Skal lægge 5 mm skumplader som underlag og egetræsgulv 14,5 mm på det i et stort rum med bræddegulv. Jeg skal i dette rum bygge 2 walk-in-closets, hvilket medfører, at jeg skal bygge en indvendig væg, der opdeler det store rum.

Hvad er mest fornuftigt - lægge gulvet først og så bygge den indvendige væg på dette? Fordelen ved dette er jo, at (hvis man ikke skader gulvet, hvordan man nu skal kunne undgå det) kan fjerne de indvendige vægge på et tidspunkt i fremtiden, hvis man skulle ønske det, og så have et helt parketgulv over hele rummet.

Eller bygge den indvendige væg først direkte på bræddegulvet og derefter lægge gulvet omkring?

Hvis jeg lægger gulvet først - kan jeg på nogen måde undgå at beskadige gulvet med den indvendige væg jeg bygger? Kan den indvendige væg blive "svajende", hvis den står på gulv med 5 mm skumplade under?

Taknemmelig for svar.

Jeg tror ikke, at du vil få nogen problemer med en vaklende indvendig væg. Det eneste problem er, som du selv siger, at man skal undgå at beskadige gulvet.

Er det en meget lang indvendig væg, kan det måske blive et problem, for hvis du laver den indvendige væg først, så fastgør du skinnet nederst i gulvet, men nu vil du kun klemme det fast med lodrette skinner. Med sætter du lidt vinkeljern, så bliver det nok stabilt nok.

Hvis jeg bygger indervæggen ovenpå det nye parketgulv, vil jeg undgå at skrue i parketgulvet (undgå vinkeljern). Jeg talte med en snedker netop, som mente, at det var muligt at klemme væggen fast ved at lave de lodrette regler en smule for lange og så banke dem ind. Og desuden sætte en slags gummiliste mellem parketgulvet og den liggende vægregel.

Og hvis dette bliver for ustabilt, må jeg krybe til korset og skrue reglerne fast i parketgulvet.

Jeg mener, at du udover at fastgøre reglarne også sætter vinkeljern mellem liggende regel ved gulvet og de stående på den. Ingen vinkler, der skrues i gulvet.

Hvis jeg vil gøre det modsatte: Dele et rum i to med en indervæg, men fjerne gulvet lige der, hvor væggen skal stå. Hvordan gør jeg så? Tanken er, at væggen skal blive mere stabil, og at det skal være muligt at skifte gulv i rummene hver for sig i fremtiden.

Skogsbullen sagde:
Om jeg vil gøre det modsatte: Dele et rum i to med en indervæg, men fjerne gulvet lige der, hvor væggen skal stå. Hvordan gør jeg så? Tanken er, at væggen skal blive mere stabil, og at det skal være muligt at skifte gulv i rummene hver for sig i fremtiden.
Cirkelsav og save en strimmel gulv væk, hvor du skal bygge væg? Mål bare nøje...

Gurravasa sagde:
Cirkelsav og sav en strimmel gulv væk, hvor du skal bygge væg? Mål nøje bare...
Glem ikke at tjekke tykkelsen på gulvet, du vil fjerne, og indstil savdybden til tykkelsen + nogle mm.

• Synes
Hamparaffe
  • Laddar…
Ikke så let at komme ind til væggen med rundsav..
Hvorfor ikke bygge væggen først, så lægge gulvet,
At bygge væg på parketgulvet kan være uhensigtsmæssigt, det skal jo være "flydende"

Mäster sagde:
Ikke så let at komme til væggen med en rundsav..
I tilfældet hvor rundsaven var indblandet, var væggen jo faktisk ikke bygget endnu.

Jeg er enig i, at det kan blive et problem at klemme en væg på et flydende gulv. Derudover tror jeg ikke på funktionen med at fjerne væggen og kunne bruge gulvet bagefter. Der vil være farveforskel og mærker, og det kræver en omslibning for at se pænt ud, og hvem gider det.

Hmm, jeg antager, at der allerede er fire vægge i rummet, hvor sporet til den nye væg skulle saves mellem 2 af dem, det var den sidste decimeter, når man er fremme ved den eksisterende væg, jeg tænkte på.;)
edit: Missede, at han ville have muligheden for at fjerne væggen,

Hvis ikke væggen bliver alt for tung, burde det gå fint, hvis du lægger foam under stålreglen, så slipper du måske for knagen og smæld, når gulvet bevæger sig... man regner trods alt med 1,5 mm bevægelsesrum per bredde meter parket :-)
Hvis du så river væggene, vil du have en misfarvning, som afhænger af træsorten og hvor godt den genopretter sig, det kan tage nogle måneder.
Hvis det ikke fungerer, står du jo overfor det samme problem alligevel, hvis du skulle rive væggene og have sprækker, hvor du ikke har lagt gulv = nyt gulv :-)

Hmm, jeg havde ikke tænkt på problemet med, at parketten bevæger sig. Hvordan er det nu, bevæger parketten sig mest i længderetningen eller på tværs?

Vægten på væggen - planlægges til at blive en 47x70 reglset væg med 13 mm gips på begge sider. Længde 5 meter med en dør i midten. Højde ca. 2,20 m på ca. 2,5 meter, så skråtag på de resterende 2,5 meter. Eventuelt bliver der også OBS-plader under gipsen.

Spiller vægten på væggen egentlig så stor en rolle?

Hvis du tager reglarne lidt for lange og ikke har støtte direkte under en spær (hvis du har den konstruktion) vil taget og lægterne bøje opad, og du får en "bule" i taget.

Jeg ville sømme gennem bundreglen ned i gulvet for at forhindre, at væggen kan glide væk.

peter.holm sagde:
Hvis du laver reglerne lidt for lange og ikke har støtte direkte under en spær (hvis du har den konstruktion), vil taget og gipspladerne bøje opad, og du får en "bule" i loftet.

Jeg ville sømme gennem bundreglen ned i gulvet for at forhindre, at væggen kan glide væk.
OK. Hvordan "sømmer" man bedst muligt? Med mindst mulig skade på parketten?

I loftet har jeg gips på 22 mm råspont, så det skal nok holde, synes jeg. Men selvfølgelig, det bedste er naturligvis at placere væggen lige under en hanebjælke.

Mäster sagde:
Hmm, jeg antager, at der allerede er fire vægge i rummet, hvor sporet til den nye væg skulle saves mellem 2 af dem, det var den sidste decimeter, når man er fremme ved den eksisterende væg, jeg tænkte på.;)
edit: Missede at han ville have muligheden for at fjerne væggen,
Nja, trådskaberen ville kunne fjerne væggen, jeg var mere inde på at save spor i mit eksisterende gulv for at fastgøre en ny væg. Hvis jeg absolut vil fjerne væggen i fremtiden (ikke særlig troligt) må jeg vel lægge et nyt gulv.

Jeg er enig i din synspunkt der. Cirkelsav fungerer nok, men længst inde mod eksisterende vægge bliver det svært.

Findes der nogen typ af styringsskinne, som man kan sætte cirkelsaven i, så det bliver et ret snit? Det handler om ca 330 cm længde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.