Håber på nogle hurtige svar, så jeg slipper for at begive mig til byggemarkedet.

Har taget en væg af stående planker ned og skal i dag læsse af med en limtræsbjælke. Bjælken skal hvile på en stolpe, som ifølge oprindelsesplanen skal stå på en gulvbjælke. Dette er et gammelt hus, så der er solide konstruktioner i gulvene. Men jeg ville hellere kortle mellem to af disse gulvbjælker og lade stolpen stå på denne kortling for at lade to bjælker bære vægten. Jeg har nok ikke noget grovere hjemme end 45x95.

Er det tilstrækkeligt at hænge 2 stk. 95ere i bjælkesko og så stille stolpen på disse?

Håber, I forstår mit spørgsmål...

Kort svar: Sandsynligvis er 95 mm for spinkelt. Bruk samme dimension (højde) som gulvbjælkerne.

45x170 er for eksempel 8 gange stivere end 45x95, så selv dobbelte 45x95 (dvs. 95x95) giver kun halvdelen af styrken.

Muligvis kan man lime to 45x95 sammen til 45x170.

Ah, lime to 45x95 sammen var jo en god idé måske. Jeg tror gulvbjælkelaget er 8x25 cm og har en lidt større cc-afstand.

Men sådan bliver det nok. 2 stk reglar som i sin tur består af 2 stk 45x95 som hænger i bjælkesko. Tak for det hurtige svar

Konsulterede trælagret og fandt faktisk limtræsbjælke 56x180 så det får det blive. Spørgsmålet er om det er nok med 1 stk eller om jeg skal forsøge at klemme begge på en eller anden måde.

Hvor langt er der mellem gulvbjælkerne?

cederbusch sagde:
Konsulterede trælageret og fandt faktisk limtræsbjælke 56x180, så det bliver det. Spørgsmålet er, om det er nok med 1 stk, eller om jeg skal forsøge at få begge på en eller anden måde.
Det skader jo ikke, hvis søjlen har en solid overflade at stå på. Med let affasede ender og bjælkesko til 95 mm (hvis der findes sådanne) burde det fungere fint.

Mellemlæg kortla mellem bjælker og placere stolpe på det føles forkert. Hvad hviler bjælkerne på? Placer stolpen der i stedet.

Afhængigt af hvor lang strækning du åbner op, kan der blive en meget stor belastning på ophængningen i gulvet. Det er ikke sikkert, at det er nok med bjælkesko og søm.

Har kigget lidt mere nu og målt. Gulvbjælkerne ligger ca. 60 cc (50 cm frit rum mellem dem).

Det bliver ca. 3 meter som afveksles for spær, dvs. 1 spær. Der vil jeg have en søjle. Så fortsætter en bjælke til ydervæggen, knap 2 meter. Dvs. det bliver en samling på søjlen.

Jeg har nu skruelimmet 45x45 langs med gulvbjælken, skruelimmet sammen 2 stk. limtræsregler 56x180 som hviler på 45-reglen. Hver limtræsregel er skruet med 3 skruer gennem gulvbjælkerne. Jeg påførte en limstreng på kortsiderne, før jeg bankede limtræsreglerne ned i bjælkelaget. Hvad tror I om det?

Der vil også komme en ny indervæg på ca. 1 meter langs med limtræsbjælken, som er 3 meter. Ikke konstrueret til at være bærende i øvrigt, men den burde vel stive det hele op en del. Skal desuden beklædes med spånplader.

En enkel skitse

En skitse, der viser en rumlayout med en plankevæg, som fjernes, nye vægge, en limtræsbjælke og en stolpe markeret.

MathiasS sagde:
Kortla mellem bjælker og stille stolpe på det føles forkert. Hvad hviler bjælkerne på? Stil stolpen der i stedet.
De hviler på ydervæggen (plankvæg) samt hjertevæggen etagen nedenunder. Et spænd på måske 4,5-5 meter. Limtræsbjælken løber på tværs af bjælkelaget i midten cirka.

Jeg kunne have haft en længere limtræsbjælke, der gik til gavlvæggen i stedet og forankret den der. Men det er problematisk at få en så lang bjælke ind i det rum, så jeg delte den op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.