Vi har en maskinhal 15x8m vi skal isolere vægge, tag sandsynligvis med ekofiber. Betongulvet er siden gammelt uisoleret, så vi overvejer at grave rundt om bygningen og lægge L element rundt om.
Er der nogen, der har gjort dette, og burde det gøre en forskel?
I-element er bedre, for du kan ikke grave ind under pladen, hvis den ikke er pælefunderet. Al vægt fra konstruktionen ligger på den yderste del af pladen.
Vi har en maskinhall 15x8m vi skal isolere vægge, tag sandsynligvis med ekofiber. Betongulvet er gammelt og uisoleret, så vi overvejer at grave rundt om bygningen og lægge L-element rundt om.
Nogen der har gjort dette og bør det ikke gøre en forskel?
Tak på forhånd
Er formålet med L-elementet at isolere pladens vægge? Så er isodrän måske bedre og lettere at arbejde med?
Gør som Matti foreslår og brug I-element. Suppler eventuelt med randisolering rundt om bygningen, så får du en lidt bedre isolering. Men at rode med L-element og forsøge at få det til at fungere vil aldrig blive godt og er ikke værd den eventuelle lille besparelse, det ville give.
Aha du tænker den kan knækkes? Men hvis man kun graver for et element ad gangen, placerer elementet og fylder igen inden næste?🤔
Ifølge mig er der ingen større risiko for, at den knækker, hvis man kun graver ud et par meter ad gangen. Dog vil jeg påstå, at det er dyrt/tidskrævende arbejde, som aldrig vil betale sig tilbage. L-block er vel ikke engang isolerede på den liggende del. Under alle omstændigheder er det betydeligt nemmere at grave ud stykke for stykke og lægge plader med jordisolering. Ligesom det er hurtigere og nemmere at skrue jordisolering op på siden af fundamentet og pudse. L-block er besværlige at lægge på den måde, du tænker. At få dem til at ligge korrekt og jævnt samt give støtte er rent håbløst.
Ifølge mig er der ingen større risiko for, at den knækker, hvis man kun graver et par meter ad gangen. Dog vil jeg påstå, at det er dyrt/tidskrævende arbejde, der aldrig vil betale sig tilbage. L-blok er vel ikke engang isoleret på den liggende del. Under alle omstændigheder er det betydeligt nemmere at grave ud stykke for stykke og lægge plader med jordisolering. Ligeledes er det hurtigere og nemmere at skrue jordisolering op på siden af fundamentet og pudse. L-blok er vanskelige at lægge på den måde, du tænker. At få den til at ligge rigtigt og jævnt samt give støtte er rent håbløst.
Problemet er, at du aldrig vil kunne pakke materialet, du genopfylder med, på en tilfredsstillende måde.
Problemet er, at du aldrig får mulighed for at pakke materialet, som du genopfylder med, på en tilfredsstillende måde.
Nej, det er lidt det, jeg mener er det håbløse med L-blok. Hvis nogen isolering skal under kantbjælken, så må det blive løse plader. Det er heller ikke let at få det pakket da, men det er i det mindste gennemførligt, ved jeg af erfaring.
Nej, det er lidt det jeg mener er det håbløse med L-blok. Hvis nogen isolering skal under kantbjælken, så må det blive løse plader. Det er ikke let at få det pakket da heller, men det er i det mindste gørbart, ved jeg af erfaring.
Stor tak for din respons AG. Jeg tager til mig af det. Det lyder også rimeligt, som du siger, hvis man tænker efter.
Gør det nogen forskel, hvis jeg fortæller, at underlaget for maskinhallen er en grusås/sand?
Gør som Matti foreslår og brug I-element. Suppler eventuelt med randisolering rundt om bygningen, så får du lidt bedre isolering. Men at holde på med L-element og forsøge at få det til, bliver aldrig godt og ikke værd den eventuelt lille besparelse dette skulle give.
Mit amatørmæssige forslag er at lægge isoleringen skrånende udad nedad og ikke grave under niveauet på kantfoden, som væggene står på.
Jeg har gjort netop sådan på en tilbygning med plade på jord på det forrige hus. Blev meget tilfreds med resultatet.
Mit amatørmæssige forslag er at lægge isoleringen skrånende udad nedad og ikke grave under niveauet på kantfoden, som væggene står på.
Jeg har gjort netop sådan på en tilbygning med plade på jord på forrige hus. Blev meget tilfreds med resultatet.
Jeg har gjort netop sådan på en tilbygning med sokkel på jord på forforrige hus. Blev meget tilfreds med resultatet.
[billede]
hvordan bliver det her på toppen af isoleringen? ligger den blotlagt?
Stort tak for din respons AG. Jeg tager til mig af det. Det lyder også rimeligt som du siger, når man tænker efter.
Gør det nogen forskel, hvis jeg fortæller, at underlaget for maskinhallen er en grusås/sand?
Ingen årsag.
Ja, det gør forskel! Det vil gøre arbejdet betydeligt lettere, på alle måder 😃. Du bør dog tage nogle kubikmeter med stenknus/stenmel, typisk 0-8. Det skal du lægge ud i et lag, inden du skubbes en isoleringsplade ind under kantbjælken. På, eller iblandet med stenknuset, skal du også lægge lidt ekspanderbeton.
Held og lykke.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.