27,731 læst ·
7 svar
28k læst
7 svar
Kun kalkmørtel til kælder i gammel bygning?
Er i gang med badeværelsesbyggeriet i kælderen og fortsætter et gammelt spørgsmål (http://www.byggahus.se/forum/byggma...lken-puts-faerg-som-anvaents-i-kaellaren.html) i denne tråd, da emnet har ændret retning noget.
Tidligere havde jeg overvejelser om hvilken farve der var anvendt og om jeg kunne pudse over den, men nu er det blevet sådan at det meste puds og løs farve er blevet revet ned i stedet, så nu skal jeg pudse væggene og overvejer hvilken puds der skal anvendes. Da jeg er ny inden for "stenhus" har jeg læst lidt på forummet og nettet men er ikke blevet meget klogere end at man ikke kan pudse med "hårdere" puds end hvad den eksisterende væg kan klare.
Jeg har to vægge der skal fikses.
1. Ydervæggen er helt klart repareret (pudset og malet) et sted men ikke et andet. Rummet har tidligere været to depoter, og væggen mellem disse har jeg revet og flyttet for at få et større rum. På vedhæftede billede så er den venstre del klart nyere, antagelig cement eller KC for det er stenhårdt. Højre side er også mere eller mindre renset for farve og puds, men her er en meget tyndere puds. Man kan se i skidtet at der er to lag, det nederste er måske kalk, grundlæggelsen til huset er nok udført ca. 1918, som I ser er jeg inde på grundmuren, der ser ud til at bestå af mørtel og sten. Denne væg vil jeg pudse og male.
2. To indervægge er renset ned til murstenene, mursten og mørtel i fugerne føles meget svage. Den ene murstensvæg, kortsiden med dør skal pudses og males. Den større murstensvæg skal jeg bare fylde op i de værste huller og derefter fastgøre vådrumsplade her for at flise, føles som den enkleste og hurtigste måde at få fliseklar overflade.
Nu er spørgsmålet, findes der en pudstype jeg kan satse på her, især til ydervæggen?
Tidligere havde jeg overvejelser om hvilken farve der var anvendt og om jeg kunne pudse over den, men nu er det blevet sådan at det meste puds og løs farve er blevet revet ned i stedet, så nu skal jeg pudse væggene og overvejer hvilken puds der skal anvendes. Da jeg er ny inden for "stenhus" har jeg læst lidt på forummet og nettet men er ikke blevet meget klogere end at man ikke kan pudse med "hårdere" puds end hvad den eksisterende væg kan klare.
Jeg har to vægge der skal fikses.
1. Ydervæggen er helt klart repareret (pudset og malet) et sted men ikke et andet. Rummet har tidligere været to depoter, og væggen mellem disse har jeg revet og flyttet for at få et større rum. På vedhæftede billede så er den venstre del klart nyere, antagelig cement eller KC for det er stenhårdt. Højre side er også mere eller mindre renset for farve og puds, men her er en meget tyndere puds. Man kan se i skidtet at der er to lag, det nederste er måske kalk, grundlæggelsen til huset er nok udført ca. 1918, som I ser er jeg inde på grundmuren, der ser ud til at bestå af mørtel og sten. Denne væg vil jeg pudse og male.
2. To indervægge er renset ned til murstenene, mursten og mørtel i fugerne føles meget svage. Den ene murstensvæg, kortsiden med dør skal pudses og males. Den større murstensvæg skal jeg bare fylde op i de værste huller og derefter fastgøre vådrumsplade her for at flise, føles som den enkleste og hurtigste måde at få fliseklar overflade.
Nu er spørgsmålet, findes der en pudstype jeg kan satse på her, især til ydervæggen?
Du må altså ikke påføre en hårdere mørtel end den, der er bagved. Har du en ren murstensvæg, fungerer derfor mørtel B. Skal du derimod reparere væggen på billedet (som jeg lige så)
, skal du sørge for ikke at påføre en hårdere mørtel end den underliggende. I gamle kældre er det ikke usædvanligt, at det er pudset med almindelig kalkmørtel (dvs. ingen cement findes i mørtlen) og da må du heller ikke reparere på den overflade med en mørtel, der indeholder cement. Alternativt kan du rense væggen helt for gammel puds og påføre ny mørtel.
Du har altså traditionelt kalkmørtel, så kommer pudsemørtel C (indeholder lidt cement), pudsemørtel B (lidt mere cement) og cementmørtel A (meget cement).
Du har altså traditionelt kalkmørtel, så kommer pudsemørtel C (indeholder lidt cement), pudsemørtel B (lidt mere cement) og cementmørtel A (meget cement).
Tak for hjælpen. Efter anbefaling i byggemarkedet vælger jeg C mørtel for en sikkerheds skyld. Væggen, der skal repareres, er pudset med mindst to forskellige pudstyper, en der var let at banke ned, og en der ikke kan fjernes uden ekstremt meget vold, gætter på at det var kalk henholdsvis cementbaseret. Ligeledes er fugerne i murstensvæggen ret skrøbelige, så han anbefalede en lidt mildere puds. Så jeg må bare håbe på, at det der nu sidder fast er cement eller en kc variant, og så må vi se om et stykke tid om det falder ned igen.... 
Hej MMR,MMR sagde:Tak for hjælpen. Efter anbefaling fra byggemarkedet bruger jeg C mørtel for en sikkerheds skyld. Væggen, der skal repareres, er pudset med mindst to forskellige pudstyper, en der var let at banke ned, og en der ikke kan fjernes uden ekstremt meget vold, jeg gætter på, at det var kalk henholdsvis cementbaseret. Ligeledes er fugerne i murstensvæggen ret svage, så han anbefalede en lidt mildere mørtel. Så jeg må bare håbe på, at det, der nu sidder fast, er cement eller en kc variant, og så må vi se om et stykke tid, om det falder ned igen....![]()
Lidt nysgerrig på, hvordan det gik for dig med din væg?
Står med et hus fra 1924, der har kældervægge, der er pudset og som skaller af. Det føles meget porøst, men vil dog ikke banke alt ned udover at reparere det, der er værst.
Jeg har skimmet gennem forummet, men mit tilfælde dækkes ikke rigtigt her.
Min kælder har kalkpuds fra -58, som er blevet malet med plastmaling. Malingen er afskallet, og tidligere ejere forsøgte at fjerne den med højtryksrenser med moderat succes.
Resultatet er nu, at jeg kan skrabe pudset ned med fingerspidserne, både på vægge og i loft.
Et firma, jeg talte med, mente det var tilstrækkeligt at fjerne malingen og armeringspudse væggene. Dog har vi ingen rot tilbage, så det hælder til, at jeg må stramme bæltet.
Hvad er nemmest og bedst at gøre som lægmand?
1) Armeringspuds selv
2) Banke pudset ned og pudse på ny
3) Øvrige forslag
(i loftet, som også er pudset, tænkte jeg at sætte gipsplader mod træregler (over jord), som jeg fastgør i betonen bag pudset)
Min kælder har kalkpuds fra -58, som er blevet malet med plastmaling. Malingen er afskallet, og tidligere ejere forsøgte at fjerne den med højtryksrenser med moderat succes.
Resultatet er nu, at jeg kan skrabe pudset ned med fingerspidserne, både på vægge og i loft.
Et firma, jeg talte med, mente det var tilstrækkeligt at fjerne malingen og armeringspudse væggene. Dog har vi ingen rot tilbage, så det hælder til, at jeg må stramme bæltet.
Hvad er nemmest og bedst at gøre som lægmand?
1) Armeringspuds selv
2) Banke pudset ned og pudse på ny
3) Øvrige forslag
(i loftet, som også er pudset, tænkte jeg at sætte gipsplader mod træregler (over jord), som jeg fastgør i betonen bag pudset)
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Uppräkning offert på faktura, vad gäller?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur byta ut gammal gallerventil mot ny?
Byggnadsvård -
Någon som vet var man kan köpa en Rost (galler) till en Combi-Therm?
Övrigt husrelaterat -
Vad gäller för antal anslutningar på ett vanligt vägguttag
El -
Uppskov, gäller det endast nyköp av ersättningsbostad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.