Hvad ville I vælge til opmuring af kældervægge, leca eller Dorotherm? Jeg har forstået, at Dorotherm er dyrere men nemmere at bygge med, andre fordele/ulemper? Hvordan er det med u-værdier?

Nybyggeri? Indrett beboet kælder, eller kun til opbevaring? Dorotherm lader til at være noget helt andet, en cellplastkerne med en armeret plade udenpå. Ikke noget jeg ville bygge kældervægge af og så stille et hus på. Leca med en cellplast udenpå burde være en bedre løsning. Eller er det et andet produkt fra dorotherm du mener?

nimhed sagde:
Nybyggeri? Indrett beboet kælder, eller kun til opbevaring? Dorotherm er noget ser ud til at være noget helt andet, en celleplastkerne med armeret plade udenpå. Ikke noget jeg ville bygge kældervægge af og derefter stille et hus på. Leca med en celleplast på ydersiden burde være en bedre løsning. Eller er det en anden produkt fra dorotherm du mener?
Er det ikke omvendt? Ud- og inderside af EPS og så fylder man med beton?

Sådan her skriver Svensk Byggtjänst:
Væggelementer af celleplast, som fyldes med beton på byggepladsen, beregnet til kældervægge i parcelhuse, garager, støttevægge, torpargrunde.

Indrett beboet kælder :) Det er som store legoklodser, der sættes sammen og derefter fyldes med beton. Tror at selve blokken er isoleringen eller? U værdi 0,17w/m2 K

Helt spontant synes jeg selv, at det lyder meget enklere end leca, men jeg vil gerne høre, hvad andre synes, om der er nogen, der har erfaring med dette?

Okay, nu er jeg med. Føles nemmere med dorotherm, føles meget billigere med leca.

Jeg har muret ca. 60 kvm kælder med leca. I dag ville jeg nok hellere have brugt dorotherm, selvom det ville være lidt dyrere. Jeg har en arbejdsven, der har bygget hele huset i dorotherm, og han er meget tilfreds.

JanneL hvorfor ville du vælge dorotherm i dag i stedet? På grund af enkelheden eller får man bedre isoleret kælder, tror du?

Hvis jeg har forstået det korrekt, får man en bedre isoleret væg end med lecan. Derudover, som du påpeger, er det betydeligt lettere at stable disse klodser. Man får også en homogen betonvæg på 15 cm, som burde modstå det meste. Tænk hvor sjovt det bliver, når man kan tage konen og ungerne med, og alle hjælper til med at bygge. Kælderen klar på 1 dag! Ja, det var måske lidt meget, men det går hurtigt.

Jo det er nok værd den ekstra omkostning trods alt :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.