Er lige nu ved at bygge et Attefallshus. Betonplade.

Sylen står på syltpap. Har slået liggende to-tommer-to på indersiden af sylen og satte dampspærre på undersiden, som jeg trak ud lidt på gulvet.

I går blev det isoleret med løsuld, og efter det satte jeg en 2kw byggetørrer i gang.

Da jeg kom ud her til morgen for at tjekke det, var der dannet kondens på oversiden af dampspærren, der ligger trukket lidt ud på pladen.

Jeg antager, at det skyldes, at pladen er utrolig kold, og at det retter sig til, når den også bliver varmere?

Ja.

• Haha
Henok12
  • Laddar…
useless useless sagde:
Ja.
😂

Godt du er enig.

Har du nogen ventilation i gang, så du får den varme fugtige luft ud?
Hvordan er plastfolien tæt mod betonen?

Centano Centano sagde:
Har du nogen ventilation i gang, så du får den varme fugtige luft ud?
Hvordan er plastikfolien tætnet ned mod betonen?
Selvtræk. To tilluft, hvoraf den ene sidder højt, burde give træk i forhold til varmen. Senere udsugning i badeværelset, men strømmen er ikke tilsluttet endnu.

Den er ikke tætnet. Folien sidder på undersiden af to-tommer-to, som jeg brugte som installationslag…

Selvtræk fungerer måske, når huset er tørt, men hvis du har en masse byggfugt tilbage i pladen, er det ikke sikkert, du får det hele ud hurtigt nok. At bare klemme folien med en regel mod betonen giver ingen god tætning, så fugtig luft kan trænge ud i konstruktionen.

Centano Centano sagde:
Selvtræk fungerer måske, når huset er tørt, men hvis du har en masse byggeafugtning tilbage i pladen, er det ikke sikkert, du får alt ud hurtigt nok. At blot klemme folien med en regel mod betonen giver ingen god tætning, så fugtig luft kan trænge ind i konstruktionen.
Selve rammen står på 8mm syllisolering, og dampspærren er tapet ved syll ifølge producentens anvisning.

Pladen har desuden stået knastør i tre måneder med god ventilation.

Hvis det var pladen, der var fugtig, burde plasten så ikke være våd på undersiden?

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ja.

• Synes
Henok12
  • Laddar…
Hvor meget fugt der skal ud fra pladen afhænger af mange faktorer, blandt andet om den har været vejrsikret.

Jeg misforstår nok, hvordan plasticen er lagt ved syllen. Kan ikke få det til at hænge sammen, at den er tapet ved syllen og samtidig hænger ud over betonen?

Ved du hvilken VCT-værdi betonen har?

Hvad er temperaturen og den relative fugtighed i huset?

Centano Centano sagde:
Hvor meget fugt der skal ud fra pladen afhænger af mange faktorer, blandt andet om den har været vejrsikret.

Jeg misforstår nok, hvordan plasten er trukket ved syllen. Kan ikke få det til at hænge sammen, at den er tapet ved syllen og samtidig hænger ud over betonen?

Ved du hvilket VCT-tal betonen har?

Hvad har du for temperatur og relativ fugtighed i huset?
VCT 0,55? Taget fra hovedet.

Har vel en 15-16 grader nu.

Må trække luftaffugteren ud, hvis jeg skal finde ud af relativ fugtighed.

• Vægkonstruktion med isoleringsplader, træramme og et synligt tec-varemærke, en del af et byggeprojekt med luftfugtighedsovervejelser.
Okay så dampspærren er tapet til syllen, og så ligger der en strimmel byggplast under installationsregelsættet, så er jeg med. Det jeg spekulerede på var, om der måske var utætheder ved syllen, så kold luft trænger ind den vej og køler plastikken, men det er måske lidt usandsynligt.

0,55 lyder rimeligt, men den tørrer generelt meget langsomt, især hvis du skal have på med en tætningsmembran og måske skal ned til 85 %RF. Det afhænger selvfølgelig af, hvilken membran der skal bruges. Tænker på badeværelset i dit tilfælde.

Et urelateret spørgsmål; hvorfor sidder der sømbånd mod dampspærren?

• Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
Centano Centano sagde:
Okay, så dampspærren er tapet til svillen, og der ligger en stribe byggplast under installationsreglen, så er jeg med. Jeg overvejede, om der måske var utætheder ved svillen, så der trækker kold luft ind, som køler plasten, men det er måske lidt usandsynligt.

0,55 lyder rimeligt, men generelt tørrer det meget langsomt, især hvis du skal have et tætningslag på og måske skal ned til 85 %RF. Det afhænger selvfølgelig af, hvilket tætningslag man vil bruge. Tænker på badeværelset i dit tilfælde.

Et ikke-relateret spørgsmål; hvorfor er der sømbånd mod dampspærren?
Præcis sådan 🤙🏻

Har kørt Wood’s affugteren en stund nu, den viser 55. Det er jo ret tørt, så vidt jeg forstår.

Angående hulbåndene... Skal have liggende panel indeni, så jeg havde brug for noget til at holde dampspærren på plads, når vi sprøjtede isoleringen ind.

Jeg tror simpelthen, at dugpunktet var nået på plasten. Koldt gulv møder varm luft. Men jeg er virkelig ingen ekspert...

Lader nok affugteren blive derude et stykke tid.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.