1,017 læst ·
4 svar
1k læst
4 svar
Lav indendørstemperatur ved montering af panel. Risikabelt?
Jeg er i gang med en totalrenovering hjemme, og eftersom nogle radiatorer er taget ned, har jeg kun en indendørstemperatur på ca. 13 grader på førstesalen, hvor jeg er ved at sømme træpanel op på vægge og i loft. Panelet har ligget i omkring en uge og akklimatiseret sig, men problemet er jo, at jeg vil have omkring 20-22 grader, når vi flytter ind. Er der nogen risiko for, at panelet ændrer størrelse væsentligt, når vi får temperaturen op? Hvad er jeres erfaring? Panelet har været opbevaret i byggemarkedet længe og skulle have lav fugtkvote allerede.
Hvis du kun har lidt mån på siderne for at træet kan bevæge sig, er det helt ok, ifølge den erfaring vi har fra lignende situationer. Det er jo fugten og ikke temperaturen der får træ til at svulme.
(Edit: jeg er godt klar over, at der er en sammenhæng mellem fugt og temperatur.😉)
Det kan jo krympe lidt, når det bliver varmere og sandsynligvis tørrere, når du har mere varme, men det plejer ikke at kunne mærkes så meget. Det svulmer jo op igen bagefter.
Vi har lagt nyt trægulv og panel om vinteren i et rum uden varme. Det er flere år siden, og det er absolut intet problem nu, når vi har varme der.
(Edit: jeg er godt klar over, at der er en sammenhæng mellem fugt og temperatur.😉)
Det kan jo krympe lidt, når det bliver varmere og sandsynligvis tørrere, når du har mere varme, men det plejer ikke at kunne mærkes så meget. Det svulmer jo op igen bagefter.
Vi har lagt nyt trægulv og panel om vinteren i et rum uden varme. Det er flere år siden, og det er absolut intet problem nu, når vi har varme der.
Tak for svar! Lyder betryggende. Jo jeg har lidt afstand til væggene, så det burde jo være roligt, tænker jeg.Jiji sagde:
Hvis du bare har lidt plads på siderne for at træet kan bevæge sig, er det helt ok, ifølge den erfaring vi har af lignende situation.
Det er jo fugten og ikke temperaturen der får træ til at svulme.
(Edit: jeg er godt klar over at der er en sammenhæng mellem fugt og temperatur.😉)
Det kan jo krympe lidt når det bliver varmere og formodentlig tørrere når du har mere varme, men det plejer ikke at kunne mærkes så meget. Det svulmer jo igen derefter.
Vi har lagt nyt trægulv og panel om vinteren i et rum uden varme. Det er flere år siden og er absolut intet problem nu hvor vi har varme der.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvilken rækkefølge lægger man pap og plade ved tagfod
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Underlag vid nytt massivt trägolv
Byggnadsvård -
Hvordan gøre med dampspærren her omkring planke og ved mellemgulv?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Ukrudtsdug ved stenlægning
Byggematerialer & Byggeteknologi