Jeg har et trappegelænder bestående af laminerede glasplader i klembeslag, som jeg fik monteret for ca. 7 år siden. En glasplade ved skråtaget har kun et beslag på den ene side, hvor jeg formoder, at pladen gled ud på grund af vibrationer en blæsende weekend.
Jeg strammede derefter klembeslagene rigtig hårdt, og de kunne strammes en del, jeg formoder, at gummiet i klembeslagene deformeres/tørrer ud efter et stykke tid. Da jeg ikke havde tænkt på at efterspænde beslagene, var det ren held, at der ikke skete noget, og jeg undrer mig nu, om man skal ændre konstruktionen og sætte noget under, eller om det er tilstrækkeligt med den efterspænding, jeg har foretaget? Nu sidder pladerne meget fast, men konsekvenserne, hvis en plade skulle glide ud igen, er ikke noget, jeg vil have på min samvittighed
Til sidst vil jeg spørge, om man kan slibe en ca. 8 mm lamineret glasplade på en let måde, da den blev skadet i hjørnet ca. 1 cm, som jeg tænkte at slibe/afrunde/udjævne.
Mange klemmebeslag (nu til dags) har en sikkerhedssplit for at forhindre, at dette sker. Googlesøg efter "glass clamps security pin" for at se, hvordan de fungerer. Men det bliver helt klart mere kompliceret at montere et sådant beslag.
Mange klemmfæster har altså "holdere" for stangen omtrent i centrum af den del, der holder glasoverfladen, som du kan se her:
Man skal altså bore et hul i glasset. Når glasset allerede er på plads, er det ret nemt at løsne et fæste ad gangen og mærke den rette position til hullet. At bore glasset bagefter, antager jeg er en opgave for en glarmester (kræver i hvert fald at glasset kun er lamineret og ikke hærdet, tror jeg).
Dette er jo aktuelt, når glasset er monteret "udvendigt", så det kan falde ned, hvis det løsner sig. Hvis rækværket monteres "stående ovenpå", falder glasset kun ned en dm højst.
Angående slibning kan en glarmester nemt gøre det, så længe glasset ikke er hærdet.
Det billede viste jo klart, men det er jo stadig meget omhyggeligt med opmålingen, hvis man ikke vil have for stort hul og meget slør stang/hul. Ja vi har et rækværk, der står oppe på gulvet, og der er det jo ikke noget problem, men dette hænger uden for trappen og så et stykke efter trappen. Jeg tænkte et stykke tid at skrue små stopklodser fast i samme materiale som "trappechassiset", men det bliver jo ikke så pænt, så tænkte jeg hjemmebygget, som denne stang, og det bliver jo sikkert, men spørgsmålet er stadig om det virkelig er nødvendigt?
Der er jo blevet udviklet nye klemmebeslag med stang pga. forskellige problemer, men burde ikke det største problem være efterspændingen (pga. tørring/deformeret gummi) af klemmebeslag, og det er jo ofte ikke muligt for byggefirmaer mm at huske byggerier og trapper og efterspænde et år efter.
Burde ikke min efterspænding og regelmæssige kontroller være tilstrækkeligt? Forstår at det er svært for jer at svare fuldt ud på, men I kan vel dele jeres mening om det
Til sidst undrer jeg mig over, hvad der er en rimelig pris for tilslibning af det skadede hjørne, hvis jeg tager pladen med til glasfirmaet?
Det gør jo ikke noget, hvis man laver et noget større hul i glasset end stangen, da det alligevel er skjult af klembeslaget. Stangen vil jo ikke holde glasset normalt, men er kun der som en sikkerhedsforanstaltning for at fange glasset, hvis klemmekanismen skulle fejle.
Jeg tror, du har ret, når du antager, at de største problemer med klembeslag (eller største årsagen til, at man vil have sikkerhedstift) er på kommercielle ejendomme, hvor man ikke vil behøve at tænke på at tjekke glassene/beslagene.
Jeg ved ikke, hvordan din trappe ser ud, men der findes også en anden type beslag, som man monterer i nedre hjørner af glasset og altså forhindrer glassene i at glide nedad, også uden ekstra stift. Men at montere et par ekstra beslag ser måske mærkeligt ud, og hvis man flytter de eksisterende nedre, kan det efterlade grimme huller i stolperne.
Når det gælder slibning af glaskanter, ville jeg tro, at du lander på en hundredlap eller et par, medmindre glarmesteren har nogen form for mindsteafregning eller startomkostning.
Jeg tror den største risiko er netop den plade, som allerede er faldet ned, da den kun sidder med en fastgørelse i nederkanten mod hustaget på grund af skråskæringen. Pladen er trekantet, der kunne jeg faktisk erstatte den fastgørelse med et sådant hjørnebeslag, da hullerne ikke ses så tydeligt, eller man kan fuge og male. Sikkerheden er trods alt det vigtigste.
Nu føles det som om jeg har lidt styr på dette og hvordan jeg skal gå videre, tak for hjælpen.
Mvh
Bambi
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.