Hej

Det begynder at blive tid til at sætte bjælkelaget til loftet i mit attefallsprojekt. Jeg har ledt efter passende beskrivelser af, hvordan jeg skal tænke, men jeg finder ikke så meget godt materiale.

Nedenfor kommer en skitse over min nuværende plan. Bjælkerne er 195x45 mm. Skitsen er ikke skalatro. Tænker jeg rigtigt?

Vedhæftet findes også billeder af 195x45-bjælkerne, som er fastgjort i vægskinnerne, hvor jeg tænkte at fæstne bjælkeskoene. På det ene billede ses også den bærende væg, som loftet skal gå over.

Frem for alt undrer jeg mig over, hvordan nøjagtigt samlingen skal udformes:
  • Hvor bør samlingen placeres? Bjælkerne er max 4 m, tror jeg. Skal jeg sigte på midt imellem den bærende væg og modsatte side?
  • Bør man have gennemgående bolte gennem tværbjælken?
  • Skal man måske gøre det på en helt anden måde?
Taknemmelig for al hjælp!

Venlige hilsner
//Vilsen byggare

Skitse af loftbjælkelag ovenfra med mål og positioner for bjælker, vinkelbeslag og bærende væg i et byggeprojekt.
Vægkonstruktion med synlige bjælker og plastfolie, isoleret rum under opbygning med vindue, cykel og byggematerialer i nederste hjørne.
Byggeprojekt med træbjælker og værktøj i rum; vægkonstruktion synlig med isolering; stor lampe; reol med byggematerialer ved vindue.

Jeg skulle have undgået den der samling på midten, i det mindste den der tværgående løsning med bjælkesko, det bliver ikke godt og desuden besværligt og unødvendigt dyrt.

Hvis du ikke kan købe regler, der spænder over hele bredden, så er det bedre, at du samler dem to og to. Side om side med lim og skrue. Jo længere strækning de går overlappet ved samlingerne, desto stærkere og bedre.

• Synes
eiwallin og 1 anden
  • Laddar…
Hvilke mål er det, der gælder? Hele længden er 4,7, men målet frem til samlingen er 7 m?

Z z_bumbi sagde:
Hvilke mål er det, der gælder? Hele længden er 4,7, men målet frem til samlingen er 7 m?
Målet frem til samling står ? m, ikke 7 m.

"skarva" på den bærende væg?

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Hvorfor ikke købe regler, der spænder hele længden? Personligt synes jeg, at man bør bruge 45x220. Det er ikke sjovt med svigtende gulv.

G Gabbe1 sagde:
Jeg ville have undgået den der samling på midten, i det mindste den tværgående løsning med bjælkesko, det bliver ikke godt, og desuden besværligt og unødvendigt dyrt.

Hvis du ikke kan købe reglar, der spænder over hele bredden, er det bedre, at du samler dem to og to. Side om side med lim og skruer. Jo længere strækning de går omlott ved samlingerne, jo stærkere og bedre.
Tak for svar. Omtrent som ifølge det nye billede nedenfor? Alternativt kan samlingen ligge lige på den bærende væg, som nogen foreslog i tråden. Behøver man en speciel type lim og skruer til den type samling?

Tak for alle andre svar i tråden også.

Målet til samlingen skal være et spørgsmålstegn, ikke 7 m.

Årsagen til at jeg har valgt 45x195-bjælker er, at jeg konsulterede med en tømrer tidligt i projektet, som mente, at 195 ville være tilstrækkeligt.

Jeg forstår, at det ville være lettere at bruge bjælker, der går over hele længden. Men jeg har simpelthen ikke set nogen sådanne i de byggemarkeder, jeg har besøgt. De længste, jeg har set, har været 4.0 eller 4.2 m, tror jeg.

Skisse set ovenfra viser bjælker på 45x195 mm fastgjort med vinkelslag og lim på en bærende væg, med ukendt længde angivet som "? m".

Det må vel være nok, at samlingen lægges på den bærende væg? Spændvidden bliver jo kun ca. 2,7 m.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Alt andet end hele bjælker eller samling over den bærende væg er forkert og dårligere bæreevne.

• Synes
Nilstyko og 1 anden
  • Laddar…
Centano Centano sagde:
Det må da være nok, at samlingen lægges på den bærende væg? Spændvidden bliver jo kun ca. 2,7 m.
Er ikke til stede for at måle lige nu, men tror spændvidden er lidt over 3 m. Cirka målet til den bærende væg er nok nærmere 1,5 m end 2 m, når jeg tænker efter. Men uanset fungerer det jo, at samlingen lægges på den bærende væg, hvis det skulle være en fordel.

Det ser ud til, at mange er enige om, at samlingen bør placeres over den bærende væg, så her kommer en ny version af tegningen, hvor jeg også har rettet målene.

Bør man tænke på noget, når man fastgør bjælkerne til den bærende væg? Er vinkelbeslag og skruer tilstrækkeligt?

Skitse af konstruktion ovenfra, viser bjælker og deres placering i forhold til en bærende væg, med angivelse af mål og fastgørelsesdetaljer som vinkelbeslag.

A
Bjælkesko er at foretrække, derefter er det godt at have en lask på hver side af bjelken, som du har tegnet, så har du kun en på den ene side.

• Billede af en metalbalksko Simpson Strong-Tie BSN 56X190X2 med flere huller til fastgørelse til en bjælke.
Rejäl sagde:
Balksko er at foretrække, siden er det godt at have en lask på hver side af bjælken som du har tegnet, så du har kun en på den ene side..
Tak! Planen er balksko mod ydervæggene. Jeg spekulerede mest på fastgørelsen i den bærende væg ved samlingen. Der ser jeg ikke, hvordan en balksko ville være anvendelig.

Så satser vi på lask på begge sider. Undtagen måske for den yderste bjælke? Der bliver det vel mærkeligt med en lask på ydersiden? Eller er det værd at det bliver lidt grimt for en stærkere samling? Hvad er passende længde på lasket, 1 m?

Skematisk illustration af bjælkekonstruktion ovenfra med mål og komponenter som balksko og vinkelbeslag. Viser placering af bærende vægge og skarvbalk.

Bedste svar

A
E eiwallin sagde:
Tack! Planen är balkskor mot ytterväggarna. Jag funderade mest på infästningen i bärande väggen vid skarven. Där ser jag inte hur en balksko skulle vara tillämpbar.

Då siktar vi på lask på båda sidor. Förutom kanske för den yttersta bjälken? Där blir det väl kostigt med en lask på utsidan? Eller är det värt att det blir lite fult för en starkare skarv? Vad är lämplig längd på lasken, 1 m?

[billede]
På den bärande väggen räcker det med en enkelt vinkelbeslag.

Vi brukar laska med 34x170mm virke ifall du har 45x195bjälklag längd 1800mm..
Mot yttervägg så räcker en..

• Vinkelbeslag i metal til træ og betonfuger, med flere huller til montering, 2,5 mm tykkelse, bruges til bærende vægge og byggekonstruktioner.
Rejäl sagde:
På den bärande väggen räcker det med en enkelt vinkelbeslag.

Vi brukar laska med 34x170mm virke ifall du har 45x195bjælkelag længde 1800mm..
Mod ydervæg så rækker en..
Toppen, tak! Nu ved jeg, hvordan jeg skal gå videre.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.