Da jeg købte PVC-vinduer fra Polen sidste år, talte jeg en del med en sælger, som var meget interesseret i det svenske byggemarked. Vi konstaterede, at byggevarer generelt er 20-50% billigere i Polen end i Sverige, og han så store muligheder i den prisforskel.

Vi kom frem til, at det bedste ville være, hvis nogen i Polen (dvs. ham i vores scenario) agerede som logistiknav med kontakt hos de bedste polske byggehandlere. Derefter kunne nogen i Sverige (mig i vores scenario) sende en liste med byggevarer eller bestille via en hjemmeside, varerne blev samlet fra de forskellige polske byggehandlere, pakket på lastbil og kørt direkte hjem til slutkunden.

Jeg havde ikke noget egentligt behov for en lastbil med polske byggevarer, så dette ebbede ud mellem mig og polakken. Han lovede, at han ville kontakte mig, hvis han startede noget op, hvilket han ikke har gjort, så jeg antager, at det ikke er blevet til noget.

Men jeg synes stadig, det lyder som noget potentielt rigtig godt, især nu hvor mit behov for billige byggevarer er lidt større end sidste år. Men det er samtidig lidt for godt til, at ingen skulle have tænkt på det før. Men når jeg leder, er det bedste, jeg finder, byggbay.se, som jeg forstår det, er en polsk byggehandel, der har startet en svensk (nåja) hjemmeside. Men deres udvalg er ret begrænset, og deres priser er ikke imponerende (med polske standarder).

Hvad jeg søger, er mere en one-stop-shop, hvor man kan få fat i alt til priser, der er anstændige, og hvor en anden organiserer fragten. I princippet ville det være nok med en polsk fragtmand, der handler det, man skal have hos Leroy Merlin i Gdansk, og kører det til Sverige for en. Men ikke engang noget sådan har jeg set.

Så mit spørgsmål til forumet er, om dette virkelig ikke eksisterer nogen steder? Og hvis ikke, hvorfor gør det ikke det? Jeg er lidt fristet til at kontakte polakken, jeg talte med sidste år, og høre, om han kan samle en lastbil med byggevarer til mig. Men det føles unødvendigt risikabelt, hvis nogen allerede har erfaring og rutiner for at gøre det samme.

dasiri sagde:
Da jeg købte PVC-vinduer fra Polen sidste år, talte jeg en del med en sælger, som var meget interesseret i det svenske byggemarked. Vi konstaterede, at byggematerialer generelt er 20-50% billigere i Polen end i Sverige, og han så store muligheder i denne prisforskel.

Vi blev enige om, at det bedste ville være, hvis nogen i Polen (dvs. han i vores scenarie) fungerede som logistikknudepunkt med kontakt hos de bedste polske byggemarkeder. Så kunne nogen i Sverige (mig i vores scenarie) sende en liste med byggematerialer eller bestille via en hjemmeside, varerne blev samlet ind fra de forskellige polske byggemarkeder, pakket på lastbil og kørt direkte hjem til slutkunden.

Jeg havde ikke reelt brug for en lastbil med polske byggematerialer, så det her løb ud i sandet mellem mig og polakken. Han lovede, at han ville høre af sig, hvis han startede noget, hvilket han ikke har gjort, så jeg antager, at det ikke er blevet til noget.

Men jeg synes stadigvæk, det lyder som noget potentielt meget godt, særligt nu hvor mit behov for billige byggematerialer er lidt større end sidste år. Men det er samtidig lidt for godt til, at ingen skulle have fået idéen tidligere. Men når jeg leder, er det bedste, jeg finder, byggbay.se, hvilket, som jeg forstår det, er en polsk byggehandel, der har startet en svensk (nåja) hjemmeside. Men deres udvalg er ret begrænset, og deres priser er ikke imponerende (med polske standarder).

Hvad jeg søger er mere en one-stop-shop, hvor man kan få fat i alt til priser, der er anstændige, og hvor en anden organiserer fragt. I princippet ville det være nok med en polsk vognmand, som køber det, man skal have hos Leroy Merlin i Gdansk og kører det til Sverige for en. Men ikke engang noget sådant har jeg set.

Så mit spørgsmål til forummet er, om dette virkelig ikke eksisterer nogen steder? Og hvis ikke, hvorfor gør det ikke? Jeg er lidt fristet til at kontakte polakken, jeg talte med sidste år, og høre, om han kan samle en lastbil med byggematerialer til mig. Men det føles unødigt risikabelt, hvis nogen anden allerede har erfaring og rutiner for at gøre det samme.
Du slipper for toldafgifter, da det er inden for EU, men momsen skal importøren betale. Der er forskellige % for de forskellige varer. Men fortsæt, tjek bare, at det er "samme kvalitet" på tingene, du sælger, har hørt fra mine håndværkere, at de nogle gange er ret utilfredse med visse ting, der er direkteimporterede. En returneret lastbil spiser jo overskuddet for typisk 3 ture.

Martenw sagde:
Du slipper toldafgifter da det er inden for EU, men momsen skal importøren betale. Der er forskellige % for de forskellige varer. Men kør på, tjek bare at det er "samme kvalitet" på tingene du sælger, har hørt fra mine håndværkere, at de nogle gange er ret utilfredse med visse ting, der er direkteimporteret. En returneret lastbil spiser jo overskuddet for typ 3 ture.
Der er bestemt mange faldgruber at undgå. Fx ser det ud til, at gipsplader i Polen ikke følger svenske standardmål. Sådanne ting. Derfor ville det være praktisk, hvis nogen allerede havde fået rutinen. Men jeg gætter på, at man ikke kan få alt serveret på et sølvfad alle gange.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.