Jeg ville gerne bygge et L-formet skrivebord på mit hjemmekontor i forbindelse med, at jeg renoverer det til foråret. Overfladen er 200x180x60 cm ifølge billedet, og jeg overvejer, om og i så fald hvordan man kan lave det uden at have synlige støtteben i samlingen. Tanken var at fastgøre en ramme af liggende regler på væggen og en diagonal under samlingen, men spørgsmålet er, om det er nok? Det vil ikke blive brugt som arbejdsbænk til tunge maskiner, men kun til computer og papir.
Hvilke dimensioner skal diagonalen have, hvis man bygger af træ (massivt/limtræ) eller firkantet rør? I værste fald kan jeg overveje et støtteben mellem diagonalen og gulvhjørnet.
Vil skiverne have støtte overalt, hvor der er stiplede linjer?
Hvis det er tilfældet, vil jeg sige, at det er nok at fastgøre skiverne mod hinanden med plug/specialbeslag/skruet plade for at understøtte indre hjørne. (Givet at der kun er en lille belastning som laptop/tastatur yderst)
Hvis du vil være helt sikker, vil et firkantet rør på 30mm, der skrues i enderne og i skiven, være meget stærkt.
Vil skiverne have støtte overalt, hvor der er en stiplet linje?
Hvis ja, ville jeg sige, at det er nok at fastgøre skiverne mod hinanden med plug/specialbeslag/skruet plade for at støtte det indre hjørne. (Forudsat at der er en lille belastning som laptop/tastatur yderst)
Hvis du vil være helt sikker, ville et firkantrør på 30mm, der skrues i enderne og i skiven, være meget stærkt.
Tak, ja tanken er at fastgøre lister langs alle yderkanter, hvor det er stiplet. Lige nu hælder det mod at tage et firkantrør 30x30 eller 40x40 fra Biltema på diagonalen. Hvis jeg har regnet rigtigt, får jeg en nedbøjning på 5 mm, hvis jeg sætter mig på et 40 mm-rør, uden skive, og det synes jeg er klart godkendt.
Går du op i dimension så mindskes behovet for støtte, men det bliver også hurtigt latterligt dyrt.
Min tanke er, at du fastgør en liste i forkanten, som skjuler det meste af to konsoller i stål. Det der kan ses, er skråstiverne mod væggen, og det kun når du er under bordpladen. En konsol af passende type er ca. 2,5 til 4 mm tyk, så hvis man vil, kan man også indfælde den i pladen eller vælge en, der stopper et stykke fra forkanten, så den ikke er synlig.
Men en lægte/et rør placeret skråt fungerer sandsynligvis mindst lige så godt.
Ja, og det er ikke helt let at finde tykkere plader heller, uden at skulle bestille dem efter mål. Ikea tager jo typisk 1800 kr/m for deres plader, og andre leverandører er ikke billigere. 2 meter lange limtræsplader på 20-25mm findes lidt hist og her i byggemarkederne for typisk 1500-2000 kr.
Jeg gjorde noget lignende for et par år siden. Satte 40x40 aluminiumsprofiler på væggene og havde derefter en egetræsfaneret 44 mm mdf-plade som skrivebord. Blev meget godt!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.