Hej.

Jeg er i færd med at sænke loftet i min lejlighed og tænkte så at benytte lejligheden til at trække nogle kabler i loftet. I denne proces har jeg blandt andet brug for at lave huller til to stk. 16 mm VP-rør gennem en 15 cm tyk murstensvæg. Har ledt rundt her på forummet og googlet, men har ikke fundet noget, der har været til hjælp. Så hvordan gør jeg dette på den enkleste måde? Jeg har adgang til en almindelig gennemsnitlig boremaskine.

Mvh

Göran.W
15 cm tegel er ingen problem at bore hul til 16mm vp rør med en middelmådig boremaskine.
Man skal bare tage det roligt og afbalanceret uden at trykke som en galning.

Teglvæggen jeg gik igennem, da jeg renoverede en af vores lejligheder, var nok ca. 70 cm :-)

En borehammer tager alt...

Jeg foretrækker jo en borehammer, men uanset, så start med en relativt tynd bore og tag det blødt og forsigtigt. Når du først har et hul, så kan du derefter gå op på grovere og bore ind fra begge sider. Så undgår man at risikere en "krater" hvor boret går ud.

Göran.W
Borehammer er selvfølgelig at foretrække, men det fungerer også med en almindelig slag bore maskine, men det tager selvfølgelig lidt længere tid.
Tegl er ikke specielt hårdt at bore i.

AXS
Gjorde et sådan hul i dag, billig boremaskine og bor fra rusta.
Var som at skære i smør, valgte uden slag.

For at få hullet lidt større end de 12mm boret var på, trak jeg bare med
boret på alle sider som en fræser. Dammade meget.

Det fungerer så længe det er mursten.

AXS
Eller letbeton.

zeus_axel sagde:
Eller letbeton.

Djævlens påfund efter gipspladen.

AXS
Hele min lejlighed er fandens påfund!

Tegl, puds og letbeton i en herlig blanding.
Hun før kørte med søm, men jeg kører med tynd bore, lim og plug.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.