Hej,
Jeg har brug for perlespont med en dækkende bredde på ca. 75 mm, hvilket ikke indgår i standardsortimenterne, men det kan selvfølgelig laves hos snedkerier.
Træet kunne i så fald være f.eks. råspont, hvor jeg skærer fjederen af og derefter fræser perlen + fjederen for at få den rigtige dimension https://www.byggmax.se/17x95-råspont-p08217095
Største problem er vel, hvis det er alt for dårlig kvalitet, men man kan jo være selektiv på brædden.
Det drejer sig om cirka 22 kvm.
I mit hoved lyder det gennemførligt, men samtidig er jeg bange for, at det er svært at få et godt resultat.
Klart at det går, har man bare tiden til det.
Har du ingen med eget savværk i nærheden?
Så kan du købe nærmeste dimension og få bedre kvalitet, men så skal du fræse både not og fjeder.
Selv yderpanel 22x95 kunne fungere at tage udgangspunkt i.
Ikke i nærheden men der findes nogle lokale høvlerier, jeg skal høre med for at få et prisbillede. Eftersom det kun er perlespor, så tænker jeg, at der ikke er nogle mærkelige profiler, som behøves. Hvis forskellen er for lille, kan jeg jo ikke motivere hverken investering i fræserstål eller tiden. Men samtidig ville det have været sjovt at gøre det selv.
Ikke i nærheden men der er nogle lokale hyvlerier, jeg vil høre med for at få en prisidé. Eftersom det kun er pärlspont, tænker jeg, at det ikke er nogen underlige profiler, der er brug for. Forskellen er for lille, så kan jeg jo ikke retfærdiggøre hverken investeringen i fræseværktøj eller tiden. Men samtidig ville det have været sjovt at gøre det selv.
Ja pokker, hvad man har købt eller lavet gennem årene på kontoen for sjov. Bare fordi man kan og vil. I min verden er det kun positivt 👍
Eksperimenteret med at fræse Byggmax-pærlespont til de rette mål. Problemet er, at undersiden af noten forsvinder, så der er risiko for, at den ikke holder godt sammen i samlingen
Eksperimenteret med at fræse Byggmax-perlespont ned til de rette mål. Problemet er, at undersiden af noten forsvinder, så risikoen for, at den ikke holder godt sammen i samlingen
[billede]
Det kunne være muligt at lime en strimmel tynd finér eller noget lignende på bagsiden, Så bliver noten hel igen.
Tænk på, at man oftest byggede med forskellige bredder på panelen før i tiden, typisk 70, 80, 90, og blandede, så afhængig af alderen på huset ville jeg se det som en fordel at bygge med forskellige dimensioner, det bliver jo mere levende... men selvfølgelig svært at matche, hvis det er tanken.
Har både købt fra savværk og byggmax, det er helt klart en fordel at bruge en tykkere panel, hvis underlaget er ujævnt, den tynde byggmax-panel bevæger sig ret meget og bliver ikke så stabil, hvis det er nødvendigt.
Ja, det handler om, at vi skal sætte 80 mm i loftet, fordi de gamle, som sidder under gipsen, er af den bredde.
Men nu har jeg fået et tilbud på 44 kr lpm fra et lokalt høvleri, så ender det nok med det alligevel. Tiden det tager at gøre det selv er ikke problemet, men hvis jeg ikke kan få fat i fornuftigt tømmer til en god pris, er det svært at retfærdiggøre arbejdsindsatsen.