Jeg er usikker på, om jeg er i det rigtige forum, men hvis jeg er fejl, så må I gerne guide mig rigtigt.
Jeg skal bygge et nyt fritidshus på ca. 90 kvm totalt. 1 Hovedhus på ca. 60 + Gæstehus på ca. 30.
Jeg har overvejet at bygge det med KL træ både tag og vægge, og regner med, at gulv, vægge og tagelementer vil kunne klare sig uden yderpanel/tag. Selvfølgelig undersøger jeg også at bygge på en "traditionel måde" med løsvirke, men da målet er at bygge med så få forskellige materialer som muligt (f.eks. plast og glasuld), ville jeg virkelig gerne udrede KL træ. Jeg har forsøgt at finde nogen, der har lavet en sammenligning mellem de forskellige metoder med hensyn til pris og arbejdstid, men har ikke fundet noget. Dette på trods af at der findes en masse leverandører af KL træ, der bedyrer, hvor godt det er... men nævner aldrig, hvad jeg vinder ved det. Så... I forstår, hvor jeg vil hen, ikke
hvad siger I, har I nogen erfaring med de samme problemstillinger. Har nogen endda bygget i KL træ, og i så fald, hvad siger I, og hvad kom I frem til. Mvh Tomas
Jeg skal bygge et nyt fritidshus på ca. 90 kvm totalt. 1 Hovedhus på ca. 60 + Gæstehus på ca. 30.
Jeg har overvejet at bygge det med KL træ både tag og vægge, og regner med, at gulv, vægge og tagelementer vil kunne klare sig uden yderpanel/tag. Selvfølgelig undersøger jeg også at bygge på en "traditionel måde" med løsvirke, men da målet er at bygge med så få forskellige materialer som muligt (f.eks. plast og glasuld), ville jeg virkelig gerne udrede KL træ. Jeg har forsøgt at finde nogen, der har lavet en sammenligning mellem de forskellige metoder med hensyn til pris og arbejdstid, men har ikke fundet noget. Dette på trods af at der findes en masse leverandører af KL træ, der bedyrer, hvor godt det er... men nævner aldrig, hvad jeg vinder ved det. Så... I forstår, hvor jeg vil hen, ikke
Ehmm.. Kl trä som jeg har set det på byggeri skal dækkes ind på hele ydersiden. Den er ikke lavet til at være vejrsæt og bliver ofte klædt med panel. At et ydert tag er nødvendigt er så selvklart, at jeg mistænker, du mener noget andet.T Trä46 sagde:
Gulv ville sikkert fungere men hvor sjovt er det med et grantrægulv med sprækker mellem brædderne som det bliver.
Indervægge og indremønning kan selvfølgelig have bare klträ hvis man kan lide det, men man bør tænke på at hverken elektrikeren eller rørlæggeren kan trække trådløst, så sådan noget skal løses på en anden måde end i traditionelt byggeri.
Senest redigeret:
Ok, jeg var måske lidt uklar, men selvfølgelig skal KL dækkes med isolering og panel, ligesom taget dækkes med fx pap eller metal.Rickard.ag sagde:
Ehmm.. KL træ som jeg har set det på byggepladser skal dækkes på hele ydersiden. Det er ikke lavet til at være vejrsæk og bliver ofte beklædt med paneler. At et ydertag er nødvendigt er så indlysende, at jeg mistænker du mener noget andet.
Gulv ville sikkert fungere, men hvor sjovt er det med et gulv af gran med revner mellem brædderne som det bliver.
Indervægge og indvendige lofter kan selvfølgelig bare være KL træ, hvis man kan lide det, men man bør tænke på, at hverken elektrikeren eller blikkenslageren kan trække kabler trådløst, så det skal løses på en anden måde end i traditionelt byggeri.
Jeg fandt denne rapport, nogle år gammel men meget interessant. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:535771/FULLTEXT01.pdf
Jeg har ikke talt med nogen leverandør endnu, men der er flere stykker. Nogle leverer kun store huse, mens det hos andre går fint at bestille mindre. Jeg ved, at der bl.a. findes leverandører i Schweiz eller Østrig, som leverer hertil (Stockholm) faktisk billigere end fra Sverige. (mærkeligt nok..)A anojak sagde:
I denne rapport sammenligner man kl, reglar, beton, og jeg bliver overrasket over den lille forskel. Det man ikke tager med i denne rapport er meromkostningen for fx affald og containeromkostninger pga. mere materiale i traditionelt byggeri.
I KL er det ingen problemer med el-installation, man fræser nemt spor eller får færdige kassetter i leveringen.
Men igen, hvordan ser det ud i virkeligheden? Er der nogen, der har gjort dette i praksis?
Ja det kan være som du siger, men hvis man ser på prisen / kvm inkl alt, dvs arbejdstid, yder- og inderbeklædning, isolering, arbejde med at opsætte væggene osv., så er der meget lille forskel ifølge leverandørerne. Jeg tror, problemet kan være, at der er meget få snedkere, der har bygget huse med KL og derfor har lidt erfaring. Men egentlig burde det være samme princip som at købe præfabrikerede vægelementer. Eller hvad?Rickard.ag sagde:
I ærlighedens navn har jeg svært ved at se nogen fordele med KL i et parcelhus, det går bare en pokkers masse mere træ til, og du kan ikke isolere indeni strukturen, som du gør med en regelvæg. KL er udviklet til at konkurrere med præfabrikeret beton.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 104 indlæg
Jeg har bygget med Isotimber og KL ramme.
Det er ingen leg at få teknikken ind i væggene!! Motorsav, fræser på vinkelsliber, dyksav, overfræser og stemmejern er nogle af de værktøjer jeg brugte.
Du kan tjekke tråden Leerecidence her på BH.
Det er ingen leg at få teknikken ind i væggene!! Motorsav, fræser på vinkelsliber, dyksav, overfræser og stemmejern er nogle af de værktøjer jeg brugte.
Du kan tjekke tråden Leerecidence her på BH.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
KL-træ er et fantastisk materiale med stort potentiale. Især når man har brug for at kombinere stor spændvidde med lav konstruktionshøjde, Så er det måske ikke tilfældet her, men resultatet kunne nok blive meget spændende. De tekniske egenskaber er veludredte og dokumenterede. For at få et billede af omkostningerne foreslår jeg, at du kontakter en sælger, når du har en konkret idé om, hvordan det skal se ud. Det er svært at komme ned i normale U-værdier uden ekstra isolering, men det er jo et mindre problem med et sommerhus.
********* Indlæg flyttet hertil fra dublettemne ***********
/mderator
********* Indlæg flyttet hertil fra dublettemne ***********
/mderator
Senest redigeret af en moderator:
Hej, du har en pointe, men det må jo gå meget hurtigere at montere end at sætte op regler, eller hvad? Desuden slipper jeg for flere forskellige trin og materialer og meget mindre spild osv. KL væggene kommer isolerede, hvis jeg vil, ellers er det jo bare at sætte regler og isolere udenpå.W witten sagde:
Rickard.ag sagde:
Tak for hjælpen!J justusandersson sagde:KL-træ er et fantastisk materiale med stort potentiale. Især når man har brug for at kombinere stor spændvidde med lav konstruktionshøjde. Så er det måske ikke tilfældet her, men resultatet kunne nok blive meget spændende. De tekniske egenskaber er veludrede og dokumenterede. For at få et billede af omkostningerne foreslår jeg, at du kontakter en sælger, når du har en konkret idé om, hvordan det skal se ud. Det er svært at komme ned i normale U-værdier uden ekstra isolering, men det er jo et mindre problem med et sommerhus.
********* Indlægget flyttet hertil fra dublettemne ***********
/mderator