Som overskriften lyder, spekulerer jeg på, om jeg kan genopbygge en bærende indervæg. Underlaget for væggen er 13 cm EPS-beton, som er belagt med 40 mm flydespartel.

Jeg læste på eps-cements ofte stillede spørgsmål, og der står, at det ikke kan bruges til bærende dele, og jeg håber måske på for meget, når jeg tænker, at dette måske gælder "bar" EPS-beton.

Nogen der ved? Eps er endnu ikke støbt, så ingen total-katastrofe, hvis vi bliver nødt til at støbe sokler med rigtig beton, men det ville være et ekstra trin...

Den som kan svare på dette vil nok vide, hvad der er under eps-betongen.

Selvfølgelig, at jeg ikke nævnte det :D det er en tyk gammel uisoleret betonplade

A
T Tarelugnt sagde:
Såklart, att jag inte nævnte det :D det er en tyk gammel uisoleret betonplade
Støb en rand med almindelig beton under den bærende væg, så EPSen ikke bliver belastet, det er nok med 10-15 cm i bredde..

Rejäl sagde:
Støb en kant med almindelig beton under den bærende væg, så EPSen ikke bliver belastet, det er nok med 10-15cm i bredden..
Puh.. skal man? ;)

A
T Tarelugnt sagde:
Puh.. måste man? ;)
Nej skal og skal men vil du have det godt og ingen sætninger så..
Det er ganske enkelt bare lægge noget som modhold når du lægger EPSen ud og derefter støbe i med grovbeton…😉

Rejäl sagde:
Nej må o må men vil du ha det godt og ingen sætninger så..
Det er ganske enkelt bare lægge ud noget som modhold når du lægger ud EPSen og derefter støbe i med grovbeton…😉
Det havde jo været utroligt trist hvis renoveringen førte til at huset begynder at sænke. Så vi må nok gøre som du siger og støbe en strimmel med almindelig beton. Lidt kringlet føles det alligevel. Tak for din input!

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Et bonusspørgsmål, hvis nogen læser: vi overvejer at stille en strimmel platonmåtte mod syldringen for at skabe en luftspalte. Er det klogt eller dumt? Det føles ikke så godt at indkapsle syldringen med plastik, som er den almindelige fremgangsmåde..?

A
T Tarelugnt sagde:
En bonusspørgsmål, hvis nogen læser: vi tænkte at stille en strimmel platonmåtte mod soklen for at skabe en luftspalte. Er det klogt eller dumt? Føles ikke så godt at lukke soklen ind med plast, som er sædvanlig fremgangsmåde..?
Bedre med tynd isolering, typisk denne:

https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/isolermatta

Rejäl sagde:
Bedre med tynd isolering, typ denne:

[link]
Tak! Har du nogen tanke omkring risiko for byggfugt, der trænger igennem?

A
T Tarelugnt sagde:
Tak! Har du nogen tanke om risiko for byggfugt, der trænger igennem?
Ved ikke hvordan underlaget er.. har man bekymring for det så plasta under EPSen..

Rejäl sagde:
Ved ikke hvordan underlaget er.. har man bekymringer for det så plast under EPSen..
Nedad er jeg ikke bekymret (der er kun beton), det er netop mod syllen jeg har mine overvejelser. Ps jeg ved at jeg er omstændelig 😆

A
N nissenilson sagde:
Nedåt er jeg ikke bekymret (der er kun beton), det er netop mod syllen jeg har mine overvejelser. Ps jeg ved at jeg er omstændelig 😆
Har du dobbelte konti desuden😢

Rejäl sagde:
Har du dubbla konton dessutom😢
Haha, jeg og min partner deler og skifter lidt hvordan som helst.

A
N nissenilson sagde:
Haha, jeg og sambon deler og skifter lidt hvordan som helst.
Hvordan skal jeg vide, hvem jeg konverserer disse hemmeligheder med😢

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.