Hej!
Jeg skal bygge mig en garage, så jeg har noget at rode med i vinterhalvåret. Nu er det sådan, at jeg har en frisk lade og i den en fin kostald! Hel og fin plade.
Jeg havde tænkt mig at åbne op for to porte og bygge mig en dobbeltgarage der i stedet! Brække kostaldene væk og gøre plads til biler og scootere :)

DOG stødte jeg ind i et problem.. Der er en bjælke i loftet og bjælkestolper, der går ned, og en af dem står virkelig i vejen..
En gammel kostald med rustne jernbøjler og bjælker, en centralt placeret søjle, træhegn og spand; overvejelser for ombygning til garage.

Det er søjlen tættest på billedet, jeg helst vil fjerne eller alternativt flytte.
Jeg tænkte at bygge en skillevæg, der skal flugte med næste søjle.. Der er kun 2 m mellem søjlerne, så det bliver næsten lige så trangt!

Er der nogen, der er kyndige på området, som kunne give mig lidt hjælp? Jeg lægger flere billeder ind, så I får en fornemmelse af, hvordan det ser ud.

Indvendigt i en lade med betonvægge, træloft, en staldsektion til højre og træafskærmning. En loftsbjælke og pelarstrukturer er synlige.
Rustikt kostald med betonvægge, rustne metallbøjler og træspær, planlagt til ombygning til garage. En søjle er fremtrædende i midten.
En rusten metalbjælke i taget, der støttes af en søjle i et slidt rum med betonvægge og træbjælker.

Det man kan gøre er nok at indsætte en grovere bjælke med kun en støtte i midten.
Fjerner du en søjle, er der stor risiko for, at den eksisterende bjælke bøjer nedad pga. vægten fra bjælkelaget over.

Hvad er det meningen, at man skal have på overetagen? Det måske var dimensioneret til 10 ton høballer?

Det ser ud til, at det først og fremmest er spørgsmålet om en dimensioneringshjælp, du har brug for.
Som nr. 2, er træbjælkerne i taget sunde!
Som forrige taler, hvad skal være på overetagen!
Ingen vil jo have, at huset falder som et korthus.

Træbjælkerne i loftet føles friske! Målene på bjælkerne er 200x200 tømmer.
På overetagen skal der i princippet ikke stå noget! Står helt tomt nu.. En skoter måske?
Hvis man skulle fjerne støtten, er der 5 meter imellem den anden stolpe og væggen.
Målet på garagen er planlagt til 5x6 meter.

Er du sikker på, at træbjælkerne er helt sunde? Præcis sådan der har man gjort i en slægtnings udhus, da tagbjælkerne blev rådne pga. fugt fra dyrene og begynder at svaje.

Synes nok, at du skal ansætte professionel hjælp til at beregne din ombygning. Der findes måske gratisprogrammer på nettet, men en gammel bygning kan gøre det svært at overføre til dagens standard!

Har nok besluttet mig for at have det som det er.. Bliver nok bare til en garage til en bil, og så kan man have scootere ved siden af i stedet for to biler. Man behøver jo sjældent at skrue på to biler ad gangen :)

Dog har jeg en overvejelse! Så, der var en revne på bjælken, tror man kan se den, hvis man kigger på det sidste billede. Kan en bjælke repareres og forstærkes lige ved revnen, eller skal den skiftes ud? Hvis det går, tænkte jeg, at man kunne forsøge at slibe den værste rust væk og hammarlakere den bjælke, der bliver synlig.

Kan svejses, bare husk på, at det bliver varmt. Så bjælkelaget ikke tager fyr.
Derefter kan du slibe hele bjælken og pensle med hammerlak.

Okay! Så bliver det nok til, at jeg gør sådan :) Må klare mig med en enkel garage, der er lidt større..
Tak for hjælpen!

Du kan også udnytte hammarlacken (Hammerite) fuldt ud og kun børste bort støv, snavs og løs rust. Så bare smække på i mindst to lag. Sådan har jeg gjort i vores stald, og det har fungeret fremragende indtil videre (gætter på 3-5 år, min hukommelse er god men kort).

Aha :) Ja slipper man tage rundkørslen og sprøjte rundt med en masse gnister i laden så er det jo godt! Stålbørste og hammarlack! Perfekt!
Nogen der ved hvor man kan købe en sådan vinsch man kan koble på en bjælke?

Min vurdering er, at den der jernbjælke og søjlerne kun har haft som funktion at støtte træbjælkerne for at kunne bære et antal 10-tals ton hø ovenpå. 200 * 200 træbjælker, som er sunde, vil klare en tom overetage uden problemer. Pas bare på, at de ikke er angrebet af orm. Meget almindeligt i gamle lader, hvor fugtig luft fra dyrene og høet let skaber et dårligt miljø.

cem77, jeg tror det samme som dig faktisk! Men opdagede en ting i dag, da min ven var forbi for at inspicere... Det er kun to træbjælker, der ligger på den der jernbjælke! Resten af jernbjælken er omtrent 2-4 cm fra de øvrige træbjælker... Kan det være sådan, at nu når laden er tom for hø og ting på overetagen, så er den blevet løftet op igen?

Dog ligger jernbjælken selvfølgelig klemt tæt mod træbjælken ved den nærmeste stående jernbjælke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.