Flere år efter drænering rundt om huset begynder malingen på indersiden af kældervæggen at boble op og falde ned. Der vokser krystaller fra den porøse cement. Hvad kan dette skyldes? Huset er fra 1950. Det var ikke specielt fugtigt i kælderen før dræneringen, og vægmalingen var malet på væggen før dræneringen.
Du har jo helt klart fugt i væggen på billedet. Fungerer dræneringen som tænkt, eller kan der være blevet stoppet i afvandingen et sted? Hvilke muligheder har du for at tjekke udenfor (rensebrønd, etc)?
Du har ju helt klart fukt i väggen på bilden. Fungerar dräneringen som tänkt, eller kan det ha blivit stopp i avrinningen nånstans? Vilka möjligheter har du att kolla utomhus (rensbrunn, etc)?
RRödskägg sagde:
Flera år efter dränering runt huset börjar färgen på insidan av källarväggen bulla ut och rasa ner. Det växer kristaller från den porösa cementen. Vad kan detta bero på? Huset är från 1950. Det var inte speciellt fuktigt i källaren innan dräneringen och väggfärgen var målad på väggen före dräneringen. [billede] [billede] [billede] [billede]
DDublin sagde:
Du har ju helt klart fukt i väggen på bilden. Fungerar dräneringen som tänkt, eller kan det ha blivit stopp i avrinningen nånstans? Vilka möjligheter har du att kolla utomhus (rensbrunn, etc)?
Företaget som utförde dräneringen slipade bort asfalt från utsidan och det är isodränskivor monterade. Dräneringsröret lades lägre än sulan och en pumpbrunn blev nödvändig. Jag har kollat att pumpen fungerar och det är inget onormalt högt vatten i pumpbrunnen. Jag tänker att det är märkligt att kristallerna och utslagen kommer bortåt 1dm upp på väggen. Bilden med rören är på 1m höjd. Kan verkligen vatten utifrån nå in till väggen genom isodränet? Jag har sett när tillverkaren gör demo på hur bra isodrän är och då rasar vattnet ner i dräneringsstrukturen innan det når väggen.
Det är också så konstigt att det skulle bli mer fukt i väggen efter dräneringen.
höj värmen, fukten vandrar in om du isolerar en kall källare
Ja, det måske er noget sådant...men i det rum har jeg sat et element ind sammenlignet med før. Så det er nok kælderens varmeste rum. Det rum har også relativt god ventilation. Ud-ventil i skorstenen og ind fra to tilstødende rum med ind-ventiler (ingen dør imellem). Overvejer nu, om det er fugt i kælderens "varme" luft, der kondenserer på visse koldere områder på væggens inderside. Det er i det rum vaskemaskinen står. Dog hænger jeg tøjet til tørre udenfor. Det er kun på det rums ydervæg, at udslaget er kommet. Ikke i de øvrige rum. Endnu?
Nu har jeg ikke målt med instrument, men når man ødelægger en boble, så er der krystaller og cementpulver i den. Det føles meget tørt. Det er let at skrabe mere cement ud. Som om cementen har mistet sin styrke og bliver pulver sammen med krystallerne.
Mere billeder.
Nej, har jordvarme i huset siden 40 år tilbage. Men i rummet med vaskemaskine har jeg et fritstående el-element siden to år tilbage. Det har været vaske rum siden i det mindste 20 år tilbage. Dræneringen blev lavet marts 2017. Udslagen og krystallerne bemærkede jeg for et-to år siden som meget små farveafsætninger. Nu er det ret store områder.
Så här säger optidrain i deras monteringsanvisning
[link][billede]
Det det stykke "cement som varit fuktig och torkar upp ger kalkutfällningar" virker til at være svaret på det fænomen, der nu er opstået i kælderen. Og op-tørringen af væggen har egentlig ikke startet, da dræneringen var færdig i 2017, men har drøjet indtil nu, når jeg har sat ind et element og hævet varmen i det rum. Dog ikke til 18-20 grader men godt 15 grader i hvert fald.
God info! Tak!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.