Har efter omstrukturering i garaget fået et par opbevaringshylder til overs som ville gøre sig godt i koldopbevaringsrummet (u-isoleret). Det er Biltemas opbevaringshylder i galvaniseret stål med hyldeplader i MDF.

Kan MDF-hyldepladerne klare fugten der opstår hvis de er ubehandlede eller vil hyldepladerne blive bløde/bøje med tiden? Eller skal jeg starte et malerprojekt, hvis hyldepladerne skal stå der?

Har ikke målt, men har aldrig oplevet at det bliver vådt/fugtigt i opbevaringsrummet. Ingen aktiv ventilation findes der, men det er ikke tæt ved tagfoden, så jeg antager at fugtigheden følger vejret og årstiderne.

• Synes
henq
  • Laddar…
Stillede en opbevaringsreol med hylder i MDF i min uisolerede garage for et par år siden. Disse plader har svulmet/buet lidt, så det er ikke optimalt...

Rickard.
Mdf uanset behandling kan ikke lide at være et sted, hvor du ikke trives i kun underbukser.

Synes selv, at råspont gør et godt hyldemateriale i kolde rum. Den smalleste, tyndeste og billigste (95x17 måske?) fungerer ofte godt med en tværslå.

• Synes
Marcussjogren og 2 andre
  • Laddar…
Orden "MDF" og "fugt" gør sig ikke godt i samme sætning. Jeg kender ikke noget bygge- og konstruktionsmateriale, der er så i den grad fugtfølsomt. Og nej, det er ikke nok at male det. Mindste mikroskopiske utæthed i malingslaget — et lille "skavsår" er nok — og MDF'en svulmer op som rustblomsterne på en gammel Alfasud.
I en fugtig miljø er det massivtræ eller krydsfiner, der gælder, eller endnu bedre uorganiske materialer, f.eks. (pulverlakeret) plade.

Men Biltema sælger jo hyldeplader i massivtræ (limtræ).
Meget bedre end MDF

Protte

• Synes
1
  • Laddar…
Nu ved jeg ikke, hvordan din garage ser ud, men jeg har sat en væg med "Elfa-profiler" (kan være et andet fabrikat også) og som allerede skrevet råspont 5,3m lange og 3-4 etager. Du kan variere bredden og derefter høvle/sav bort fjæren og rette forkanten.

Det er jo stålprofiler, der bærer hylderne op på alle sider, så til selve overfladen er det nok med kun masonit/MDF.
Det er jo sådan, de sælges.

PS
Har du brug for flere, er de sikkert superbillige hos Harald N nu, når de lukker butikkerne i Sverige:
https://www.harald-nyborg.se/2-pack-stalhylla.html

Okay, så essensen er, at MDF-hylderne skulle have brug for at blive udskiftet med tiden til råspont eller noget andet, der tåler fugt bedre.

Rickard.
M M_H sagde:
Okay, så essensen er, at MDF-hyldepladerne sandsynligvis skal udskiftes med tiden til råspont eller noget andet, der bedre tåler fugt.
Mest sandsynligt, så hvis du vil have den hylde og er forberedt på, at du måske skal skifte MDFen, så er det bare at slå til og prøve. Men brug absolut ikke tid på at behandle den.

• Synes
Fuse12345
  • Laddar…
En gammel tråd, men jeg kan bekræfte, at disse hylder bøjer i koldlager og desuden mugner let. 175 kg hylden (galvaniseret plade) klarer miljøet dårligere end 275 kg hylden med malet plade. Jeg skal nok erstatte hylderne med formplyfa så man kan have lidt olieagtige ting på dem også.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.