Er der nogen, der har repareret tagbjælkesamlinger for at kunne placere en bærende bjælke til en åben planløsning på et nyt sted? Jeg skal flytte en nuværende bærende I-bjælke i sideled en meter, og også øge spændvidden fra 3,3 til 4,1 meter.
Det der er ikke noget, man kan svare på sådan uden videre..... En skitse over forholdene ville gøre meget! Er tagbjælken i spørgsmålet også en del af tagkonstruktionen?
At øge spændvidden på bjælkelaget med en meter kræver nok enten ekstra bjælker eller forstærkning af de eksisterende. Det kan være svært at få det godt, så det ikke føles svingende med længere spændvidde, hvis dimensionerne er små. Er tagbjælken desuden en del af tagkonstruktionen, kræves der yderligere beregninger.
Skal du desuden skifte den eksisterende afveksling (I-bjælken) til en ny med større dimension/længere spændvidde?
/Ingeniøren
At øge spændvidden på bjælkelaget med en meter kræver nok enten ekstra bjælker eller forstærkning af de eksisterende. Det kan være svært at få det godt, så det ikke føles svingende med længere spændvidde, hvis dimensionerne er små. Er tagbjælken desuden en del af tagkonstruktionen, kræves der yderligere beregninger.
Skal du desuden skifte den eksisterende afveksling (I-bjælken) til en ny med større dimension/længere spændvidde?
/Ingeniøren
Det burde ikke være noget problem at flytte balken, hvis den ligger under bjælkerne. Samlingerne kan muligvis behøve forstærkning, eller læg en ny mellem-bjælke ved siden af den gamle samling (behøves jo kun på venstre side i skitsen), så behøver du ikke bekymre dig.
Jeg forstår ikke helt, hvad Mr Magic mener med mellemstykke. Jeg vil altså fjerne den gamle I-bjælke og den ikke-bærende væg.
Det er netop det med at forstærke samlingerne, som jeg synes virker svært. Hvor langt skal man forstærke, dvs. "lappe"? Eller skal man "sko" samlingerne nedefra med et antal 2 meter lange u-profiler i stål.
Det er netop det med at forstærke samlingerne, som jeg synes virker svært. Hvor langt skal man forstærke, dvs. "lappe"? Eller skal man "sko" samlingerne nedefra med et antal 2 meter lange u-profiler i stål.
Mellembjælke = de som ligger mellem spær og hjælper med at bære bjælkelaget, cc-afstanden plejer at være 1200mm mellem spær, hvilket er for meget for at få bjælkelaget stabilt, derfor lægger man en anden bjælke midt imellem for at få cc 600 i stedet. Min tanke var at lægge en ny sådan klods ved siden af den gamle sammensatte spær og evt. sømme den sammen med spæren (ikke nødvendigt) for at aflaste samlingen helt fra bjælkelagets vægt. Nogle U-bjælker behøver du næppe alligevel.
Hej Mr Magic
Jeg tror, du missede, at jeg har en hel overetage ovenpå det vedhæftede billede. Først derpå ligger spær.
De sammensatte bjælker på billedet, som nu støttes af en I-bjælke i stål, er altså bjælkelag mellem stueetagen og overetagen.
Det er de samlinger, jeg føler, man skal forstærke, fx lappe på en eller anden måde, for at kunne udskifte den gamle I-bjælke med en ny, som ligger et andet sted.
Mvh
Max
Jeg tror, du missede, at jeg har en hel overetage ovenpå det vedhæftede billede. Først derpå ligger spær.
De sammensatte bjælker på billedet, som nu støttes af en I-bjælke i stål, er altså bjælkelag mellem stueetagen og overetagen.
Det er de samlinger, jeg føler, man skal forstærke, fx lappe på en eller anden måde, for at kunne udskifte den gamle I-bjælke med en ny, som ligger et andet sted.
Mvh
Max
Klik her for at svare