Hej,

Har brug for hjælp til at tolke en konstruktionstegning for at finde de bærende indervægge.

Dette er stueetagen af et 2-etagers rækkehus. Bygget i træ, bjælkelaget mellem etagerne er bygget med 220 mm reglar liggende fra ydervæg til væg imellem, hvilket giver en længde på 6500 mm.
Mit gæt er, at IV-101, IV-102 og IV-103 er bærende for konstruktionen, da disse er markeret og fuldt optrukne, mens de øvrige indervægge er stiplede.
Disse vægge er bygget med træreglar og er ca. 120 mm tykke, mens de øvrige vægge er af metalreglar.

Der er også en pladsbygget stabiliserende væg ved trappen, som går fra støbt plade hele vejen op til tagkonstruktionen.

Vi vil rive IV-103 for at åbne op og skal sandsynligvis afveksle dette med en bjælke og stolpe.

Hvis nogen har forslag til en konstruktør i Stockholmsområdet, modtager jeg det gerne for at komme videre.

Plantegning af stueetage i et to-etagers rækkehus, med markerede bærende indvendige vægge IV-101, IV-102, IV-103 i blå. Bygget i træ.

Du må nok lægge op lidt flere tegninger, hvis man skal kunne forstå, hvordan huset er bygget. Gerne hvis du har detailtegninger på f.eks. BJL-103 (bjælkelag 103). Huset er elementbygget på en eller anden måde.

J justusandersson sagde:
Du må nok lægge op lidt flere tegninger, hvis man skal kunne forstå, hvordan huset er bygget. Gerne hvis du har detaljetegninger på f.eks. BJL-103 (bjælkelag 103). Huset er elementbygget på en eller anden måde.
Havde jeg haft flere tegninger og materiale, havde jeg selvfølgelig lagt det op. Har ingen flere tegninger over konstruktionen, der siger mere end denne desværre.

Hvad hedder husleverandøren? Husmodel? Byggeår?

J justusandersson sagde:
Hvad hedder husleverandøren? Husmodel? Byggeår?
Har desværre ikke så meget mere information, vi flyttede hertil for et år siden bare, har ledt efter dokumenter i Huddinge byggesagsarkiv hvor jeg fandt ovenstående tegning blandt andet men ikke meget andet godt.

Ved at det er bygget af JM med start 1997.

Må nok tage og finde en konstruktør som kan hjælpe til.

Uden flere tegninger er det nok desværre ingen mening med at hyre en konstruktør, hvis du ikke er klar til at rive dele af huset. Spørg dine naboer, hvad de har.

Efter nogle måneder er jeg kommet videre en del og har fået fat på lidt flere konstruktionsplaner, ved dog ikke om de er til nogen hjælp. Har også åbnet op for væggen, der skal rives, for at se, hvordan den er opbygget.

Vedhæfter billeder her.
Bjælkelaget mellem etagerne er 200mm og ser ud til at ligge med cc400.

Er der nogen yderligere information, der kunne være nyttig for at kunne regne mere på dette?

J justusandersson sagde:
Uden flere tegninger er det nok desværre ingen mening med at hyre en konstruktør, hvis du ikke er villig til at rive dele af huset ned. Spørg dine naboer hvad de har.
Nu hvor jeg har suppleret med lidt mere information om væggen og bjælkelaget, har du nogle kloge tips at komme med så? =)

E EJHermansson sagde:
Efter nogle måneder så er jeg kommet videre en del og fået fat på lidt mere konstruktionsplaner, ved dog ikke om de er til nogen hjælp. Har også åbnet op væggen som skal rives for at se hvordan den er opbygget.

Vedhæfter billeder her.
Bjælkelaget mellem etagerne er 200mm og ser ud til at ligge med cc400.

Er der nogen mere information, der kunne være nyttig for at kunne regne mere på dette?
Dine konstruktionsplaner vedhæftet i #7 er ret "tomma".

• Synes
MultiMan
  • Laddar…
Galt
Den indfældte afveksling under hammerbåndet er der for at fordele kræfter ovenfra og burde være en stærk indikation på, at væggen er beregnet til at være bærende.

K Kane sagde:
Dine konstruktionstegninger vedhæftet i #7 er ret "tomme".
Ja, det er jo helt rigtigt. Prøver igen og håber på bedre held!
Byggeplan med detaljerede tværsnit af strukturelle elementer og specifikationer til et byggeri. Bygningsplan med detaljerede tegninger af fundamenter og vægstrukturer, inkluderer snit og mål for forskellige bygningsdele. Blueprint af bygning med specifikationer og målinger, viser detaljeret layout for struktur, indeholder tekniske noter og diagrammer på højre side. Bygningstegning af et kompleks, viser grundplaner, snit og specifikationer. Bygningstegning af et hus i gennemskæring med detaljer om tag, vægge og fundament. Bygningstegning af rækkehuse med planløsninger og facadevisninger, inklusive indre og ydre layout og sektioner. Byggetegning med dimensioner og specifikationer, der viser væg- og bjælkeplaceringer til byggeri. Byggetegning af boliger med detaljerede mål og tekniske specifikationer, viser layout og strukturelle elementer. Plantegning af etageopdeling med værelser og trapper, mål i meter markeret. Tegning for BRF Grimman. Bygningsteknisk tegning med sektioner, detaljeret planvisning af vægge og isolering. Bygningsplan med detaljer og målinger for BRF Grimman, inklusive en illustration af et boligområde i nederste højre hjørne.

Tegningerne styrker antagelsen om, at IV-101 (indervæg 101) ikke kan fjernes. Huset er et elementbyggeri, og mellemdækket består af tre kassetter, der har brug for støtte på midten. Alt er ret sofistikeret udregnet, så jeg fraråder eksperimenter.

J justusandersson sagde:
Tegningerne bekræfter antagelsen om, at IV-101 (indervæg 101) ikke kan fjernes. Huset er et elementbyggeri, og mellemdækket består af tre kassetter, der har brug for støtte på midten. Alt er ret sofistikeret beregnet, så jeg fraråder forsøg.
Er det ikke IV-103, de vil fjerne? Se det første billede i indlæg #7.
Men den er vel også bærende.

J justusandersson sagde:
Tegningerne understøtter antagelsen om, at IV-101 (indervæg 101) ikke kan fjernes. Huset er elementbyggeri, og etageadskillelsen består af tre kassetter, som har brug for støtte i midten. Alt er ret sofistikeret beregnet, så jeg fraråder eksperimenter.
K Kane sagde:
Er det ikke IV-103 de vil fjerne? Se det første billede i indlæg #7. Men den er nok også bærende.
Tak for jeres svar, det stemmer, at det er IV-103, vi gerne vil fjerne, og vi er kommet frem til det samme som jer, at den er bærende i konstruktionen. Så nu er spørgsmålet om muligheden for at skifte den ud med stolper i hver ende. Røde = stolpe og grøn = bjælke.

Indendørs billede af en væg markeret med røde stolper og en grøn bjælke, der skal fjernes. Der er en køkkenindgang og møbler i baggrunden.

Som jeg har forstået det, er det kun vægten fra etageadskillelsen, der belaster denne væg. Belastning fra taget optages af en limtræsbjælke, der fordeler ud til ydervæggen og væggen til næste rækkehus. Rød streg nedenfor, som er fra førstesalen. Grundrissplan med röd markeret bærende væg IV-103 og gule markeringer for stolper i hver ende. Viser placeringen mellem to rum i et hus.

Jeg lavede en beregning på Svenskt Trä og fik dette. 3D-model af et hus med et åbent snit viser hvide vægge og layout, med målinger B1 og L1. Beregning af limtræbjælker ses i bunden af billedet.

Jeg kommer frem til en mindre deformation med 90x405 end hvad din beregning viser. Men 90x405 er jo en umulig dimension i denne sammenhæng. Du kan bytte den ud med 140x360 eller 190x315. Det er nok med 90x90 søjler fra bæreevneperspektiv, men søjlerne bør have en bredde, der er fælles med bjælken. Du skal kontrollere med detaljesektionerne gennem bundpladen, at søjlerne placeres korrekt, så der er forstærkning, der kan optage søjlelasterne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.