i øvrigt lægges gulvspån med gulvvarme over.
Er i gang med at renovere et af rummene og skal bryde det øverste spontede gulv op og fjerne lægter og isolering. Dette mest på grund af, at det hælder generende meget til den ene side. Tanken var at bygge det op lignende igen, bare mere lige. Vil ikke bygge tykkere bjælkelag.
Nu er jeg begyndt at overveje alternativ udfyldning. Har forstået, at man vil have lidt vægt i konstruktionen for at dæmpe trinlyd? Har tidligere brugt lecakugler blandet med flydespartel i forbindelse med udfyldning af et betonbjælkelag. Det blev hårdt og stift som bare den. Måske kan det også fungere her? 5 cm sådan blanding bliver ca. 22 kg/m². Bekymrer mig ikke for holdbarheden, da der er vægge under det rum, der renoveres.
Eller EPS-beton? Har aldrig selv brugt det. Vægtmæssigt lignende leca/flyt, men bliver det lige så hårdt? Kræver vel egentlig også et lag flydespartel?
Skal i øvrigt lægges gulvspån med gulvvarme over.
Har været i samme overvejelser. Det er jo vægten, der er ulempen. Hvad kan bjælkerne klare, som i mit tilfælde sidder ret spredt? I mit tilfælde endte det med almindelig stenuld, og jeg måtte nok leve med lidt lydoverføring mellem etagerne.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Grund av Lecasten till uterum
Grund & Markarbeten -
Udskiftning af træsokkel til lecastengrund lade
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Skrue og plug til lecablok
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Tunnt flytspackel ovanpå rör till golvbrunn
Badrum -
Leca eller lösvirke till orangeri